تضمین تامین منابع پایدار برای تامین اجتماعی

کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ورود شرکت‌های تابعه شستا به بازار سرمایه را تضمین کننده تامین منابع پایدار برای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای تامین اجتماعی همخوان نبودن منابع و مصارف این مجموعه به‌عنوان تامین کننده منافع حدود ۴۰ میلیون نفر افراد تحت پوشش خود است. تامین اجتماعی به‌عنوان یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی کشور که مستمری بگیران زیادی را تحت پوشش دارد، باید به منابع پایدار و مناسب دسترسی داشته باشد تا بتواند به افراد تحت پوشش خود خدمات مناسب ارائه کند. شاید به همین خاطر است که مقام معظم رهبری در یکی از بندهای ابلاغیه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به موضوع تلاش برای تامین منابع پایدار هم اشاره می‌کند.

زهرا نوروزی کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی که دکترای اقتصاد دارد در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره راهکارهای دستیابی به منابع مالی پایدار از طریق فعالیت‌های شستا گفت: یکی از راهکارهای مناسب که اکنون هم کلید خورده است، خروج سازمان تامین اجتماعی و شستا از بنگاه‌داری است.

وی افزود: شستا بخشی از سهام خود را در بورس ارائه کرد. زمانی که بخش بزرگی از بنگاه‌هایی که توسط شستا اداره می‌شود، به بورس منتقل شود و این مجموعه به جای بنگاه‌داری به مسایلی از قبیل سهام و از این دست موارد برسد، درآمدهای پایدارتری برای شستا ایجاد خواهد شد.

نوروزی بیان کرد: شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند چون همیشه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه‌های مختلف نظیر سودآوری و شفاف بودن منابع و مصارف کنترل می‌شوند، قطعا می‌توانند درست‌تر عمل کنند و سود ده‌تر باشند.

وی ادامه داد: در شرکت‌هایی که به صورت بورسی اداره می‌شوند، سهامداران در انتخاب هیات مدیره و مدیران رتبه بالای آنها دخیل می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود مسایلی که ما این روزها شاهد آن هستیم مثل فشارهایی که یکسری از نمایندگان به وزیر تعاون وارد می‌کنند تا آشنایانشان را در شرکت‌های شستا عضو هیات مدیره قرار دهند، کاهش یابد و کمتر به وزیر و شرکت‌های زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی فشار وارد شود.

این کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد: این نظارت‌ها منجر به رعایت شدن شایسته سالاری در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های زیر مجموعه شستا می‌شود و سبب خواهد شد مدیرانی سر کار بیایند که مسلط تر هستند، تحصیلات مرتبط دارند و کارهای اجرایی مرتبط‌تری انجام داده‌اند.

وی گفت: به نظر من اتفاقاتی که کلید خورده است، شستا را مجبور می‌کند که خودش بنگاه‌داری نکند و بیشترین سهامش را وارد بازار سرمایه کند. این روند خیلی می‌تواند کمک کننده باشد.

قدرت در سیاستگزاری و ضعف در اجرا

نوروزی عنوان کرد: در کشور ما همواره یکسری سیاست‌های درستی اتخاذ می‌شود اما در اجرای سیاست‌ها دچار مشکل هستیم. ما همیشه می‌توانیم در سیاستگزاری و تصمیم‌گیری همراستا با دنیا باشیم اما در اجرا واقعا ضعیف هستیم.

وی افزود: ورود شرکت‌های تابعه شستا به بازار سرمایه باعث می‌شود که این شرکت‌ها از ورود به اقداماتی که زیان‌آور است، اجتناب کنند و شستا در نهایت سودآورتر بشود.

این کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی بیان کرد: شستا یک مجموعه خیلی ثروتمند است و اگر شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی آن بتوانند درست کار کنند، می‌تواند خیلی به درآمد سازمان تامین اجتماعی کمک کند.

وی یادآور شد: هرجا حکمرانی شرکتی وجود داشته باشد و یک نفر تصمیم گیر باشد، فساد زیاد است. متاسفانه در بکارگیری مدیران رتبه بالا، همواره این اتفاق می‌افتد. بیشتر، انتصابات فامیلی و سیاسی می‌بینیم تا اینکه شایسته سالاری صورت بگیرد. به نظر من ورود به بورس خیلی می‌تواند مهم باشد و به درآمدهای پایدار سازمان تامین اجتماعی کمک می‌کند.

سودآوری سرمایه‌گذاری در حوزه دارو

این کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به این پرسش که شستا در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کند تا درآمدهای بیشتر و پایدارتری برای تامین اجتماعی ایجاد کند، این‌گونه پاسخ داد: این روزها همه به سوی استفاده از فن‌آوری نوین و دانش بنیان رفته‌اند.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید شرکت شستا در حوزه دارویی هم کار می‌کند. به نظر من اگر این مجموعه در حوزه دارویی سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند درآمدش را افزایش دهد.

نوروزی گفت: دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ را در بخش دارو را حذف کند. در نتیجه شاهد جهش خیلی شدید قیمت در این بخش خواهیم بود. در حال حاضر علاوه بر مبحث کرونا، پیش‌بینی شده است که ممکن است جهان با ویروس‌های دیگری هم دست و پنجه نرم کند.

وی افزود: ما باید خود را برای این موضوع آماده کنیم. شرکت شستا می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده بتوانند درآمدهای بهتری داشته باشند. در عین حال باید به سمت استفاده از فن‌آوری نوین در بحث دارویی وتجهیزات پزشکی بروند. شستا در این حوزه می‌تواند خیلی خوب کار کند و پشتوانه آن را دارد.

این کارشناس پژوهش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: شرکت شستا از نظر سرمایه‌گذاری درآمد هنگفتی دارد و در بخش کلان اقتصادی هم می‌تواند کمک کند. این شرکت می‌تواند بازوی بزرگی باشد و حضور آن در پروژه‌های زیرساختی می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

کد خبر: 49704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =