اعتیاد پدیده اجتماعی چندعلیتی است

اعتیاد بیماری اجتماعی با عوارض جسمانی و روانی بسیاری است. تا زمانی که به علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمی و روانی تنها برای مدتی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از همین حوالی که بگذری او را می‌بینی. انسانی  نه در قامت ستبر و نیرومند، بلکه نحیف و بی‌رمق که راه رفتنش نیز لغزان و زیگ زاگی است.

همسایگی پلک‌های نیمه باز او بر پیشانی عرق‌آلودش، حکایتی مه‌آلود از ناهمواری‌های زندگی را روایت می‌کند و سیگار خشکیده بر گوشه لبانش، تصویری مجسم از ناتوانی و درماندگی است.  چند قدم جلو می ایستد، او دیگر پای راه رفتن ندارد و جز دیوار سنگی پناهی ندارد. به دیوار تکیه می‌زند و بر کرانه آن به زمین می‌خزد، سیگار نیمه‌جان از لبانش فرو می افتد و خمار و خمیده به خوابی عمیق فرو می‌رود...

افسوس تکرار و فراوانی هر روزه این تصاویر در سطح جامعه تا حدودی به عادی انگاری این آسیب اجتماعی دامن زده است، دیگر کسی از گذشته و از چرایی بارش حجم سنگین آوار دود و تباهی بر سر زندگی این فرد نمی‌پرسد.

اعتیاد پدیده اجتماعی چندعلیتی

سینا خلیلی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، اعتیاد را پدیده اجتماعی چندعلیتی معرفی کرد و به آتیه‌آنلاین گفت: عوامل متعدد فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در بروز و نمود این آسیب‌اجتماعی موثر هستند، البته این موضوع دال بر تاثیر یکسان این عوامل بر روی افراد مختلف نیست بلکه مجموعه‌ای از شرایط موردنظر می‌توانند عوملی سوق‌دهنده فرد به مصرف مواد مخدر و گسترش پدیده اعتیاد باشند.

وی با اشاره به نقش عوامل تشدیدکننده گرایش به مصرف مواد افزود: نباید از نبود فرصت‌های اجتماعی، وجود خلاء‌های عاطفی، هویتی و شخصیتی و نیز سرعت رشد تغییرات اجتماعی در یک جامعه به عنوان عوامل تشدیدکننده چشم‌پوشی کرد. مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی شخصیتی عوامل نگران‌کننده موثر در رشد روزافزون پدیده اعتیاد در کشور هستند.

خلیلی در تبیین تاثیرگذاری نقش خانواده در بروز اعتیاد عنوان کرد: نقش و تاثیر انکارناپذیر خانواده بر رشد شخصیت و پذیرش معیارهای اخلاقی و سازگاری اجتماعی افراد بر هیچ کسی پوشیده نیست. عدم آگاهی کافی خانواده‌ها، شکاف بین‌ نسلی، سردبودن فضای عاطفی و ارتباطی اعضای خانواده به ویژه والدین و فرزندان تهدیدهای جدی هستند چرا که متاسفانه دیده می شود که در پاره‌ای از موارد خود والدین و خانواده‌های درگیر موادمخدر به الگو و سرمشق نامناسب برای گرایش اعضای جوان خود به سمت مصرف مواد تبدیل می‌شوند.

وی حکومت را یکی از اثرگذارترین نهادها در این زمینه دانست و تصریح کرد: این نهاد می‌تواند از طریق قوانین و اتخاذ رویکرد درست و شیوه برخورد قاطعانه و برنامه‌ریزی برای کاهش عرضه و در دسترس بودن مواد در تغییر و کاهش نرخ اعتیاد در کشور موثر عمل کند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: نهادهای سیاسی، قضایی و رسانه‌های عمومی به خوبی می‌توانند به ابزارهای اثرگذار در اطلاع‌رسانی تبدیل شوند. قاطعیت و شفافیت در وضع قوانین روشن، برخورد جدی با قاچاقچیان موادمخدر و پاک‌کردن محیط از آلودگی از وظایف اساسی نهادهای قانون‌گذار و قضایی است.

خلیلی رسانه‌های گروهی را به جدیت در ساخت و تولید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در این زمینه دعوت کرد و افزود: نقش صدا و سیما در این حوزه بسیار چشمگیر است تا بتواند با ساخت برنامه های کارشناس‌محور موفق به جذب حداکثری مخاطبان شود. به نظر می‌رسد بحث‌های کارشناسی این ظرفیت را دارند که بتوانند ضمن هشدار نسبت به عواقب انتخاب‌های نادرست در زندگی،  تا حدودی زمینه‌های یادگیری و گرایش افراد به مصرف مواد را نیز در جامعه کاهش دهند.

کد خبر: 50975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =