پیروزی ناپلئونی برای فتح آمریکا

نانسی پلوسی در اولین نشست در مجلس صد و هفدهم آمریکا توانست عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از آن خود کند. او بدین ترتیب شصت و سومین رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ ایالات متحده شد.

به گزارش آتیه آنلاین مجلس نمایندگان یکی از شاخه های قوه قانونگذاری در آمریکاست که از سال ۲۰۱۹ تاکنون در اختیار دموکرات ها به رهبری پلوسی بوده است. شاخه دیگر مجلس سنا است که دو کرسی آن روز ششم ژانویه برابر با جلسه ای که برای تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری تشکیل میشود تعیین تکلیف خواهد شد. دو کرسی حیاتی در ایالت جورجیا که می تواند توازن را حداقل برای دو سال به نفع حزب دموکرات به هم بزند.  

یک انتخابات سرنوشت ساز
انتخابات سوم نوامبر در آمریکا کاملا در دو قطب مخالف برگزار شد. یک وزن کشی اساسی که دو حزب جمهوری خواه و دموکرات می توانند تا مدتها به نتایج آن تکیه کنند. جدای از نتیجه انتخابات که به تایید کالج الکترال رسید. دموکرات ها توانستند مجلس نمایندگان را پیروز شوند و در سنا بیخ گوش سناتورهای جمهوری خواه قرار بگیرند.
در مجلس نمایندگان حزب دموکرات توانست با به دست آوردن ۲۲۲ کرسی از ۴۳۵ کرسی موجود، اکثریت مجلس را به دست بیاورد. البته دموکرات ها در جریان این انتخابات ۹ کرسی خود را از دست دادند، یک کرسی هم به احزاب متفرقه رسید. ابتدا هاکیم جفریز عضو دموکرات این مجلس از نیویورک و مدیر دفتر این حزب در مجلس نمایندگان، نامزد مورد حمایت دموکرات‌ها یعنی نانسی پلوسی را برای تصدی این مسئولیت معرفی کرد. پس از آنکه این عضو دموکرات، دلایل معرفی پلوسی برای تصدی این مسئولیت را برشمرد، لیز چنی عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که رئیس اجرایی این حزب در مجلس محسوب می‌شود، در اظهاراتی علیه پلوسی، کاوین مک‌کارتی رهبر جمهوری خواهان در این مجلس را برای تصدی کرسی ریاست معرفی کرد.
پس از آن، یکصد و هفدهمین مجلس نمایندگان آمریکا وارد رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس شد. این رای‌گیری به صورت شفاهی بود به گونه‌ای که اسم هر عضو مجلس توسط منشی صحن قرائت می شد و نماینده مجلس هم با نام نامزد مورد نظر خود برای این مسئولیت را اعلام می‌کرد.
به دلیل شرایط کرونا، در هر وهله از رای‌گیری بخشی از نمایندگان در صحن حضور می یافتند و پس از رای دادن، از صحن خارج شده و نوبت به نفرات بعدی می‌رسید.  
در انتخاب رئیس فقط ۲۱۶ دموکرات به نانسی پلوسی رای دادند تا او بتواند با اختلاف فقط ۷ رای بتواند ریاست مجلس نمایندگان را به دست بگیرد.  

تلاش برای سنا
حالا که دموکرات ها توانسته اند ریاست مجلس را به دست بگیرند احتمالا خیز بعدی آنها رسیده به ۴۸ کرسی در مجلس سنا خواهد بود. این تعداد کرسی به علاوه دو کرسی از احزاب دیگر می تواند آنها را با جمهوری خواهان در تعداد کرسی های سنا برابر کند. با ریاست کاملا هریس (معاون رئیس جمهور که ریاست سنا را بر عهده دارد) دموکرات ها می توانند اکثریت سنا را هم برای خود کنند و همه مناصب انتخابی را در اختیار بگیرند.

تغییر بزرگ
این اکثریت در مجلس نمایندگان، سنا و ریاست جمهوری می تواند آرزوهای دموکرات ها برای تغییرات اساسی در ساختار سیاسی امریکا را که به دلیل مخالفت جمهوری خواهان قادر به انجام آن نبودند را به نتیجه برساند. اولین تغییر بزرگ بالا بردن تعداد قضات دیوان عالی از ۹ به ۱۵ نفر است. این کار فقط با اکثریت سنا قابل انجام است که دموکرات ها برای آن تلاش میکنند. با توجه به اینکه هم اکنون نسبت قضات جمهوری خواه به دموکرات ۶ به ۳ است، اضافه شدن ۶ کرسی به دیوان عالی می تواند این نسبت را تا مدت طولانی به نفع دموکرات ها به هم بزند.
تغییر بعدی در سنا اتفاق خواهد افتاد و ۳ ایالتی که هنوز در سنا نماینده ندارند می توانند ۶ نماینده به سنا بفرستند. این ایالت ها که اغلب طرفدار دموکرات ها هستند می توانند در مجلس سنا هم برای همیشه تناسب را به نفع دموکرات ها تغییر دهند.  
این دو تغییر اساسی جدای از برنامه های رفاهی جو بایدن است که احتمالا نظام تامین اجتماعی آمریکا را تغییر داده و آن را به سمت کشورهای اسکاندیناوی خواهد برد. در این راه هم مجلس نمایندگان و سنا کمک بزرگی به تغییر نظام سلامت آمریکا خواهند بود.

انتظار برای تغییر
فقط دو روز دیگر تا انتخابات ایالت جورجیا و تایید نهایی رای جو بایدن باقی است. آیا از اول بهمن به آن سو، آمریکای جدیدی را مشاهده خواهیم کرد؟ برای پاسخ به این موضوع باید کمی صبر کنیم. تغییر بالانس نیروها می تواند آمریکا را آبستن حوادث جدید و جدی نماید.

کد خبر: 5055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =