راه‌اندازی واحد پروپیلن در سه ماه نخست ۱۴۰۱ / پیشرفت ۱۵ درصدی واحد پلی اتیلن سنگین

مدیرعامل پتروشیمی تبریز از قرار گرفتن محصول پروپیلین در سبد محصولات پتروشیمی تبریز در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ساخت واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن سنگین این مجتمع نیز ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سیاوش درفشی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آتیه آنلاین در این باره گفت: کلنگ اولین واحد پروپیلن در این شرکت در اواخر سال ۹۷ زده شد و انشاله در سه ماه نخست سال آینده (۱۴۰۱) این محصول جدید در سبد محصولاتمان قرار خواهد گرفت و پروپیلن را هم در سبد تولیدات خودمان خواهیم داشت.

وی ظرفیت این واحد را ۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی واحد پروپیلن، ۳۰ هزار تن به ظرفیت تولیدات پتروشیمی تبریز اضافه می شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز با تاکید بر این که پتروشیمی تبریز از جمله محدود شرکت‌هایی است که هم خوراک نفتا و هم اتیلن را از خط اتیلن غرب دریافت می‌کند، بیان کرد: تلاش کرده‌ایم واحد الفین را از وابستگی ۱۰۰ درصدی به خوراک نفتا رهایی دهیم و تا سطح ۵۰ درصد را به گاز تبدیل کنیم که این موفقیت‌ها باعث شده است مسیر توسعه در این مجموعه باز شده و از بابت خوراک از بن بست در بیاییم.

درفشی افزود: پتروشیمی تبریز یک مجتمع نفتا بیس است و به همین دلیل نیز محدودیت‌هایی در طرح‌های توسعه‌ای آن وجود دارد که به این منظور طرح‌های خوبی طرح‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: از سال ۹۶ با یک برنامه‌ریزی مسیر توسعه را طراحی کرده‌ایم که در این مسیر در فاز نخست، تلاش کردیم به پایداری خوراک برسیم که این امر از طریق اتصال شبکه به اتیلن غرب اتفاق افتاد.

پیشرفت ۱۵ درصدی واحد پلی‌اتلین سنگین پتروشیمی تبریز

درفشی همچنین از راه‌اندازی واحد واحد پلی اتیلن سنگین ۳۱۰ هزار تنی با دانش فنی ایرانی و بومی در کنار واحد پروپیلن خبر داد و گفت: واحد پلی اتیلن سنگین هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و خوشبختانه طبق زمان بندی این برنامه جلو می رود.

وی زمان بهره برداری از این طرح را پایان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این واحد ۳۱۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در مدار تولید محصولات پتروشیمی تبریز قرار خواهد گرفت.

صادرات محصولات پتروشیمی تبریز به ۳۰ کشور دنیا

مدیرعامل پتروشیمی تبریز با تاکید بر اینکه هم اکنون محصولات تولیدی این مجتمع به ۳۰ کشور دنیا صادر می شود، گفت: عمده بازار ما، بازار اروپا و بازارهای کشورهای همسایه مان هست، ولی به صورت محدود در بازارهای آسیایی و آفریقایی نیز محصول صادر می‌کنیم.

درفشی با اشاره به این که پتروشیمی تبریز صاحب لیسانس اچ آی پی اس و پنتان است، افزود: طراحی و ساخت واحد پنتان و اچ آی پی اس توسط متخصصان و مهندسان پتروشیمی تبریز انجام شده است.

وی با تاکید بر این که پتروشیمی تبریز بیش از ۴۰ مورد اختراع در کارنامه خود دارد، گفت: دانش فنی محصولات مختلف توسط مرکز پژوهش این مجتمع تامین شده است و یکی دو محصول نیز حاصل کار مرکز پژوهش ما بوده است که اتفاقا جزو محصولات شناخته شده و پرطرفدار درواقع بازار است.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز تصریح کرد: در پتروشیمی تبریز دو واحد مرکز پژوهش و مهندسی ساخت فعال است که مرکز پژوهش روی فرآیندها، پروسه‌های مختلف و محصولات جدید کار می کند که دستاوردهای خوبی نیز داشته است؛ واحد مهندسی نیز روی تامین قطعات یدکی و داخی‌سازی پکیج ها کار می‌کند تا مواردی که امکان تامین آن به دلیل هزینه‌های بالا و بحث‌های تحریم امکان ندارد، دانش فنی و تکنولوژی ساخت آن تامین و داخلی سازی شود.

درفشی افزود: هر دوی این واحدها با شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط و در تماس هستند و در مصوبه مجمع سال قبل هم مصوب شد که پتروشیمی تبریز را به سمت دانش ‌بنیانی سوق دهیم و سیاست ما نیز تحقق این امر است.

وی گفت: کارهای فنی مهندسی پتروشیمی تبریز از سال ۶۸ انجام شده و این مجتمع در سال ۷۵ به تولید رسیده است و اولین فاز تولیدی آن به بهره برداری رسیده است.

این شرکت یک شرکت کاملا پلیمری هست که پلی اتیلن، پلی استایلن و ای بی اس تولید می کند و بیش از ۵۰ درصد بازار داخل کشور را در بحث پلی استایلن و ای بی اس به خود اختصاص داده است.

کد خبر: 48925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =