تاسیس هر نیروگاه پاک، گامی به سوی سلامت

سخنگوی سازمان ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر را نه تنها از ابعاد زیست‌محیطی بلکه دارای منافع گوناگون اقتصادی و اجتماعی توصیف کرد و به ویژه با توجه به مسئله کم‌آبی در کشور، تولید برق از انرژهای پاک را بسیار به صرفه دانست و از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از این نوع انرژی در چهار سال آینده داد و تصریح کرد: با اجرای هر نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر گامی به سوی کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و حفظ سلامت می‌رویم.

جعفر محمدنژاد سیگارودی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در دومین روز از هفته سلامت که با عنوان انرژی پاک نام‌گذاری شده است، افزود: انرژی‌های پاک برخلاف انرژی‌های فسیلی نفت، گاز و ذغال‌سنگ، تجدیدپذیر هستند که شامل انرژی‌هایی خورشیدی، بادی، انرژی زیست‌توده (زباله‌ها یا ضایعات کشاورزی و دامی) انرژی زمین‌گرمایی، انرژی هیدروژن خورشیدی و ... می‌شود که در تولید برق به‌کار می‌رود.

وی اظهار کرد: کشور ایران در برخورداری از منابع انرژی بسیار غنی است و علاوه‌ بر دارا بودن انرژی‌های فسیلی نفت و گاز، از ظرفیت بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی نیز برخوردار است.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس‌کوچک تجدیدپذیر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران به صورت میانگین ۳۰۰ روز آفتابی با تابش خوب وجود دارد و نیز مناطق بادخیر مناسبی در کشور یافت می‌شود. شهرهایی مانند منجیل در گیلان، خواف در خراسان رضوی و میل‌نادر در سیستان و بلوچستان از جمله این مناطق به شمار می‌رود و حتی مناطقی وجود دارد که کمتر نامی از آن‌ها به گوش می‌رسد از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق از طریق انرژی بادی برخوردارند.

محمدنژاد سیگارودی با اشاره به تفکیک ظرفیت‌ها به دو نوع ظرفیت فنی و اقتصادی، تصریح کرد: در ظرفیت فنی این قابلیت وجود دارد که از آن برای تولید برق استفاده شود و در مناطقی که زیست‌ساخت لازم وجود دارد، این ظرفیت فنی به ظرفیت اقتصادی تبدیل می‌شود.

وی افزود: براین اساس، پتانسیل اقتصادی کشور در زمینه انرژی خورشیدی بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات و در زمینه انرژی بادی بیش از ۴۰ هزار مگاوات است و چنانچه به زیرساخت‌ها توجه شود و ظرفیت فنی در باقی مناطق ایجاد شود، پتانسیل اقتصادی نیز افزایش می‌یابد.

استحصال انرژی زمین‌گرمایی

سخنگوی سازمان ساتبا اظهار کرد: همچنین در کشور حداقل ۱۵ منطقه برای استحصال انرژی زمین‌گرمایی وجود دارد که به صورت آب گرم و حرارت از داخل زمین تولید می‌شود و می‌توان با رویکرد استفاده مستقیم، یعنی بهره‌برداری برای گرمایش منازل و گلخانه‌ها و نیز غیرمستقیم یعنی برای تولید برق به کار گرفته شود.

ظرفیت انرژی زیست‌توده

محمدنژاد سیگارودی گفت: «انرژی زیست‌توده» نیز از انواع دیگر انرژی‌ها را تشکیل می‌دهد که متاسفانه در کشور ما برای استفاده از ظرفیت زباله‌های شهری برای تولید این نوع انرژی توجه کمتری شده است و این درحالی است که می‌توان با انجام مدیریت پسماند، این نوع انرژی نیز تولید شود.

وی با بیان اینکه تولید برق از منابع آبی مانند سد نیز جزو منابع انرژی پاک محسوب می‌شود، تصریح کرد: در کشور برای تولید بیش از ۱۲ هزار مگاوات برق از طریق انرژی آبی وجود دارد؛ اما به دلیل خشکسالی در کشور که از نزولات آسمانی کم‌بهره هستیم و نیز به دلیل تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر، در عمل ظرفیت کامل برای تولید ۱۲ هزار مگاوات برق از انرژی آبی وجود ندارد.

میزان تولید برق از انرژی پاک

سخنگوی سازمان ساتبا با اشاره به وضعیت تولید برق از طریق انرژی پاک در کشور، افزود: در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، آنچه که به صورت نیروگاهی احداث شده است، تقریبا حدود ۱۰۰۰ مگاوات انرژی تولید می‌شود که بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به انرژی خورشیدی است که هم به صورت مگاوات و نیز کیلووات از طریق نصب تجهیزات در پشت‌بام منازل، به دست می‌آید.

محمدنژاد سیگارودی اظهار کرد:‌ همچنین حدود ۳۸ درصد ظرفیت احداث شده را نیروگاه‌های بادی به خود اختصاص می‌دهد و باقی ظرفیت‌ها شامل نیروگاه‌های زیست‌تود، نیروگاه‌های آبی کوچک است که این بخش را کامل می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: وزارت نیرو برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در چهار سال آینده هدف‌گذاری کرده است که با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و نیز خارجی انجام می‌شود.  

سخنگوی سازمان ساتبا تصریح کرد: در این مسیر، مقدمات اولیه از طریق سازمان ساتبا فراهم شده و مجوزهای لازم از مباذی ذی‌صلاح دریافت شده است که مهم‌ترین بخش آن مربوط به مجوز شورای اقتصاد بود؛ براین اساس برای دو سال آینده مجوز احداث ۴۰۰۰ مگاوات، نیروگاه خورشیدی اخذ شد که در حال حاضر در مرحله مقدمات برگزاری مناقصات برای مشارکت بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار دارد.  

محمدنژاد سیگارودی افزود: همچنین در بخش تولید انرژی حوزه کیلووات نیز خوشبختانه اخیرا مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور و ذیل آن معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری دریافت شده است تا برای چهار سال آینده ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی ۵  کیلوواتی راه‌اندازی شود که سهم سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱۰ هزار سامانه است و اولویت انتخاب محل احداث نیز با مناطق محروم خواهد بود که با مشارکت سازمان‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و... پی‌گیری می‌شود.   

اهمیت انرژی پاک در دسترسی به سلامت

وی با بیان اینکه با اجرای هر نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر گامی را به سمت کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و سلامت برمی‌داریم، اظهار کرد: برخلاف منابع انرژی فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر دو ویژگی بارز دارد که به محیط زیست ربط پیدا می‌کند؛ یکی اینکه این منابع تجدیدپذیر هیچ آلایندگی در فرآیند تولید برق ایجاد نمی‌کند؛ به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از آلایندگی هوای کلان‌شهرها در دنیا که در کشور ما نیز اینگونه است، ناشی از سوخت‌های فسیلی است.  

سخنگوی سازمان ساتبا گفت: مسئله دوم، بحث مصرف آب مطرح است؛ انرژی‌های تجدیدپذیر برخلاف منابع انرژی فسیلی در پروسه و روند تولید برق، وابستگی زیادی به آب ندارد؛ به ویژه اینکه کشور ما جزو کشورهای کم آب بوده و از نظر سطح بارش نزولات آسمانی در رده‌های پایین قرار دارد.  

محمدنژاد سیگارودی تصریح کرد:‌ امروزه و در آینده نزدیک، دغدغه جدی ما تامین آب برای مصارف خواهد بود و برای همین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از سوی دیگر نباید به انرژی‌های فسیلی از منظر آلایندگی نگریست؛ بلکه این نوع انرژی منابع ارزشمندی هستند که می‌توان هزاران فرآورده را از آن‌ها به دست آورد. در نتیجه جایگزینی منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند امکان صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی را فراهم کند.  

هزینه‌های انرژی پاک کمتر از فسیلی

وی با اشاره به توسعه انرژی تجدیدپذیر در دنیا، افزود: تقریبا حدود ۲۰ سال است که بهره‌برداری از این نوع انرژی در دنیا رونق گرفته است؛ برخی از کشورها به دلیل عدم دسترسی به انرژی‌های فسیلی و برخی نیز با نگاه تجاری سازی تاسیسات تولید برق به سمت این تکنولوژی رفته‌اند؛ به هرروی این رونق سبب شده است تا قیمت تولید برق از طریق انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی‌های فسیلی بسیار کاهش یابد.  

سخنگوی سازمان ساتبا اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت، استفاده از انرژی پاک نه تنها از نظر زیست‌محیطی، بلکه از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فنی نیز به صرفه‌تر است و کشورهای دنیا نگاه‌ جدی‌تری به توسعه تجدیدپذیرها دارند.

کد خبر: 50378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =