اجرای قانون حمایت از معلولان ۶۰ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳به تصویب رسید و مواد این قانون در ۱۶ و چهار تبصره ماده تدوین شده است. بر اساس ماده یک این قانون دولت مکلف شده است تا زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

کامران عاروان، مدیرعامل جامعه معلولان ایران و رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: افراد دارای معلولیت در کشور زمانی به واقع دیده و پذیرفته می شوند که بتوانند شغل متناسب با وضعیت جسمانی خود بی هیچ مانع و فیلتری خاصی کسب کنند، پیش از ساخت اقامتگاه های گردشگری، هتل ها، مراکز تفریحی، مجتمع های تجاری، فضاهای اداری، آموزشی و درمانی، ورزشی و... مناسب سازی و دسترس پذیری به طور کامل اجرایی شود.
معلولان خواهان زندگی عاری از هرگون تبعیض هستند
وی افزود: مراکز آموزشی و دانشگاهی بی‌هیچ محدودیت تبعیض‌آمیزی بر روی آنها باز باشند، فضاهای شهری و مجازی برای روشندلان بی مانع و دسترس پذیر شده باشد، ناشنوایان بتوانند به سهولت از برنامه های با مترجم زبان اشاره شبکه‌های مختلف رسانه ملی استفاده کنند، معلولان ذهنی دیگر در پستوهای خانه ها تمام ساعات عمرشان را طی نکنند و با آسودگی خاطر در کنار خانواده هایشان از اماکن تفریحی لذت ببرند.
عاروان تاکید کرد: زمینه بهره‌مندی از حمل و نقل ارزان و آسان برای معلولان فراهم شده باشد تحت‌پوشش بیمه قرار بگیرند و با تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتن لوازم کمک توانبخشی هزینه‌های زندگی‌شان‌کاهش پیدا کند.
وی افزود: افراد دارای معلولیت همه به دنبال استیفای حقوق‌شان هستند و هیچ حق تبعیض‌آمیز و اضافه‌ای را تقاضا نمی‌کند، آنها همان چیزی را می خواهند که باید داشته باشند و حق‌شان است تا بتوانند زندگی کنند.
اجرای قانون ۶۰ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد
سید مرتضی‌ حسینی در خصوص اعتبار قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اظهار اخیرا اعلام کرد که برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان تکالیفی بر عهده دولت و سازمان بهزیستی قرار داده شده است و اجرای کامل این قانون در سال‌ جاری به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امسال تنها ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که فاصله زیادی بین اعتبارات مورد نیاز و تخصیصی وجود دارد.
وی بر استفاده از ظرفیت خیران، مراکز و بنیادهای خیریه در کنار اعتبارات دولتی تاکید کرده است و تصریح کرده که منابع مالی سازمان کفاف رسیدگی مطلوب به اوضاع همه این مددجویان را نمی‌دهد.
حسینی یادآور شده بود که پارسال یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان به بهزیستی اختصاص داده شد که صد درصد اعتبارات پارسال محقق شده است.
کد خبر: 49582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =