علت تنش آبی در شهرهای همدان و سنندج

دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود توجه ویژه‌ای به پروژه‌ها و طرح‌های آبرسانی داشته، به‌طوری که اقداماتی نیز برای رفع تنش آبی در شهرهایی مانند همدان و سنندج انجام داده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پاون، خشکسالی، پدیده چندان جدیدی در زیست بشر نیست به ویژه در ایران به دلیل آنکه در کمربند بیابانی واقع شده است. واژه خشکسالی همواره در ادبیات زیستی مردمان این سرزمین وجود داشته و در سال‌های اخیر نیز با کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی در ایران که دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است، خود را بیش از پیش عیان کرده و موجب شده تا شهرهای مختلف کشورمان تنش آبی را تجربه کنند.
در این میان همدان و سنندج از جمله شهرهایی هستند که در فهرست شهرهای با معضلات آبی دیده می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاخیر در اجرای طرح‌های آبرسانی از سدها برای تامین آب شرب در این دو شهر طی سال‌های گذشته از علت‌های اصلی تنش بوده است.
 تاخیر در آبرسانی از سد تالوار عامل تنش آبی در همدان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان، تاخیر در اجرای طرح بلندمدت آبرسانی از سد تالوار در سال‌های گذشته را از جمله چالش‌های تامین آب در همدان دانست.
"فرهاد بختیاری‌فر" درباره این موضوع، گفت: یکی از طرح‌های بلندمدت، آبرسانی از سد تالوار به شهرهای همدان، مریانج، جورقان، صالح‌آباد، فامنین، قهاوند، کبودراهنگ، گل‌ تپه، لالجین، مهاجران، شیرین‌سو و ۱۵۹ روستای در مسیر است که باید با عنایت به دستور ویژه وزیر نیرو، در اسرع وقت با تامین اعتبارات مربوطه به نتیجه برسد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل به نتیجه نرسیدن طرح بلندمدت تامین آب شرب شهر همدان، شرکت آب و فاضلاب این استان در این سال‌ها مجبور به اجرای برخی طرح‌های موقت و کوتاه‌مدت به منظور تامین آب شهر شده است.
بختیاری‌فر اضافه کرد: در کنار مجموعه طرح‌های کوتاه‌مدت اجرا شده، مدیریت مصرف در دستور کار ما قرار گرفت به نحوی که با این دست اقدامات، تولید آب در سال ۱۴۰۰ با کاهشی ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع آبی شهر همدان به سه بخش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ۷۰ درصد نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان، ۱۵ درصد از چاه‌ها و ۱۵ درصد مابقی از رودخانه و چشمه‌های فصلی این شهر تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمده تامین آب شهر همدان از محل سد اکباتان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های گذشته، حجم ذخیره این سد در شرایط فعلی در مرز خطر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان، همچنین اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی میزان بارش‌ها در همدان نسبت به سال گذشته با ۲۹ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت با ۲۶ درصد کاهش مواجه بوده که همین خود موجب شد تا ذخیره فعلی سد اکباتان به ۲ میلیون مترمکعب برسد، در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده است.
 خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد مشکل سنندج را حل می‌کند
از سوی دیگر تنش آبی در شهر سنندج، از یک سو ناشی از بروز برخی مشکلات برای سد قشلاق است، اما با اجرای خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به زودی مشکل تامین آب در این شهر حل می‌شود.
بنابر اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای کردستان، سد قشلاق با ظرفیت ۲۲۴ میلیون مترمکعب، اصلی‌­ترین منبع تأمین­ کننده آب شرب شهر سنندج است، اما اخیراً بروز اتفاقاتی در این سد سبب ایجاد مشکلاتی در روند تامین آب شرب شهری شده است.
همچنین بر اساس این اطلاعات پیگیری‌هایی از سوی شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، مستند به ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، به منظور کنترل آلاینده­‌های بالادست و واقع در حوضه آبریز و لزوم تصفیه فاضلاب و تعیین جایگاه مناسب جهت ساماندهی فضولات روستاهای بالادست و واقع در حوضه آبریز بالادست سدهای استان انجام شده است.
همچنین مکاتبات و برگزاری جلسات مشترک با جهاد کشاورزی به منظور تبیین سیاست بهره­‌گیری از کشاورزی ارگانیک در اراضی حاشیه مخزن و لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان در راستای حفاظت از کیفیت آب سنندج و مکاتبه با اداره کل محیط زیست از طریق اقدام مشترک قضایی با متخلفان در این حوزه صورت گرفته است.
اما با توجه به تداوم مشکلات تامین آب شرب شهر سنندج، برای برون­‌رفت از این بحران، پروژه خط انتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به طول ۲۷ کیلومتر توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حال انجام است که با اجرای این طرح بخشی از تنش‌های تامین آب شرب در سنندج حل می‌شود.

کد خبر: 48780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =