ادعای جدید آمریکا: تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین ظرف ۴۸ ساعت آینده

 رسانه های آمریکایی در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، مدعی تهاجم احتمالی روسیه ظرف ۴۸ ساعت آینده به اوکراین شدند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای نیوزویک روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد که دولت جو بایدن به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اطلاع داده است که بر اساس ارزیابی ها، روسیه درحال آمادگی برای حمله تمام عیار به اوکراین ظرف ۴۸ ساعت آینده است.

 این رسانه آمریکایی در ادامه این ادعا نوشت یک مقام آمریکایی گفت بر اساس اطلاعات آمریکا به ولودیمیر زلنسکی هشدار داده شده است که به احتمال زیاد روسیه ظرف ۴۸ ساعت آینده یک تهاجم را آغاز خواهد کرد.

وی ادعا کرد: علاوه بر این، گزارش های ناظران خطوط هوایی نشان می دهد که روسیه حریم هوایی اوکراین را امروز نقض کرده و احتمالا برای مدت کوتاهی یک هواپیمای شناسایی را به پرواز درآورده است.

نیوزویک نوشت که یک مقام نزدیک به دولت اوکراین اعلام کرد که اوکراین چنین هشداری از سوی آمریکا دریافت کرده و اذعان کرد این سومین بار در ماه جاری است که به اوکراین گفته شده برای یک اقدام نظامی بزرگ روسیه آماده شود.

این مقام اوکراینی ادعا کرد البته احتمال وقوع این تهاجم وجود دارد. پوتین بیش از این نمی تواند تعداد زیادی از نیروهای خود را در میدان نگه دارد.

یک مقام آمریکایی ادعا کرد این حمله شامل حرکت نیروهای مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس است که روسیه روز دوشنبه نیروهای "حافظ صلح" را به آن اعزام کرد . این تهاجم  همچنین شامل پیشروی بزرگ به سمت کی یف پایتخت اوکراین از بلاروس واقع در شمال اوکراین است که نیروهای روسیه در آن مستقر شده اند.

یک مقام دیگر آمریکایی ادعا کرد که این عملیات می تواند با حملات سایبری آغاز شود و سپس با یک تهاجم زمینی ادامه یابد که  احتمالا در طول شب انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر دفاع روسیه می‌گوید رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین از مجلس اعیان این کشور خواسته اجازه استفاده ارتش در خارج از مرزهای روسیه را تأیید کند. مسکوتایمز مدعی شده که این مجلس اجازه استفاده از نیروهای نظامی را به رئیس‌جمهور داده است.

پوتین گفته است که استقرار نیرو در اوکراین به اوضاع میدانی بستگی دارد و روسیه به طور کامل ادعاهای ارضی جمهوری‌های خلق در لوهانسک و دونتسک در منطقه شرق اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

رسانه های آمریکایی در هفته های اخیر ابتدا به نقل از منابع آگاه، روزهای ۱۵ و۱۶ فوریه را به عنوان تاریخ آغاز تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کردند که عدم تحقق چنین پیش بینی‌ای واکنش‌های طعنه آمیز مقامات روسیه را همراه داشت اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با اتکا به چنین پیش بینی هایی، این روز را "روز ملی وحدت" اعلام کرد.

در چند هفته گذشته مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده بودند که پوتین هنوز تصمیمی برای حمله احتمالی به اوکراین نگرفته است و سپس مدعی شدند که رئیس جمهوری روسیه تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

 در پی این تصمیم پوتین و تشدید تنش ها میان غرب و مسکو رسانه های آمریکایی مدعی ضرب الاجل جدیدی برای تهاجم احتمالی شده اند.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

کد خبر: 47638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =