صدور پروانه وکالت قضات بدون شرکت در آزمون آسیب زاست

یک وکیل پایه یک دادگستری و دکترای حقوق جزا گفت: براساس قوانین فعلی پیش‌بینی شده است قضات بعداز اینکه دوره قضاوت شان در دستگاه‌های قضایی به پایان می‌رسد نیازی به شرکت در آزمون وکالت ندارند و می‌توانند پروانه وکالت دریافت کنند و این مساله بسیار آسیب زاست.  

محمدرضا دهقانی‌سانیج در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین قانون سهولت کسب وکارها را آسیب‌زا خواند و افزود: اینکه قضات پشت میز قضاوت‌شان نشسته اند و در عین حال  لحظه شماری می کنند که سال های آخر خدمت شان تمام شود که بدون آزمون و به سهولت پروانه وکالت بگیرند و از طرف دیگر بر جوان‌های تازه وارد به شغل وکالت عرصه تنگ شود قابل‌تامل است.

این دکترای حقوق جزا در پاسخ به پرسش لازمه شغل وکالت (شخصیتی و رفتاری و...)، گفت: وکالت از مشاغلی محسوب می‌شود که افراد دارای این شغل باید شرایط خاصی را داشته باشند. در قانون شرایطی مقرر شده است از جمله داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق، افراد تحصیل کرده در  رشته‌ لیسانس فقه و مبانی‌حقوق اسلامی و یا معادل آن از مراکز حوزوی یا دانشگاهی مورد تایید مرجع صالح نیز می‌توانند در آزمون  ورودی کارآموزی وکالت شرکت داشته باشند و موفق به دریافت پروانه وکالت و فعالت در شغل وکالت شوند.

وی افزود: قانون علاوه بر مدرک دانشگاهی شرایط دیگری را برای کارآموزی وکالت پیش بینی کرده است  از جمله اینکه کسانی  که می‌خواهند در پایتخت فعالیت داشته باشند باید کمتر  از ۴۰ سال سن تمام داشته باشند و برای سایر حوزه های قضایی کمتر از ۵۰ سال و حداقل  سن نیز باید ۲۴ سال باشد، گواهی انجام خدمت وظیفه و یا معافیت نیز ضروری است.

این وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد: کارآموز وکالت باید زیرنظر یک وکیل باسابقه ۱۸ ماه را سپری کند و پس از تایید وکیل سرپرست، کسب نمره قبولی در آزمون اختبار(کتبی و شفاهی) پروانه وکالت صادر می شود.

دهقانی سانیج بیان کرد: از نظر قانون جایگاه وکیل هم شان جایگاه قضات است، وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت خوانده می‌شوند یعنی اگر فرشته عدالت یکی از بال هایش را  نداشته باشد قطعا مساله آفرین می شود.

وی تصریح کرد: در همه مشاغل و افراد جامعه ممکن است افرادی که خلاف رفتار و شئونات آن شغل رفتار کنند وجود داشته باشند و نمی‌توانیم وکیلی که در شان وکالت قدم برنمی دارد را  به تمام جامعه وکلا تسری دهیم و یک قاضی نیز که در شأن خودش رفتار نمی‌کند را نباید به همه  قضات تعمیم دهیم.

این وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: در درجه اول رفتار خود وکلا و قضات در وهن به این شغل موثر است اگر وکیلی شئونات این شغل را به درستی رعایت کند روز به روز از نظر اجتماعی منزلت این شغل ارتقاء پیدا می‌کند و اگر خود وکلا و کارآموزهای وکالت رعایت شئونات این شغل را به درستی انجام ندهند شان این شغل از دست می رود.

دهقانی سانیج عنوان کرد: بعضی از وکلا متاسفانه رفتارهای خلاف شأنی دارند به حدی که برخی از آنها که تعدادشان زیاد نیست جایگاه خودشان را به کار چاق‌کنی در دادگستری رسانده اند و این وهن و آسیب زدن به این شغل است، رسانه های جمعی و صدا و سیما نیز باید به گونه ای در تولید سریال ها  به گونه ای عمل کنند که شان و منزلت وکلا و قضات حفظ شود.

این دکترای حقوق تاکید کرد: اولین قدمی که وکلا به منظور موفقیت در این شغل باید بر دارند این است که خودشان را به صلاح علمی تجهیز کنند و با اتخاذ رویکرد تخصص‌گرایی در فعالیت و ارتقاء در یک حوزه را مدنظر داشته باشد و از ورود به حوزه های متعدد پرهیز کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هفتم اسفند سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع نامگذاری شده است.

کد خبر: 47757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =