چرایی افزایش بروز رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه

بیش از ۳۳۴ هزار نفر در نیمه نخست امسال مصدوم نزاع‌هایی بودند که برای بررسی صدمات و تعیین خسارات به پزشکی قانونی مراجعه کردند. این رقم نسبت به سال گذشته و مدت مشابه چندان تفاوتی ندارد و در پایتخت هم تفاوت محسوسی نیست و در شش ماهه امسال بیش از ۱۵۰ هزار نفر در استان تهران به پزشکی قانونی مراجعه کردند، اما اگر به نسبت جمعیت و ثبت نزاع بخواهیم بگوییم استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان در صدر و استان‌های هرمزگان و بوشهر در پایین جدول هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پزشکی قانونی اعلام کرده آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی از بیشترین موارد ارجاعات به پزشکی قانونی است و سالانه بیش از نیم میلیون مورد از ارجاعات سازمان را به خود اختصاص می‌دهد. درگیری‌کلامی و فیزیکی با هم در هنگام بروز مسأله کوچک در رانندگی، پرتاب بلوک سیمانی بر روی خودروها  ویا پرتاب مواد منفجره وسط خیابان و... و. گوشه‌ای از بروز پرخاشگری در جامعه است که بدون شک اگر آموزش‌های لازم برای مدیریت خشم و احساسات و هیجانات به افراد آموزش داده می‌شد امروزه شاهد چنین پرخاشگری هایی نبودیم، زنگ خطر به صدا درآمده را باید جدی گرفت و چاره اندیشی عاجل کرد.

پرورش حلقه گمشده آموزش
محمدرضا ایمانی، روانشناس اجتماعی و مشاوره خانواده در گفت و گو با یکی از روزنامه های کثیرالانتشار گفت: شاید مشکل اصلی این است که ما گویی در این سال‌ها تنها راهی که برای جلوگیری از خشونت به ذهنمان رسیده اقدامات پلیسی و بعد اقدامات قضایی است. بسیاری از افراد حرفه‌ای و ارزشمند در پلیس باید درگیر پروسه‌های اجتماعی بشوند. یعنی در همه ابعاد در جامعه که دچار اختلالی است اول اقدام پلیسی و بعد قضایی راه حل شده است و اتفاقاً با این اقدامات افرادی را که زمینه پرخطرتری در حوزه سلامت روان دارند پایدار می‌کنیم چون آن فرد وقتی پایش به زندان می‌رسد در چرخه مشکلات بیشتری می‌افتد.

وی ادامه داد: بخش بزرگتری از موضوعات را در نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش و تعلم و تربیت رها کرده‌ایم. به جرأت می‌شود گفت مدتهاست ما وزارت آموزش و پرورش نداریم و وزارت آموزش داریم که به سمت مدارس غیردولتی سوق دارد و درآمدزایی از مباحث آموزشی. درحالی که مدرسه جایی است که افراد جز سواد خواندن و نوشتن، باید رفتار زیستی و ارتباطات اجتماعی و به‌کارگیری هوش هیجانی را بیاموزند. اینکه چطور مهارت کنترل خشم پیدا کنند، مورد انتقاد بودن را تاب بیاورند و پاسخگویی سالم یا استقلال داشتن را یاد بگیرند در مدارس باید رخ بدهد.

تاب‌آوری صرفا یک مهارت فردی نیست

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی در گفت و گو با آتیه آنلاین پیشتر گفته بود که  گفت: مدیریت درست اقتصادی، توجه واقعی به حقوق شهروندی، اطمینان آفرینی و شفاف سازی دولت از جمله الزامات تاب آوری اجتماعی است.

موسوی چلک افزود: تاب آوری الزامات خاص خودش را دارد. نباید صرفا یک مهارت فردی تلقی شود مدیریت درست اقتصادی، توجه واقعی به حقوق شهروندی، اطمینان آفرینی و شفاف سازی دولت، برابری در مقابل قانون، کاهش جرم و کاهش تعدی به حقوق دیگران از جمله الزامات مربوط به این مساله است.

وی افزود: اگر بتوانیم این الزامات را محقق کنیم به تبع آن می‌توانیم در بخش‌های دیگری مثل مهارت‌های فردی و آموزش چگونگی مقابله با دشواری‌ها و کاهش اثرپذیری از ناهنجاری‌ها ورود کنیم

موسوی چلک عنوان کرد: اقدامات دولت در بحران‌هایی مانند وقوع سیل و زلزله ها و یا شیوع بیماری کرونا تا چه اندازه توانسته است مسائل اقشار آسیب دیده از این حوادث را حل کند که بتوان امیدوار بود تبعات ناشی از این بحران‌ها کمترین آثار اجتماعی و روانی پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز را به دنبال داشته باشد.  

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران برخود مراقبتی و مهربانی به عنوان اصول مهم در ایجاد و حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه تاکید کرد و گفت: باید بدانیم که سلامت، پلی است که بر این دو ستون استوار شده و استحکام این ستون‌ها برای برقراری پل سلامت ضروری است؛ در حقیقت این اصول، نخستین تجلیات انرژی زندگی هستند که در کنار هم سلامت را پایه‌ریزی می‌کنند و زمینه‌ساز جریان آزاد انواع دیگر انرژی می‌شوند؛ بنابراین اگر هریک از آن‌ها (خودمراقبتی و مهربانی) تضعیف یا تخریب شود، سلامتِ زندگیِ سالم و سازگارانه به خطر می‌افتد اما اگر هر دو مستحکم باشند، پیمودن مسیر آسان می‌شود.

وی خودآگاهی را اولین گام برای برنامه ریزی در مسیر خودمراقبتی عنوان کرد و افزود: برای خودمراقبتی باید دلایل روشنی در مورد آنچه که هستیم و می‌خواهیم باشیم مورد نظر قرار دهیم تا در امتداد آن با توانمندسازی آگاهانه و فعالانه، خواسته‌های خویش را تبدیل به واقعیت کنیم؛ همه ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستیم و این آگاهی، به ما قدرتی می‌دهد که با آن می‌توانیم با ایجاد تغییراتی اثرگذار، زندگی خود را متحول کنیم.

کد خبر: 47843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =