تمام افراد باید مهارت گفت‌وگو را بیاموزند

رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: فراگیری مهارت گفت و گو در هر سطحی این فرصت را فراهم می کند که افراد از گفت‌وگو باهم لذت ببرند.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: گفت و گو مهارتی است که تمام نسل ها از جمله  کودکان،  نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان باید آن را بیاموزند چرا که گفت‌وگو  موضوعی نیست که مربوط به یک نسل یا یک مرحله از رشد باشد و همواره در سطح روابط بین فردی، درون خانواده، در تعامل با سایر افراد در محیط‌های اجتماعی، سیاستمداران و سازمان های غیردولتی و رسانه نیاز به یک گفت و گو کردن  وجود دارد.

وی افزود: محیط مدرسه یکی از محیط‌های یادگیری گفت و گو پس از ورود به اجتماع است دانش‌آموزان می‌توانند با بهره گیری از  کتابچه‌های آموزشی با تمرین هایی که انجام می دهند این مهارت را یاد بگیرند که بتوانند تعامل خوب و اثربخشی با همسالان و معلمان  خود برقرار کنند اعتقاد دارم اگر آموزش و پرورش به این مهم اهتمام لازم را داشته باشد می تواند کمک کند که این مهارت نهادینه شود و پس از این مرحله دانشگاه نیز می‌تواند در نهادینه شدن این مهارت موثر عمل کند.  

موسوی چلک عنوان کرد: به موازی این نهادها،  باید از ظرفیت سایر  رسانه ها و تشکل‌های غیردولتی که با مردم سروکار دارند و می توانند در این حوزه ایفای نقش کنند استفاده کرد.

تمام افراد باید مهارت گفت‌وگو را بیاموزند

وی تاکید کرد: اگر این مسیر به درستی برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شود  چند سال آینده به جای دعوا و خشونت، گفت و گو کارگشا می شود چرا که  شکل گیری تحصن، اعتراض و خشونت نشانه نبود بستر گفت و گو است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی بیان کرد:  برای اینکه گفت و گوی بهتری  شکل گیرد  باید سلسله  مهارت هایی آموخته شود از جمله  مهارت  مشاهده، مهارت خوب شنیدن خیلی مهم و موثر است اینکه اینکه بیا دیدن حالات افراد، واکنش  کلامی و غیرکلامی درست از خود بروز دهیم، شناسایی زبان بدن حامل پیام خاص است و  با توجه  به خرده فرهنگ ها و فرهنگ ها می توانیم وجه تمایز و اشتراک آنها را تشخیص دهیم.  

وی اضافه کرد: اگر در گفت و گویی جای  ابهامی وجود دارد بتوانیم  از اصل تصریح استفاده کنیم و  توضیح مشخص دریافت کنیم احترام به باورها و اعتقادات را در اولویت  قرار دهیم، تمسخر نکنیم و خوب سوال بپرسیم، استفاده از کلمات ساده و قابل فهم، اجازه دادن به طرف مقابل که دیدگاهش را مطرح کند و همچنین موضوعات انتخابی  برای گفت و گو  می تواند در ایجاد جذابیت در گفت و گو موثر باشند.

کد خبر: 49341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =