رقابت برای تعیین آخرین بازمانده‌ها در لیگ والیبال

مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال از امروز (جمعه) آغاز می‌شود؛ جایی که آخرین تیم‌های بازمانده در راه قهرمانی مشخص می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، با برگزاری مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال، چهار تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات مشخص شدند و حالا این چهار تیم باید با هم روبرو شوند تا چهره فینالیست‌ها روشن شود. سپاهان و پیکان برگزارکننده یکی از دیدارهای این مرحله هستند و در دیگر مسابقه هم شهداب یزد با فولاد سیرجان روبرو می‌شود.

سپاهان از ابتدای فصل با پیروزی‌های پیاپی، خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی این فصل معرفی کرد. این تیم در بیشتر هفته‌های فصل صدرنشین جدول رده‌بندی بود و چند هفته زودتر از پایان مرحله مقدماتی هم صعود به پلی‌آف را قطعی کرد و هم قرارگرفتن در رده نخست. شاگردان رحمان محمدی‌راد در طول فصل باثبات‌ترین تیم مسابقات بودند و در مرحله پلی‌آف هم با کسب ۲ پیروزی راحت سه بر صفر مقابل پاس گرگان، نخستین تیمی بود که به نیمه‌نهایی رسید.

حریف سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی پیکان است؛ پرافتخارترین تیم والیبال ایران و آسیا که پس از چند سال دوباره خود را در قامت یک مدعی نشان داده است. پیکان که در چند فصل گذشته در لیگ برتر نتایج ضعیفی گرفته بود، پس از مدت‌ها دوباره به جمع چهار تیم برتر این مسابقات رسید. این تیم پس از آنکه پارسال حتی نتوانست به مرحله پلی‌آف نیز صعود کند، دوباره سکان هدایت خود را به پیمان اکبری سپرد و او هم با به خدمت گرفتن بازیکنانی که فصل گذشته در شهرداری ارومیه زیر نظرش کار می‌کردند، کار خود را در پیکان شروع کرد. البته آغاز فصل برای پیکان خوب نبود و این تیم ۲ باخت در سه هفته ابتدای فصل تجربه کرد، ولی دوباره به سراغ امیر حسینی رفت و این پاسور ۴۶ ساله را که یک سال بود هیچ مسابقه و تمرینی نداشت دوباره به خدمت گرفت. پس از آن بود که روند پیروزی‌های پیکان آغاز و این تیم به یکی از قدرت‌های لیگ تبدیل شد. پیکان در پلی‌آف هم تیم پرستاره شهرداری ارومیه را با اقتداری خیره‌کننده و با نتایج مشابه سه بر صفر شکست داد. شهرداری ارومیه در ۶ ستِ این ۲ دیدار حتی به امتیاز ۲۰ هم نرسید و آخرین ست را با نتیجه ۲۵ بر ۹ باخت.

در هفته دوم مرحله گروهی سپاهان با نتیجه سه بر صفر پیکان را شکست داد، اما پیکان متحول‌شده، در نیم‌فصل دوم و در اصفهان انتقام این شکست را گرفت و سه بر ۲ به پیروزی رسید. رویارویی سپاهان و پیکان را می‌توان فینال زودهنگام مسابقات هم نامید، زیرا به عقیده بسیاری از کارشناسان، ‌ برنده این بازی شانس نخست قهرمانی لیگ است. مسابق این ۲ تیم، نبرد امیر حسینی و پرویز پزشکی پاسورهای ۴۶ و ۴۱ ساله پیکان و سپاهان نیز محسوب می‌شود.

در دیگر بازی نیمه‌نهایی ۲ تیم کویری با هم روبرو می‌شوند. شهداب یزد که در نیم‌فصل اول در رده هشتم قرار گرفته بود، ‌ با آغاز مربیگری علیرضا طلوع‌کیان متحول شد و با کسب ۱۲ برد از ۱۳ بازی بهترین تیم نیم‌فصل دوم لقب گرفت. اما این تیم در مرحله پلی‌آف دچار مشکل شد و با ۲ برد دشوار سه بر ۲ از سد مس رفسنجان گذشت.

در سوی دیگر میدان، فولاد سیرجان قرار دارد که عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران و جام باشگاه‌های آسیا را یدک می‌کشد. این تیم پارسال قهرمان لیگ شد اما در پایان فصل تا آستانه انحلال نیز پیش رفت. پس از آن بود که رضا تندروان سرمربی و جمعی از ستاره‌های تیم قهرمان، راهی تیم‌های دیگر شدند. در حالی که بیشتر تیم‌ها سرمربی و جمعی از بازیکنان خود را به خدمت گرفته بودند، در نهایت فولاد با سعید رضایی برای هدایت تیم به توافق رسید. رضایی هم تلاش کرد با جذب بازیکنانی که هنوز هیچ تیمی نداشتند، قهرمان لیگ را برای فصل جدید آماده کند. فولاد پیش از آغاز لیگ با استفاده از ستاره‌های فصل گذشته به قهرمانی آسیا هم رسید اما وقتی لیگ را با بازیکنان جدید خود آغاز کرد هیچ نشانی از تیم قهرمان ایران و آسیا نداشت. فولاد در نیم‌فصل نخست نتایج خوبی نگرفت و در میانه فصل هم با حاشیه‌های زیاد و استفاده از چند بازیکن کمکی در مسابقات باشگاه‌های جهان شرکت کرد و در آنجا هم شکست‌های بدی پشت سر گذاشت. در حالی که حتی انتظار نمی‌رفت این تیم به پلی‌آف برسد، ‌ فولادی‌ها با تقویت تیم در نیم‌فصل دوم نتایج بهتری گرفتند و در نهایت در رتبه هفتم مرحله مقدماتی ایستادند. شاگردان سعید رضایی در پلی‌آف با تیم مدعی هراز آمل با هدایت بهروز عطایی سرمربی تیم ملی روبرو شدند و شگفتی بزرگ این مرحله را رقم زدند. فولاد با ۲ پیروزی پیاپی سه بر یک و سه بر ۲ به مرحله نیمه‌نهایی رسید تا حریف شهداب شود.

در دور رفت مرحله گروهی مسابقات، فولاد با نتیجه سه بر صفر شهداب را شکست داده بود اما در دور برگشت این شهداب بود که به پیروزی سه بر ۲ رسید. مسابقه این ۲ تیم رویارویی علیرضا طلوع‌کیان مربی کنونی تیم ملی با سعید رضایی دستیار ایگور کولاکوویچ سرمربی اسبق تیم ملی نیز محسوب می‌شود.

مسابقات مراحل حذفی لیگ برتر والیبال به صورت ۲ برد از ۳ بازی برگزار می‌شود. اگر تیمی در ۲ بازی ابتدایی نتواند به ۲ برد برسد، کار به مسابقه سوم می‌کشد.

برنامه مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال

جمعه ۱۳ اسفند
ساعت ۱۵:۳۰ سپاهان - پیکان
ساعت ۱۸:۳۰ شهداب - فولاد

یکشنبه ۱۵ اسفند
ساعت ۱۵:۳۰ شهداب - فولاد
ساعت ۱۸:۳۰ سپاهان - پیکان

سه‌شنبه ۱۷ اسفند
ساعت ۱۵:۳۰ سپاهان - پیکان
ساعت ۱۸:۳۰ شهداب - فولاد

کد خبر: 48148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =