توسعه خراسان شمالی با مشارکت تامین اجتماعی

مجموعه تامین اجتماعی با هدلینگ‌های تابعه خود، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه در خراسان شمالی داشته است. شستا با مالکیت سه مجموعه اقتصادی در خراسان شمالی و هگتا با سفارش تولید یک قطعه مهم در صنعت ریلی به فولاد اسفراین، حضور فعالی در توسعه و اشتغال‌زایی استان محروم خراسان شمالی داشته‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، جذب سرمایه‌گذار یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی برای هر استانی به شمار می‌رود. در این میان استان‌های کمتر برخوردار نسبت به دیگر استان‌ها مشکلات بیشتری برای جذب سرمایه و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای استان خود دارند. آن‌طور که مسئولان استانی در مناطق محروم تاکید دارند، این مناطق نیاز به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران دارند اما کمتر سرمایه‌گذاری ریسک حضور در استان‌های کمتر برخوردار را می‌پذیرد. در این میان سازمان تامین اجتماعی با دو زیر مجموعه خود یعنی شستا و هگتا، با حضور فعال در استان خراسان شمالی در راستای حل مشکل سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی فعالیت‌های متنوعی را در دست انجام دارد.

شستا و سه پروژه بزرگ اقتصادی در خراسان شمالی

پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان بجنورد و دامپروری ۱۰ هزار راسی شیروان سه مجموعه بزرگ استانی هستند که در زیر مجموعه هلدینگ‌های مختلف شستا قرار دارند. این سه مجموعه با سرمایه‌گذاری زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی در این استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر اشتغال قابل توجهی در سطح استان ایجاد کرده‌اند.

در دی ماه ۱۴۰۰، علی رستمی مدیرعامل وقت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در سفری به خراسان شمالی از اجرای فاز دوم طرح توسعه‌ای پتروشیمی خراسان خبر داد.

مسئله کم آبی یکی از محدودیت‌های توسعه پتروشیمی خراسان است که باید حل شود تا زمینه توسعه این طرح و تبدیل شدن آن به قطب تولید کود سولفات آمونیوم مورد نیاز بخش کشاورزی فراهم شود.

یکی از نگرانی‌های مسئولان شستا تامین آب برای بخش صنعت است به همین دلیل اجرای طرح‌های تامین آب صنعت جزء سیاست‌های شستا قرار دارد و مسئولان این مجموعه نیم نگاهی هم به استفاده از پساب شهری برای رفع نیازهای آبی پتروشیمی خراسان دارند. بر اساس اطلاعاتی که از سوی استانداری خراسان شمالی منتشر شده است، گویا قرار است از طرح انتقال آب عمان هم حق‌آبه‌ای برای استان خراسان شمالی در نظر گرفته شود.

مزیت هم مرز بودن با افغانستان

مدیران شستا مرز مشترک بین خراسان شمالی و افغانستان را یک مزیت برای پتروشیمی خراسان می‌دانند زیرا فرصت بزرگی برای این مجموعه در راستای توسعه صادرات فراهم می‌کند.

با اجرای فازهای توسعه‌ای پتروشیمی خراسان و افزایش تولید، صادرات به افغانستان رونق خواهد یافت و با فعال شدن شرکت‌های صادراتی، زمینه ایجاد اشتغال بیشتر در خراسان شمالی فراهم می‌شود.

شستا همچنین قصد دارد طرح توسعه‌ای شرکت سیمان بجنورد را هم اجرایی کند. با اجرای بخشی از این طرح‌های توسعه‌ای، شرکت سیمان بجنورد به افزایش میزان تولید ۲۵ درصدی رسید.

یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی اجرا شده توسط شستا در خراسان شمالی، پروژه گاوداری در شهرستان شیروان است. مسئولان استانی بر این باورند که با تکمیل این زنجیره و تولید مکانیزه علوفه و فرآورده‌های لبنی به‌عنوان صنایع تکمیلی، این پروژه اقتصادی علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر در استان، سودآوری مناسب‌تری هم خواهد داشت.

عدم رقابت با بخش خصوصی

یکی از سیاست‌های اصلی شستا در مناطق محروم، عدم رقابت با بخش خصوصی در راستای حفظ اشتغال مردم منطقه است. مسئولان این مجموعه بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند.

همچنین در راستای بهبود شرایط مردم خراسان شمالی، مجموعه‌های مختلف اقتصادی تامین اجتماعی، اعتباراتی را صرف اجرای فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی خود می‌کنند. بر اساس آمار موجود، پتروشیمی خراسان تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در استان خراسان شمالی هزینه کرده است. ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی درصدد است که بخش بزرگی از سود حاصل از پتروشیمی و سیمان در استان خراسان شمالی را در زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای این دو مجموعه سرمایه‌گذاری کنند.

طبق اعلام مسئولان شستا؛ این مجموعه آمادگی دارد در بحث معدن تا هر ظرفیتی که استاندار خراسان شمالی در اختیار شستا قرار بدهد، سرمایه‌گذاری کند.

ایجاد اشتغال توسط هگتا

آنچه زمینه اشتغال در هر منطقه‌ای را فراهم می‌کند، فقط سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید نیست بلکه ثبت سفارش برای مجموعه‌های اقتصادی موجود هم زمینه افزایش ظرفیت تولید و تثبیت شغل در هر منطقه را فراهم می‌کند. سال گذشته شرکت رجا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ هکتا از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی توانست با ارائه سفارش به فولاد اسفراین، علاوه بر تثبیت اشتغال، زمینه صرفه‌جویی ارزی به میزان ۱۰ میلیون دلار را فراهم کند.

رجا قصد دارد چرخ قطار مورد نیاز خود را در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین تولید کند. زیرا در شرایط اعمال تحریم‌ها بر کشور، خرید قطعات قطارهای مسافربری و باری به لحاظ انتقال ارز دچار مشکل شده است و ورود آن با ریسک بالایی همراه است. به همین خاطر رجا تصمیم گرفت که ریسک تامین قطعات مورد نیاز شبکه راه آهن کشور را در عقد قرار داد با صنایع داخلی از جمله مجتمع صنعتی فولاد اسفراین کاهش دهد.

در گذشته، شرکت رجا با مجتمع صنعتی فولاد اسفراین قراردادی در زمینه ساخت محورهای قطار منعقد کرده بود که نتایج خوبی برای این مجموعه داشت. به همین خاطر انجام مذاکرات جدید میان شرکت رجا با مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در زمینه تولید بانداژ و چرخ قطار منجر به عقد قرارداد جدیدی شد. با این همکاری، زمینه افزایش ظرفیت تولید در فولاد اسفراین و تثبیت شغل نیروهای این مجموعه فراهم شد.

به این ترتیب، مجموعه فعالیت‌های تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه‌اش در خراسان شمالی، زمینه اشتغال‌زایی و توسعه این استان محروم در شمال شرق کشور را فراهم کرده و با این اقدامات گامی در راستای تحقق سیاست محرومیت‌زدایی این سازمان برداشته شده است.

کد خبر: 50704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =