صحنه تئاتر گرم می‌شود

بیکاری بازیگران و عوامل تئاتر حالا تبدیل به یک دوران پرکار و پررونق شده به گونه ای که این روزها ۶۸ نمایش در ۲۷ تالار نمایشی پایتخت روی صحنه است.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه پس از پایان یافتن جشنواره چهلم تئاتر فجربا گسترش موجِ ششم ویروس کرونا و شیوع سویه اُمیکرون اعلام شد که سالن‌ها و تماشاخانه‌های کشور با ظرفیت ۵۰ درصدی در پذیرش مخاطبان می‌توانند میزبان اجراهای نمایشی باشند و وقوع این اتفاق شائبه رکود دوباره این هنر را در ذهن ایجاد کرد اما این روزها از طرف اهالی هنر و مخاطبان، گرما و استقبال ویژه‌ای در ارائه‌ آثار نمایشی و اجرای عمومی آن به عمل آمده است. به گونه ای که اکنون در آخرین ماه سال  شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم. نکته مهم دیگر البته بازگشت چهره‌های مطرح و محبوب تئاتر بر روی صحنه‌ها است؛ اتفاقی که اشتیاق عمومی برای دیدن نمایش‌های روی صحنه را دوچندان می‌کند.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

«ترقب» در تالار قشقایی

نمایش ترقب به کارگردانی مشترک مسعود شامی و میلاد خرم از پنجشنبه ۵ اسفند اجرای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر، آغاز کرد. این نمایش تا بیست و پنج اسفند با قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر خواهد بود. مهناز میرزایی، سایه کبیری و مائده جلالی، بازیگران این نمایش هستند. در خلاصه داستان این نمایش به نویسندگی مسعود شامی، آمده است: «روایتی از سه دوره حیات آدمی، در هیبت زنانگی بر زمین …هر جهان را بنگر که چگونه یک اتم است … در بی‌نهایتم هستی که به کار و کار و کار در دَمی، آ-دَم دمید و [دآد] داد آدم‌ی، که بدان. پس تو چِ می‌دانی!؟»

«احتمالات» علی شمس در تالار چهارسو

  «احتمالات» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز سه‌شنبه سی‌ام آذر به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تالار چهارسو این مجموعه اجرای خود را آغاز کرد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال هم‌نشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هر چیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.»در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمد امین پازوکی، دانیال خیری خواه، نسرین درخشان زاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی به عنوان بازیگر حضور دارند. تئاتر «احتمالات» هر روز غیر از شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.

«خانه سیاه است» در تئاتر شهر

نمایش «خانه سیاه است» نمایشی در باب زندگی، اشعار و آثار فروغ فرخزاد به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن اردشیر و تهیه کنندگی مهدی کریم پور است که تا پایان اسفندماه ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. علی قاجاری، محمدرضا شریفی، علیرضا شریفی، پونه قدیری، محمدامین پازوکی، هانیه بذرافشان، فاطمه موسوی، آرزو صراف رضایی، امیرحسین اسفندیاری، لیلا بروفه، المیرا حسنلو، فروغ درویش‌زاد، سوزان عمران، پارسا جوهری‌فرد، شکیبا رنجبر، مریم موسوی، کوثر نعمتی، محمد محنانی، آوا مهماندوست، رحمان اسماعیلی، پریسا حسین زاده، مبینا رحیمی، دانیال خندانی، فاطمه زهرا آقایی، شایان میرحسینی، مهران عبدی، پیام زمانی، پریناز بور، نرگس میرفتاح، ابوالفضل شاکری، افسانه زنگنه، فاطمه شیخلر، امیررضا محمدزاده، علی نعمتی و آرمیتا لطفی هم گروه بازیگران نمایش را تشکیل می دهند.

بازگشت «ژپتو» به ایرانشهر

نمایش «ژپتو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی، پس از اجرا در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برای آخرین دوره اجراهای عموم خود به سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر بازگشته است. این نمایش پیش از این در چندین جشنواره، از جمله، جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان حضور داشت و مورد استقبال داواران و منتقدین این جشنواره قرار گرفت.

در خلاصه این اثر نمایشی که روایتی متفاوت از داستان آشنای پینوکیو به مخاطب ارائه می‌دهد آمده: پینوکیو هیچ‌وقت یک عروسک نبود و حتی ژپتو نه نجار بود نه عروسک‌ساز. اون فقط یه پدر... نه، نه! یه بابا...؛ اونم نه، اون یه انسان معمولی با عادتی خاص بود که...

«با ریتم برف‌پاک‌کن» و «دراماتورژ» درخانه هنرمندان

نمایش‌های «دراماتورژ» با طراحی و کارگردانی محمد نژاد و «با ریتم برف‌پاک‌کن» با طراحی و کارگردانی محمد زیکساری از یکم اسفند ۱۴۰۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفتند.

در نمایش «دراماتورژ» نوشته سهند خیرآبادی و با طراحی و کارگردانی محمد نژاد دلارام ترکی و محمد نژاد ایفای نقش می‌کنند و مجتبی پیرزاده نیز روایتگر این نمایش است. در توضیح این نمایش آمده است: «هر دوئلی یه بازنده داره. ولی اینجا فرق داره، بازی برد برده... زن و مردی که می‌خواهند بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش باشند؛ اما...»

همچنین نمایش «با ریتم برف‌پاک‌کن» نوشته میلاد اخگر و با طراحی و کارگردانی و بازی محمد زیکساری از یکم اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه استاد انتظامی میزبان علاقه‌مندان هنرهای نمایشی است. این نمایش بر پایه داستان و خاطرات رمانتیک و عاشقانه یک نوازنده دهه پنجاه است که از وقایع تلخ و شیرین و رویدادهای خودش سخن می‌راند و ارتباط آن‌ها را در بستری از نوستالژی موسیقی دهه پنجاه بیان می‌کند. او ضمن بازگو کردن خاطرات خود مخاطب را با موسیقی آن روزگار نیز آشنا می‌کند.

«پارازیت» در خانه نمایش مهرگان

نمایش «پارازیت» نوشته حسن سالارمنش و کارگردانی مهدی هنرسازان از اول اسفند ماه ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان روی صحنه است. این نمایش با نگاهی طنازانه به موضوع اهدا عضو می‌پردازد. نمایشنامه این اثر در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتخب حضور در بخش جایزه ادبیات نمایشی در بخش های تولیدی و حرفه‌ای بوده است. همچنین، این نمایشنامه اثری کمدی در حوزه پزشکی و آناتومی بدن محسوب می شود. «پارازیت» کاری از گروه هنری تندیس است که حامد شیخی تهیه کننده و فاطمه عبدالرحیمی مجری طرح آن هستند.

بازگشت فاطمه معتمدآریا به صحنه با «بچه»

نمایش «بچه» به کارگردانی افسانه ماهیان که اجرایش دو سال پیش به دلیل همه‌گیری کرونا ناتمام ماند، دوباره به صحنه بازگشت. در این اجرا، مهران نائل، شیوا فلاحی و فاطمه معتمدآریا بازی دارند. «بچه» از جمله نمایش‌هایی است که زمستان ۹۸ روی صحنه رفت و هنوز یک هفته از اجرایش نگذشته بود که سالن‌های تئاتر به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شدند و اجرای آن در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر ناتمام ماند. نمایش «بچه»، پنجمین همکاری نغمه ثمینی و افسانه ماهیان است که با بازی مهران نائل، شیوا فلاحی و فاطمه معتمدآریا روی صحنه خواهد رفت. مهران نائل، جانشین سعید چنگیزیان شده است که در اجرای دو سال پیش، با این گروه همکاری داشت.

تئاتر مولوی میزبان «نادیا» و «هملت»

نمایش های «نادیا» به کارگردانی غزاله مهربان‌یکتا و «هملت» به کارگردانی شایان افشردی در تئاتر مولوی روی صحنه می روند. با پایان یافتن جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش های «هملت» به کارگردانی شایان افشردی و «نادیا» به نویسندگی و کارگردانی غزاله مهربان یکتا از روی پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه به ترتیب در سالن های اصلی و کوچک تئاتر مولوی روی صحنه است. احسان معجونی، آوا تدین و اشکان زهتاب بازیگران نمایش «هملت» هستند. «نادیا» از پایان نامه های برگزیده دانشگاه تهران نوشته و کارگردانی غزاله مهربان یکتا براساس رمان «نادیا» اثر آندره برتون است. غزاله مهربان یکتا و اصغر نوری در این اثر ایفای نقش می کنند.

«مارادونا» در عمارت نوفل لوشاتو

نمایش «مارادونا» نوشته و کار مهران ‌رنج ‌بر از اول بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه است. میلاد معیری، مهدی ‌یگانه و علیرضا ‌عبدالکریمی در این نمایش ایفای نقش دارند. مهران رنج‌بر نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این پرتره‌هایی چون «استیو جابز» و «مارلون براندو» را بر صحنه تئاتر اجرا کرده، درباره جدیدترین اثر خود گفت:من از بچگی هم طرفدار مارادونا و هم تیم ملی فوتبال آرژانتین بودم و نمایش «مارادونا» ادای دینی است به این اسطوره فقید فوتبال جهان که با زحمت وارد دنیای فوتبال شد و پس از آن برای بسیاری از مردم جهان و فوتبال‌دوستان تبدیل به یک قهرمان شد.

کد خبر: 47769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =