لزوم  ارایه خدمات سلامت روان در سبک زندگی امروزی

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: در دهکده جهانی که به یک چشم بهم زدنی افراد در معرض انتشار و متاثر از اخبار خوب و بد هستند، پشتیبانی و ارایه خدمات سلامت روان متناسب با چنین دنیای پرسرعتی باید از اولویت های کشور باشد.   

«بهزاد وحیدنیا» در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: در چنین شرایطی در نقطه دورافتاده‌ای اگر کودکی آزار ببیند با انتشار خبر آن   خیلی از افراد ممکن است متاثر از آن باشند کمااینکه تا کنون اخبار و فیلم های منتشره مربوط به خشونت‌ها و  منجمله جنگ در دنیا، افراد در معرض حادثه و دیگرانی که شنونده و بیننده اخبار هستند را دچار استرس  و اضطراب  و آشفتگی می کند، موضوعات روانشناختی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند.
وحیدنیا بااشاره به اینکه دنیا و از جمله ایران متاثر از بحران‌های روانی و اجتماعی گسترده و از جمله کرونا هستند، افزود: به نظر می‌رسد تاثیرپذیری کودکان، سالمندان و گروه های خاص از این بحرانها به مراتب بیشتر از دیگر گروه ها بوده است به ویژه کودکانی که در سنین آموزشی هستند به موازات بروز اختلال در فرایند آموزشی‌آنها و تبعات ناشی از قرنطینه، نیازهای روانشناختی‌شان دوچندان شده است.  
وی یادآور شد: حسب مطالعات انجام شده در سطح دنیا، ماهیت قرنطینه به بروز مشکلات، برخی سوء استفاده‌ها و آسیب های روانی اجتماعی دامن میزند. همچنین مطالعات جهانی نشان می‌دهد در شرایط قرنطینه مثل کرونا به جهت اینکه افراد جامعه را به خانه نشینی و محدودیت روابط  مستقیم اجتماعی ناگزیر می نماید. برخی از آسیبها منجمله خشونت‌هاو کودک آزاری جنسی و ... افزایش پیدا می کند  چرا که در چنین شرایطی با محدودتر شدن  روابط و کاهش امکان حمایت گیری اجتماعی  و حضور در خانه و فضای سربسته باعث می شود افراد آسیب دیده کمتر دیده و شنیده شوند و در نهایت آثار این مساله باعث گستردگی و حاد ترشدن  ابعاد روانشناختی تبعات ناشی از قرنطینه برای این دست از افراد می گردد.
وحیدنیا اضافه کرد: در چنین شرایطی گروه های سالمندان و  افرادی که در حال تجربه کردن  بحران های روانی- اجتماعی و اقتصادی هستند نیز توجه ویژه به آنها از منظر ارایه خدمات روانی اجتماعی باید از اولویت های کشور باشد.  
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد:  هرم جمعیتی کشور به سمت سالمندی در حرکت است بنابراین نگاه های آینده نگر نیز باید به سلامت و پویایی جامعه پیش سالمندی و سالمندی متمرکز شود و در این مسیر  نکته مهمی باید به دنبال پیاده سازی آن باشیم  بیمه خدمات روانشناختی برای این قشر است، بیمه ای که از امروز باید در اندیشه آن باشیم و در دسترس قرار گیرد  و در سبد خدمات اجتماعی این افراد پیش بینی شود که بتوانند بدون دغدغه خدمات مدنظر مخصوصا خدمات پیشگیرانه حوزه سلامت روان سالمندی را دریافت کنند و در دوران سالمندی نیز از  خدمات مرتبط و متناسب بهره مند شوند، همچنین ضمن معرفی ظرفیت‌های حمایت اجتماعی به آنها، خدمات اجتماعی معطوف به هر موضوع و مساله را  به منظور تجربه بهتر دوره رضایت بخش از زندگی در دوران سالمندی از همین لحظه پیش بینی شود.   
وحیدنیا بر آموزش‌های مراقبان سالمندان تاکیدکرد و گفت: ارایه آموزش های روانشناختی مبتنی بر نیازهای دوران سالمندی به تمام تامین‌کنندگان خدمات دوره‌های سالمندی و سرویس دهندگان خدمات اجتماعی در بدنه دولت و بخش های غیر دولتی باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم سیاست‌های معطوف به جوانی‌جمعیت بتواند بخشی از چالش‌های پیش رو را تعدیل کند، افزود: هر چند دست یافتن به اهداف مندرج در قوانین ذیربط مخاطرات ویژه خود را دارد در عین حال نباید این مهم را از نظر دور داشت که هر برنامه با محوریت جوانی جمعیت، نمی‌تواند اقدامات ضروری، فوری و آینده نگر در حوزه سالمندی در کشور را نفی کند.
کد خبر: 50364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =