موفقیت بیمارستان‌های ملکی در مدیریت پسماند

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و طب‌کار (اداره‌کل درمان مستقیم) سازمان تامین‌اجتماعی، مشارکت این سازمان را در اجرای استاندارد مدیریت پسماندهای بیمارستانی بسیار چشمگیر عنوان کرد به گونه‌ای که تمامی بیمارستان‌های ملکی این نهاد مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماندها شده‌اند و در راستای اجرای طرح مدیریت بیمارستان سبز نیز هفت مرکز بیمارستانی ملکی تامین‌اجتماعی و یک بیمارستان هیات‌مدیره  در سال ۱۴۰۰ از میان ۱۴ بیمارستان برگزیده سبز در سطح ملی، موفق به دریافت لوح سیمین خدمات برگزیده سبز شده‌اند.

سید محمد تقوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پنجمین روز از هفته سلامت که با عنوان «نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در تولید پاک و مدیریت پسماندها» نام‌گذاری شده است، افزود: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی، رعایت ملاحظات زیست‌محیطی یک وظیفه عمومی و ملی تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: در این قانون آمده است؛ «در جمهوی اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است».

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و طب‌کار تامین‌اجتماعی گفت: مطابق قانون مدیریت پسماندها و به منظور تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و در راستای حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آن، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، نهادهای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مقررات و سیاست‌های تعیین شده در این قانون را رعایت کنند.

تقوی با بیان اینکه اجرای ضوابط مدیریت پسماند می‌تواند در دستیابی به حفظ سلامت عمومی و محیط زیست در مقابل اثرات نامطلوب پسماندها، موثر واقع شود، تصریح کرد: مدیریت پسماند شامل مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که مواد زائد را از زمان تولید تا دفع نهایی، براساس موازین استاندارد، هدایت می‌کند. این اقدامات شامل جمع‌آوری، حمل‌ونقل، بی‌خطر سازی، امحا و دفع پسماندها است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات تامین‌اجتماعی برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه، افزود: یکی از این اقدامات، ساخت جایگاه نگهداری موقت پسماندهای عادی و پزشکی در مراکز درمانی تابعه است؛ همچنین تمامی بیمارستان‌های ملکی سازمان به دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی تجهیز شده‌اند. برخی از مدیریت‌های درمان نیز بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مراکز تابعه خویش را برون‌سپاری کرده و از مراکزی که دارای مجوز از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند، خرید خدمت می‌کنند.

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و طب‌کار تامین‌اجتماعی اظهار کرد: همچنین با همکاری اداره‌کل فنی و مهندسی، تمامی مراکز درمانی سرپایی درحال توسعه یا درحال احداث، ملزم به ساخت جایگاه نگهداری پسماند شده‌اند. در بیمارستان‌های درحال احداث نیز سایت استاندارد بی‌خطرسازی پسماندها پیش‌بینی شده است.

مدیریت سبز مراکز درمانی

تقوی یکی دیگر از برنامه‌های تامین‌اجتماعی را در راستای مدیریت پسماند، اجرای طرح مدیریت سبز بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: براساس بند «ز» ماده (۳۸) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه مدیریت سبز  در تمامی دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی الزامی است. مدیریت سبز موارد متعددی را شامل می‌شود که مصرف انرژی، آب، مواد اولیه، تجهیزات و کاغذ، کاهش مواد جامد زائد و بازیافت آن‌ها از جمله آن است.

بیمارستان‌های برگزیده سبز

وی تصریح کرد: براساس الزامات قانونی مدیریت سبز، دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی برنامه عملیاتی بیمارستان سبز را در دو فاز اجرایی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ در فاز اول در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۴ بیمارستان برگزیده سبز در سطح ملی، ۷ بیمارستان ملکی سازمان و یک بیمارستان هیات‌مدیره‌ای شامل بیمارستان البرز کرج، موفق به دریافت لوح سیمین خدمات برگزیده سبز ملی شد. همچنین بیمارستان رازی قزوین موفق به دریافت لوح زرین خدمات برگزیده سبز ملی شد.

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و طب‌کار تامین‌اجتماعی با اشاره به بیمارستان‌های ملکی موفق به دریافت لوح سیمین خدمات برگزیده سبز، افزود: بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، بیمارستان حضرت خاتم‌الانبیاء گنبد کاووس، بیمارستان دکتر غرضی ملایر، بیمارستان شفا سمنان، بیمارستان تامین‌اجتماعی تاکستان، بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد و بیمارستان تامین‌اجتماعی خرم‌آباد موفق به دریافت لوح سیمین شدند. در سال ۹۹ نیز تعداد پنج بیمارستان ملکی سازمان، موفق به دریافت لوح خدمات برگزیده سبز شدند.

تقوی اظهار کرد: در فاز دوم نیز راهبری برنامه‌های زیست‌محیطی مانند بازیافت پساب تصفیه خانه‌های بیمارستانی برای استفاده آبیاری فضای سبز، مدیریت پسماند در مراکز درمانی، استقرار مدیریت زیست‌محیطی سری ISO ۱۴۰۰۱ و ... در سال ۱۴۰۱ در قالب برنامه بیمارستان سبز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در راستای استقرار سنجه‌های بیمارستان سبز و مدیریت انرژی و منابع و مصارف، بیمارستان تاکستان قزوین علاوه بر دریافت لوح و تندیس زرین واحد خدماتی برگزیده سبز کشوری در سال ۱۳۹۹، موفق به دریافت گواهی‌نامه‌های نشان بیمارستان سبز و مدیریت انرژی (ENERGY GLOBE ۲۰۲۱) به ترتیب از انجمن‌های مدیریت سبز ایران و بنیاد جهانی انرژی شد. همچنین بیمارستان شهدای کارگر با کاهش تولید و مدیریت پسماند، اولین کترینگ پسماند صفر بیمارستانی را راه‌اندازی کرد.

مدیریت پسماند زباله‌ها

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و طب‌کار تامین‌اجتماعی با بیان اینکه می‌توان با اعمال مدیریت صحیح در زمینه پسماندها و بازیافت آن‌ها در جهت کاهش چالش‌های زیست‌محیطی تلاش کرد، افزود: در سازمان تامین‌اجتماعی به ویژه در حوزه‌های ستاد مرکزی و شعب بیمه‌ای که حجم زیادی از زباله‌های قابل بازیافت تولید می‌شود، طرح تفکیک زباله در مبدا و بازیافت پسماندهای خشک در دستور کار قرار گرفته است.

تقوی تصریح کرد: از سوی دیگر این نهاد با ارائه آموزش‌های لازم در توسعه فرهنگ بازیافت در بین کارکنان و کسب درآمد اختصاصی ناشی از فروش پسماند برای مراکز، نقش موثری داشته است.

کد خبر: 50425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =