تغییر شکل موهای مسواک نشان‌دهنده استفاده نادرست

ساده‌ترین وسیله برای تمیز کردن دهان و دندان در منزل مسواک است؛ اما استفاده مرتب از مسواک در برخی از مواقع منجر به بی‌توجهی نسبت به رعایت اصول مسواک زدن می‌شود. یکی از روش‌هایی که می‌تواند ما را از نحوه مسواک زدن خود مطلع کند، توجه به شکل موهای مسواک است؛ چنان‌چه پس از مدت کوتاهی شکل موهای مسواک تغییر کند، نشانه این است که فرد نادرست و خشن مسواک می‌زند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت بدن دارد و رعایت چند نکته می‌تواند دندان‌ها را از خطر پوسیدگی محافظت کند. مسواک و خمیردندان مناسب دارای ویژگی‌هایی است که هنگام خرید این لوازم باید به آن توجه کنیم.  

کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند که موهای مسواک باید از جنس نایلون نرم و سر موهای آن گرد باشد و استفاده از مسواک با جنس موهای سخت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. معمولا نمی‌توان بیش از ۳ الی ۴ ماه از یک مسواک استفاده کرد؛ چون موهای آن خمیده و نامنظم می‌شود یا رنگ موهای آن تغییر می‌کند که در این صورت حتما باید مسواک را عوض کرد. چنان‌چه پس از مدت کوتاهی شکل موهای مسواک تغییر کند، نشانه این است که فرد نادرست و خشن مسواک می‌زند. موهای مسواک باید منظم و مرتب باشد و دسته مسواک خمیده، سطوح دندان‌های پشتی را بهتر تمیز می‌کند.

خمیردندان مناسب کدام است

امروزه اکثر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند که سبب مقاوم‌تر شدن دندان در برابر پوسیدگی می‌شوند. خمیردندان‌ها علاوه بر خاصیت ضدپوسیدگی و ضدحساسیت، خوشبو و خوش‌طعم کننده دهان نیز هستند. لازم است مسواک کردن حتما با خمیردندان دارای فلوراید انجام شود؛ زیرا فلوراید داخل خمیردندان به کنترل پوسیدگی‌های دندانی کمک می‌کند. ولی در صورت عدم دسترسی به خمیردندان، با آب خالی هم می‌توان مسواک کرد. استفاده از نمک خشک، جوش‌شیرین یا سایر پودرهای برای مسواک کردن درست نیست؛ زیرا سبب ساییدگی مینای دندان و خراشیده شدن لثه می‌شود. استفاده از آب نمک رقیق (نصف قاشق چای‌خوری در یک لیوان آب جوشیده سرد) به صورت دهان شویه برای ضدعفونی کردن محیط دهان کمک کننده است.

یکی از خمیردندان‌هایی که در بازار به وفور یافت می‌شود، خمیردندان‌های ضدجرم است که به نام خمیردندان سیگاری‌ها نیز شناخته می‌شود. این خمیر دندان‌ها حاوی مواد ساینده بیشتری است؛ اما استفاده دایم از آن‌ها باعث سایش و حساسیت دندان‌ها می‌شود. استفاده از این خمیردندان‌ها باید محدود شود زیرا به مینای دندان صدمه می‌زند.

حساسیت دندانی مشکلی نسبتا رایج بین افراد است اما رواج فراوان استفاده از خمیردندان‌های ساینده و سفید کننده، بر تعداد بیماران با دندان‌های حساس افزوده است. در نتیجه برای حل این مشکل خمیردندان‌های ضدحساسیت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌ است.

ضرورت استفاده از مسواک برای کودکان

باید توجه داشت که رعایت بهداشت دهان و دندان باید از همان ابتدای تولد آغاز شود. پاک کردن لثه‌های کودک توسط یک گاز مرطوب در این دوران توصیه می‌شود. با رویش اولین دندان‌های شیری که در حدود ۶ ماهگی آغاز می‌شود، تمیز کردن دندان‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد. در صورتی که مسواک زدن مرتب از دوران کودکی به عادت کودک تبدیل شود، رعایت بهداشت دهان و دندان در بزرگسالی منظم‌تر و برای فرد راحت‌تر است.

تمیز کردن دندان‌های کودک باید از همان ابتدای رویش اولین دندان با مسواک انگشتی یا پارچه مرطوب انجام شود. از سن ۲.۵ سالگی تقریبا با رویش همه دندان‌های کودک باید مسواک کردن دندان‌ها توسط پدر و مادر انجام شود و تا ۵-۴ سالگی با نظارت و همکاری والدین انجام شود. استفاده از خمیردندان برای کودکان مفید است؛ ولی در کودکانی که خمیردندان را قورت می‌دهند، (کودکان زیر ۳ سال) بهتر است تا رفع این عادت از خمیردندان استفاده نشود.

کد خبر: 47621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =