اعتراض با سکوت

عده ای از هنرمندان تئاتر برای اعتراض به هشت ماه تعطیلی سالن های نمایش و کمبودهای موجود در زمینه تئاتر روزگذشته در سکوت تجمع کرده و خواستار بررسی مطالباتشان توسط مجلس شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، سال ۹۹ سرشار از اتفاقات ناگوار و تعطیلی‌های بی‌سابقه برای هنر ایران بخصوص تئاتر بود؛ اسفند سال پیش بود که زمزمه‌های تعطیلی ناشی از کرونا آغاز شد، بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و هنرمندان آن به کنج خلوت خود پناه بردند. این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای معیشت فعالان عرصه تئاتر رقم زد؛ ضمن اینکه صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی را به منظور پرداخت اجاره‌بهای ملک و هزینه‌های جاری تالار نمایشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد تا جایی که برخی از آن‌ها راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند. موضوعی که درنهایت باعث شد اهالی تئاتر تصمیم بگیرند با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی مطالبات خود را به نمایندگان مجلس ارایه دهند.

در همین راستا و برای اعتراض به این کمبودها ظهر روز یکشنبه گروه قابل توجهی از تئاتری‌ها، نزدیک به ۸۰ نفر که عمدتا نمایندگان اصناف مختلف تئاتر بودند با گردهم آمدن در مقابل مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را در قالب بیانیه‌ای با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند. درخواست تئاتری‌ها از مجلسی‌ها بیشتر شامل مسائل و موارد معیشتی بود و در این تجمع و بیانیه‌ای که صادر شد، کمتر دیگر زمینه‌های نارضایتی تئاتری‌ها از مدیران فرهنگی مورد اشاره قرار گرفت.

درخواست تئاتری‌ها از مجلسی‌ها شامل ۱. حقوق بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو، ۲. رفعِ خسارت‌های ناشی از کرونا، ۳. تخصیصِ کمک‌های مالیِ بلاعوض و وام‌های با سودِ کم، ۴ تخصیص بودجه حمایتی برای جلوگیری از تعطیلیِ دَم‌به‌دَم و روزافزونِ تئاترهای خصوصی و ۵. تعیین مستمری برای سرپرستِ خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌های معوقه‌ مسکنِ آنان بودند. همچنین اهالی تئاتر از نمایندگان مجلس خواستند که برای جلوگیری از تعطیلی دَم‌به‌دَم و روزافزون تئاترهای خصوصی که نقش مهمی در تولید نمایش و بدنه تئاترِ ایران دارند، ردیف بودجه‌ حمایتی درنظر گرفته شود. افزایش بودجه حمایتی از تولید تئاتر در کشور نیز بخش دیگری از خواسته‌های اهالی تئاتر بود.

در این تجمع که برای ارایه و اعلام مطالبات صنفی، مدنی و مشکلات معیشتی خانواده بزرگ تئاتر، مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان اصناف مختلف تئاتری بیانیه خانه تئاتر و نمایندگان انجمن‌های هفده‌گانه تئاتر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل دادند. ایرج راد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در این تجمع گفت: ما نمی خواستیم ازدحام زیادی اینجا شکل بگیرد و فقط درخواست کردیم نمایندگان تئاتر و انجمن های مختلف خانه تئاتر حضور پیدا کنند.   می خواستیم آنچه اینجا می گذرد در سکوت باشد و در این شرایط مطالب و بیانیه خود را به صحن مجلس بفرستیم که این اتفاق افتاد.

کوروش سلیمانی هنرمند نیز که در این تجمع شرکت کرده بود، در صفحه مجازی خود نوشت: امیدوارم روزی تئاتر و تئاتری و اساسا تمامی اهل هنر و فرهنگ ایران برای مطالبه کمترین خواسته های حرفه ای و معیشتی خود نیاز به طرح درخواست و بیانیه و نامه نداشته باشند و تئاتر آنچنان که شایسته آن است قدر ببیند.

کد خبر: 5054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =