ورود تامین اجتماعی به حمل بار ریلی به صرفه است

رئیس هیات مدیره شرکت رجا گفت: با توجه به ظرفیت خالی بالا در زمینه حمل و نقل بار به صورت ریلی، ورود شستا به این حوزه دارای صرفه اقتصادی است.

محمد رجبی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره زمینه‌های مناسب ورود تامین اجتماعی به سرمایه‌گذاری در راستای محرومیت‌زدایی بیان کرد: این سازمان می‌تواند در بخش حمل و نقل بار وارد شود.

وی افزود: تامین اجتماعی می‌تواند واگن باری خریداری کند و بار جابجا کند. چون این مجموعه شستا را هم دارد، می‌تواند تمام تعهدات حمل و نقل شرکت‌های زیر مجموعه خود و بقیه صندوق‌ها مثل ذوب آهن اصفهان و دیگر تولیدکنندگان بزرگ را با واگن‌های خود انجام دهد و بار آنها را جابجا کند.

رجبی گفت: این اقدام برای تامین اجتماعی سود ده است و سبب خواهد شد این مجموعه در شبکه ریلی حضور فعال داشته باشد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به‌عنوان سرمایه‌گذاری زود بازده مطرح است.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی می‌تواند در بخش بار تعهدات مربوط به پالایشگاه‌ هایش را انجام دهد. اگر میعانات گازی یا روغن داشته باشد، آن را در حجم‌های بزرگ و بالای دو تا سه میلیون تن در سال می‌تواند به کمک واگن‌های خود جابجا کند و درآمد داشته باشد، حتی سود هم بدهد.

مدیر عامل شرکت رجا بیان کرد: در حال حاضر تامین اجتماعی در حوزه باری فعال نیست و فقط در حوزه مسافری فعال است. این در حالی است که در حوزه باری ظرفیت‌های زیادی داریم.

وی افزود: حدود ۶۰۰ میلیون تن بار در کشور داریم که ۴۷ تا ۴۸ میلیون تن آن یعنی چیزی حدود کمتر از ۱۰ درصد از طریق ریل جابجا می‌شود.

رجبی گفت: حمل با ریل در بخش واگن‌های لبه بلندها و مخازنی که سوخت، میعانات گازی و روغن را جابه‌جا می‌کند، می‌تواند فعال شود.

او افزود: در حال حاضر این سیستم حمل و نقل در ایران در حال توسعه است. سرمایه‌گذاران موجود در این بخش هم پررنگ هستند.

رجبی عنوان کرد: برای ورود به این عرصه حداقل ۶۰۰ واگن باری نیاز است. بنابراین تامین اجتماعی باید شرکت تاسیس کند یا سرمایه‌گذاری کرده و واگن‌هایی را خریداری کند. سپس این واگن‌ها را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهد که اصطلاحا می‌توانند بارنامه صادر کنند.

او درباره مشوق‌های دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی بیان کرد: دولت در قالب ماده ۱۲ از محل صرفه‌جویی سوخت به این فرآیند کمک می‌کند. خوشبختانه در حوزه ریلی صرفه‌جویی بالایی در زمینه سوخت حاصل می‌شود.

مدیر عامل رجا گفت: دولت به ازای هر کیلومتر، نزدیک به سه سنت به صورت ارزی از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران حوزه حمل و نقل ریلی مشوق پرداخت می‌کند که عدد قابل توجهی است.

کد خبر: 50700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =