جنگیدن خارجی‌ها برای اوکراین قانونی است؟

کشورهای مختلف در قبال حضور داوطلبانه شهروندانشان در جنگ اوکراین، مواضع متفاوتی گرفته اند که پیگرد قضایی تا لغو حقوق شهروندی و در عین حال، مسکوت گذاشتن قانون را شامل می شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، رویترز در گزارشی با عنوان «آیا جنگیدن خارجی ها برای اوکراین قانونی است؟» نوشت: هزاران داوطلب خارجی در حالی آماده جنگیدن برای اوکراین می شوند که ممکن است در کشور خود به خاطر این کار تحت پیگیرد قرار گیرند.

براساس گزارش های رسانه ای، شهروندانی از کانادا، گرجستان، هند، ژاپن، انگلیس و آمریکا در میان داوطلبان اعزام به اوکراین هستند.

براساس اطلاعیه درج شده در تارنمای وزارت خارجه آمریکا، شهروندان این کشور، از خدمت در بخش نظامی کشورهای دیگر منع نشده اند.

جنگیدن علیه کشوری که با واشنگتن در صلح است می تواند زمینه ساز خروج داوطلبانه فرد از شهروندی آمریکا باشد اما براساس رویه قضایی دادگاه عالی این کشور، خدمت نظامی در خارج، به تنهایی نمی تواند باعث از دست دادن حقوق شهروندی شود.

یک قانون مجزای آمریکا موسوم به «قانون بی طرفی» مصوب سال ۱۷۹۴میلادی، شهروندان این کشور را از جنگ علیه دولت هایی که با واشنگتن در صلح هستند، منع کرده و محکومیت حداقل سه ساله را برای مجرمان در نظر گرفته است. این قانون که در سال ۲۰۱۴، علیه آمریکایی های حاضر در کودتای نافرجام گامبیا اعمال شد می تواند علیه کسانی که در اوکراین می جنگند هم اجرا شود اما در دوره معاصر، این قانون کمتر اجرا شده و بعید است در مورد آمریکایی های حاضر در جنگ اوکراین اعمال شود.

همچنین براساس یک توصیه سفر منتشر شده از سوی دفتر وزارت خارجه انگلیس، کسانی که برای جنگیدن به اوکراین می روند ممکن است در بازگشت، تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

براساس یک قانون انگلیس مصوب سال ۱۸۷۰، جنگیدن با کشورهای در صلح با انگلیس ممنوع است اما این قانون در دوره معاصر اجرا نشده است.

وزارت خارجه انگلیس در ابتدا از داوطلبانی که برای جنگیدن به اوکراین می روند حمایت کرد اما بعدا درباره هرگونه سفر به این مناطق هشدار داد.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا، ماه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران، از شهروندان این کشور خواست به جنگ اوکراین نپیوندند زیرا درباره وضعیت حقوقی چنین اقدامی ابهام وجود دارد.

اگرچه وزیر کشور هند در مورد جنگ اوکراین نظری نداده اما در سال ۲۰۱۵، درباره رفتن شهروندان هندی به عراق هشدار داد و اعلام کرد حضور شهروندان این کشور می تواند هند را به ترویج تروریسم در دیگر کشورها متهم کند.

دولت آلمان اعلام کرده که داوطلبان حضور در جنگ اوکراین را تحت پیگرد قرار نمی دهد و رهبران دانمارک و لتونی اعلام کرده اند که به شهروندان خود اجازه می دهند داوطلبانه در جنگ شرکت کنند.

آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا نیز اعلام کرده که حضور داوطلبانه کانادایی ها در جنگ اوکراین موضوعی شخصی است.

در عین حال، روسیه نسبت به حضور داوطلبان خارجی در جنگ اوکراین هشدار داده و یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده با مزدورانی که برای اوکراین بجنگند مثل اسیران جنگی رفتار نخواهد شد و این افراد تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

کد خبر: 48714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =