به هوای سلامتی به هوازی بپیوندید

به شرط اینکه آلودگی هوا مانع از استشمام بوی بهار نشود؛ بهار همین نزدیکی‌هاست و می‌توان آهسته‌آهسته رد پا و بوی خوش‌اش را حس کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، ایروبیک یا ورزش‌های همراه با دریافت اکسیژن از مهمترین ورزش‌ها برای حفظ سلامت قلب و دستگاه گردش خون هستند. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA)، انجام ورزش‌های ایروبیک ویژه قلب، پنج تا هفت ‌بار در هفته، هر بار به مدت نیم‌ساعت می‌تواند با درصد بالایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را بطور چشمگیری کاهش دهد. برای اینکه ورزش اثر منفی نداشته باشد، پیش از شروع ورزش گرم کردن و پس از آن سرد کردن بدن و در طول ورزش نوشیدن آب را فراموش نکنید. علاوه بر این در پایان ورزش باید بدن را کشش داد تا ماهیچه‌ها دچار کوفتگی نشوند.

جاری در تک‌تک رگ‌ها
پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، اسکی، دو، ورزش‌های خاص ایروبیک و هر ورزشی که در هوای آزاد و در حضور اکسیژن انجام می‌شود، ورزش ایروبیک یا هوازی است. ورزش‌های هوازی روی قلب، ریه‌ها، گردش خون و سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تأثیر مثبت دارد؛ چرا؟ در حین ورزش هوازی، دست‌ها - به‌ویژه بازوها- پاها و ناحیه لگن؛ همگی درگیر حرکت می‌شوند. در حین ورزش احساس می‌کنید بدن شما به ‌طور کامل در حال حرکت است. تنفس تندتر و عمیق‌تر می‌شود. گردش خون در رگ‌ها افزایش یافته و با سرعت بیشتری در ماهیچه‌ها، ناحیه پشت و ریه‌ها حرکت می‌کند. مویرگ‌ها گشاد شده و روند تصفیه خون شامل دریافت اکسیژن توسط سلول‌ها و تحویل دی‌اکسیدکربن به خون برای دفع از بدن، تسریع می‌شود. در حین بروز این تغییرات مثبت، هورمون «اندورفین» موسوم به هورمون شادی در بدن ترشح شده و احساس نشاط و شادابی در جسم و روان ایجاد می‌شود.

برای بندبند وجود خوب است
اثرهای مثبت ورزش‌ هوازی فقط مختص قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها نیست بلکه با ورزش هوازی، بدن در ابعاد مختلف دچار تحول و نشاط خواهد شد؛ به چه شکل؟
- کیلوهای اضافی: اگر رژیم غذایی روزانه شما سالم باشد، ورزش هوازی نقش مؤثری در کاهش و کنترل وزن دارد. علاوه بر این با ورزش هوازی، کاهش وزن بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.
 حفظ ساختار: بدن افرادی که به شکل منظم ورزش می‌کنند از انعطاف، سلامت و ساختار منسجم و خوبی برخوردار است. اگرچه ممکن است در روزها و هفته‌های نخست ورزش کمی دچار سرگیجه یا دردهای عضلانی شوید، اما پس از مدتی بدن با این شکل از ورزش هماهنگ شده و پس از آن شاهد اثرهای مثبت آن روی بدن خواهید بود. از مهمترین آنها می‌تواند به افزایش کیفیت بافت عضلانی، استخوان‌ها و افزایش ظرفیت تنفسی ریه و قلب اشاره کرد.
 سیستمی که ایمن است: اگر مدت‌هاست با هر بادی سرما خورده و یا با مصرف هر خوراکی‌ای دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، یعنی اینکه سیستم ایمنی بدن شم ضعیف است. ورزش ایروبیک یکی از راهکارهای بسیار خوب افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است.
 کنترل فشار: ورزش‌های هوازی باعث از بین رفتن چربی اضافی ذخیره شده در بدن می‌شوند. دیواره رگ‌ها را چربی‌زدایی کرده و باعث افزایش انعطاف‌پذیری آنها می‌شوند. از سوی دیگر، ورزش باعث کاهش و کنترل استرش و اضطراب خواهد شد. همه این عوامل به کنترل فشار خون و کاهش آن کمک می‌کنند.
 درمان دردها: شاید برای درمان هر دردی، نخستین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، مصرف دارو باشد. اشتباه هم نیست. اما همیشه راه بهتری هم وجود دارد و آن ورزش و تحرک بدنی است. ورزش‌های هوازی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی- عروقی، سندرم متابولیک، سکته مغزی و و بعضی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این پیاده‌روی به طور خاص و دیگر ورزش‌های هوازی باعث افزایش استحکام اسکلت استخوانی می‌شود.
 حال خوش: وقتی بی‌حوصله هستید، چه کار می‌کنید؟ گریه می‌کنید؟ عصبی می‌شوید؟ پرخوری کرده یا بی‌اشتها می‌شوید؟ این‌بار که احساس کردید دل‌تان می‌خواهد بخوابید و پتو را روی سرتان بکشید، از جا بلند شوید و به قصد پیاده‌روی از منزل خارج شوید. ورزش هوازی باعث افزایش ترشح هورمون شادی، کنترل استرس و اضطراب و درنهایت تغییر روحیه می‌شود.
 قدرت حرکت: با بالا رفتن سن؛ در صورتی که بدن به ورزش عادت نداشته باشد، قدرت حرکت کاهش یافته و به ‌تدریج با کاهش قدرت حرکت، دچار افسردگی و اضطراب خواهید شد. ورزش‌های هوازی با افزایش قدرت بدنی، خطر افت کیفیت حرکت در سن بالا را کاهش می‌دهند.
 رفع خطر تنفس: ورزش‌های ایروبیک خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهند. دلیل آن نیز افزایش حجم تنفسی ریه‌ها و بهبود عملکرد آنهاست. اما در صورتی که به عارضه‌ تنفسی- ریوی دچار هستید، پیش از شروع ورزش هوازی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 تنظیم خواب: در صورتی که دچار اختلال خواب هستید، در طول روز ورزش هوازی انجام دهید. دلیل آن تنظیم ترشح هورمون‌ها، بهبود وضعیت خلقی، رفع تنش و خستگی از عضله‌ها و سبکی جسم است. یک نکته را نیز فراموش نکنید حداقل دو ساعت پیش از خواب، ورزش نکنید؛ به این دلیل که تحرک بدنی نزدیک به ساعت خواب باعث ایجاد اختلال خواب می‌شود.
 عمر طولانی: افرادی که به طور منظم ورزش هوازی انجام می‌دهند، طول عمر بیشتری دارند. دلیل آن نیز کاهش خطر مرگ ناگهانی - ناشی از ایست قلبی یا سکته مغزی- و یا دیگر عارضه‌های ناشی از کم‌تحرکی مانند کاهش تراکم استخوان و شکستگی‌های ناگهانی یا شدید و آسیب‌های پس از آن است.

از گرما به ورزش؛ از ورزش به سرما
پیش از شروع ورزش، باید بدن خود را گرم کنید. در زمان گرم کردن بدن نباید ورزش‌های ایستای کششی انجام دهید. از طرفی باید شدت و سرعت ورزش‌ها به ‌تدریج افزایش یافته و بدن آهسته‌آهسته گرم شود. گرم کردن بدن باعث افزایش تدریجی سرعت گردش خون و بهبود کیفیت و سرعت آن در ماهیچه‌ها شده و به همین دلیل خطر آسیب‌های ماهیچه مانند گرفتگی تا آسیب‌های جدی‌تر کاهش می‌یابد. مرحله گرم و سرد کردن بدن، هرکدام معمولاً بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. پس از پایان ورزش، بدن باید به تدریج سرد شود تا وضعیت گردش خون و ضربان قلب به حالت عادی بازگردد.

کد خبر: 47454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =