ضرورت تصویب برنامه مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به تبعات مخرب کرونا در دو سال اخیر گفت: برنامه مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا باید به صورت هدفمند برای پیشگیری از آسیب‌ها، تهیه، تصویب و اجرایی شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد حاتمی افزود: بحران کرونا علاوه بر اینکه به مدت دو سال مردم را تحت فشار روانی پیک‌های مختلف خود قرار داده است، بحران‌های دیگری مانند بحران دانش، معیشت و زندگی دیجیتال ایجاد کرده است که سلامت روان مردم را به مخاطره انداخته و تغییرات بسیاری در سبک زندگی، روابط فردی و اجتماعی، خلقیات، خواسته‌ها، نیازها، فرهنگ و سنن مردم به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: این فشارهای روانی، بحران‌ها و تغییرات در مجموع نرخ شیوع اختلالات روانی مانند تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، پرخاشگری، استرس و وسواس را افزایش داده است. علاوه بر این رشد اجتماعی و هویتی دانش‌آموزان را به مخاطره انداخته و این عوامل باعث کاهش کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی جامعه شده است.

حاتمی اظهارداشت: در این میان دانش‌آموزان، کادر درمان، سالمندان، آسیب‌دیدگان سوگ کرونا و بیماران زمینه‌ای بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند و ضرورت دارد، ستاد ملی کرونا برنامه‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های موجود از جمله توسعه فرهنگ خدمات روانشناسی و مشاوره با وضع بیمه‌های پایه برای اقشار در معرض خطر و کم درآمد، طرح روانشناس خانواده و مدرسه، افزایش سواد سلامت روان، سبک زندگی سالم، آموزش مهارت‌ها و خودمراقبتی را در دستور کار خود قرار دهد و برنامه مقابله با عوارض روانی - اجتماعی کرونا به صورت هدفمند تهیه، تصویب و اجرایی شود همچنین مسأله غربالگری و مداخلات روانشناختی و تدوین دستورالعمل‌ها و پیوست‌های سلامت روان در اولویت قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگ آسیب‌شناسی و مداخلات روانشناختی و اجتماعی کرونا و پساکرونا با حمایت قرارگاه عملیاتی کرونا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه داد: مسأله اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی در دوران پساکرونا از ویروس کرونا مهمتر است و اگر پیشگیری نشود به مراتب مشکلات بیشتری  برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌هایی مثل آمریکا که کرونا راجدی نگرفتند، هزینه انسانی و مالی زیادی متحمل شدند. امروز ما روانشناسان و مشاوران به عنوان صف اول مبارزه با عوارض روانی کرونا می‌گوییم که اگر مسأله سلامت روان را دولت ها جدی نگیرند و نقشه مقابله با آن را تهیه و اجرایی نکنند، هزینه انسانی و مالی غیرقابل پیش‌بینی بر آن مترتب است.

حاتمی افزود: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به عنوان متولی و مسئول، برنامه مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا را در حال تدوین دارد و به قرارگاه و ستاد ملی ارائه خواهد کرد. ستاد ملی کرونا ضمن به رسمیت شناختن مسئولیت روانشناسان و مشاوران در این عرصه هرچه سریع تر در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و ساختارسازی موضوع برنامه مقابله با عوارض روانی - اجتماعی کرونا تعریف و جنبه اجرایی پیدا کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره پیش از این نیز گفته بود: کشور نیازمند تشکیل کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا با محوریت سلامت روان توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است.

کد خبر: 48305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =