تمهیدات تامین‌اجتماعی در راستای جوانی جمعیت

کارشناس متخصص مامایی و مدیریت بیمارستانی سازمان تامین‌اجتماعی، یکی از اقدامات مهم تامین‌اجتماعی را در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، علاوه بر برنامه‌های متنوع زایمان‌های بدون درد از جنبه‌های تشویقی، ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری در مراکز سرپایی تامین‌اجتماعی برشمرد که این خدمات از سال‌ها پیش و از مراحل نخست مطرح شدن افزایش جمعیت در کشور تاکنون ارائه می‌شود.

مریم خادم احمدآبادی، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در چهارمین روز از هفته سلامت که با عنوان «نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت» نام‌گذاری شده است، با بیان اینکه در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی برای ترویج زایمان به ویژه از نوع طبیعی اقدامات گوناگونی انجام شده است، افزود: در این مراکز ضمن استانداردسازی بلوک‌های زایمان، انواع روش‌های نوین زایمان از جمله زایمان در آب، زایمان بدون درد، زایمان فیزیولوژی و ... ارائه می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های ترویج زایمان طبیعی، اظهار کرد: تامین‌اجتماعی برای کاهش زایمان‌های غیرطبیعی (سزارین) که دارای بار مالی تحمیلی است و نیز برای کاهش عوارض این نوع زایمان برای مادر و نوزاد، برنامه‌ریزی‌های متنوعی را طراحی و عملیاتی کرده است؛ از جمله اینکه عملکرد مراکز بررسی و سیاست‌های تشویقی برای آن دسته از مراکزی که زایمان‌های بدون عارضه را انجام می‌دهند درنظر گرفته می‌شود. زایمان‌های بدون عارضه نیز شامل زایمان طبیعی و سزارین‌های دارای مورد پزشکی است.

کارشناس متخصص مامایی و مدیریت بیمارستانی سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: همچنین ارائه خدمات زایمان بدون درد نیز از دیگر موارد است؛ می‌توان گفت در ۱۰۰درصد مراکز ملکی تامین‌اجتماعی انواع روش‌های بی‌دردی زایمان انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها به صورت دارویی است که زیرنظر متخصصان بی‌هوشی یا متخصصان زنان و زایمان ارائه می‌شود.

خادم احمدآبادی با اشاره به زایمان بدون درد فیزیولوژیک به عنوان یکی دیگر از روش‌های ترویج زایمان طبیعی، تصریح کرد: روش‌هایی مانند استفاده از آروماتراپی (رایحه درمانی و استفاده از بخور و معطرها که سبب آرامش مادر می‌شود)، موسیقی‌درمانی، زایمان در آب و ... از جمله این روش‌ها به شمار می‌رود.

مراکز مشاوره فرزندآوری

وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری در مراکز ملکی به عنوان یکی از اقدامات مهم تامین‌اجتماعی که منطبق بر اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، افزود: تامین‌اجتماعی از سال‌های گذشته با مطرح شدن ضرورت افزایش جمعیت، مراکز مشاوره فرزندآوری را در مراکز سرپایی ایجاد کرد که براساس آن خدمات مشاوره‌ای و آموزشی از مراحل پیش‌ از بارداری، بارداری و زایمان در کنار مشاوره‌های سلامت خانواده به صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

استانداردسازی بلوک‌های زایمان

کارشناس متخصص مامایی و مدیریت بیمارستانی سازمان تامین‌اجتماعی، با بیان اینکه در سال‌های گذشته، سیستم زایمان در کشور سنتی بود، اظهار کرد: یعنی مادر در بلوک زایمان کنار سایر مادران قرار می‌گرفت و با شروع درد به اتاق زایمان منتقل شده و پس از زایمان وارد بخش می‌شد.

خادم احمدآبادی گفت: اما به منظور احترام به مادر و خانواده، حفظ حریم و رعایت حقوق‌ گیرنده خدمات، استانداردسازی مراکز زنان و زایمان تامین‌اجتماعی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و درحال حاضر بسیاری از بلوک‌های زایمان تامین‌اجتماعی استاندارد سازی شده و اتاق‌های LDR (اتاق زایمان خصوصی) ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: براساس موازین استاندارد، اتاق کامل در اختیار مادر و خانواده او قرار می‌گیرد تا هنگام زایمان از آرامش برخوردار شود و نیز برای هریک از مادران یک ماما اختصاص می‌یابد. پس از زایمان نیز مادر به مدت دو ساعت در اتاق باقی می‌ماند و سپس به بخش منتقل می‌شود. همچنین هریک از این اتاق‌ها دارای وان است تا در صورت دلخواه، مادر زایمان خود را در آب انجام دهد.

کارشناس متخصص مامایی و مدیریت بیمارستانی سازمان تامین‌اجتماعی، درخصوص میزان افزایش یا کاهش آمار زایمان، افزود: با توجه به بحران کرونا، امکان مقایسه آماری درحال حاضر وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت، حتی در دوران کرونا نیز سهم مراکز درمانی تامین‌اجتماعی از مجموع زایمان‌هایی که در بیمارستان‌های ملکی اتفاق می‌افتاد، تقریبا ثابت بود و این نشان می‌دهد که حتی در فشار کاری متاثر از کرونا، کادر زنان و زایمان و مامایی توانستند خدمات خوبی را ارائه دهند.

کد خبر: 50411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =