خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌های غذایی با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کرونا، دارد، راهکارهای مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن را برشمرد و ضمن معرفی خوراکی‌های مناسب، خواص هریک را توضیح داد.

محمد سیگارودی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تقویت سیستم ایمنی بدن را بهترین راه مقابله با کووید۱۹ برشمرد و افزود: در این راستا تامین نیازهای تغذیه‌ای از نظر انرژی، پروتئین، ریزمغذی‌ها، مایعات و الکترولیت‌ها، ضروری است. برای این منظور دریافت کافی ریزمغذی‌هایی از جمله ویتامین C، ویتامین B۶، E، D، روی منیزیم و امگا ۳ به ویژه از منابع غذایی غنی از این ترکیبات مهم است.  

وی اظهار کرد: سلول‌های ایمنی غنی از ویتامین C است و در شرایط استرس دستیابی ویتامین C به سلول‌های درگیر افزایش می‌یابد که خود توجیه کننده افزایش نیاز به ویتامین C در شرایط بیماری و التهاب است؛ متخصصان معتقدند ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ عهده‌دار است.

کارشناس ارشد تغذیه بیمارستان تامین‌اجتماعی رسول‌اکرم (ص) رشت، با بیان اینکه بدن از حدود ۷۰ درصد آب تشکیل شده است، گفت: هیدراتاسیون (تامین‌ مایعات) و تغذیه نقش مهمی در واکنش بدن و واکنش آن به ویروس کووید۱۹ دارد و بخش مهمی از درمان پزشکی فرد مبتلا را تشکیل می‌دهد. از علایم کم‌آبی بدن می‌توان به افزایش تشنگی، تب، ادرار با رنگ تیره، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب، خستگی و کلافه بودن اشاره کرد که لازم است مورد توجه قرار گیرد و در صورت بروز این علایم توجه بیشتری به تامین مایعات انجام شود.

سیگارودی تصریح کرد: از این‌رو توصیه می‌شود حتی اگر تشنه یا گرسنه نباشید، برای پشتیبانی از توانایی بدن در مبارزه با ویروس و پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی بدن، باید آب و غذای کافی مصرف شود. همچنین باید مایعات در طول شب نیز مصرف شود.

وی با بیان اینکه بدن انسان برای حفظ وزن مناسب و عملکردهای متابولیکی در این زمان بحرانی، نیاز به کالری و پروتئین بیشتری دارد، ادامه داد: نیازهای انرژی بر اساس اندازه بدن، سن، جنس و وضعیت بهداشتی متفاوت است؛ دریافت انرژی به ویژه از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها برای محافظت در برابر از دست دهی ماهیچه‌ها برای انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: برای حفظ وزن طبیعی، میزان دریافت انرژی روزانه باید بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری باشد. در حین افزایش استرس و عفونت، انرژی دریافتی باید حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری افزایش یابد. دریافت پروتئین بالا برای حفظ توده عضلانی مهم بوده و حدود ۱۰۰- ۷۵ گرم پروتئین در روز مورد نیاز است.

سیگارودی با اشاره به آن دسته از افرادی که احساس گرسنگی ندارند، افزود: مکمل‌های غذایی خوراکی راهی آسان برای دریافت کالری و پروتئین‌ مورد نیاز بدن است. برای بهینه‌سازی مصرف، مکمل‌های غذایی خوراکی را درنظر بگیرید که حداقل ۱۵۰ کالری و ۱۵ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر ۲۴۰ سی‌سی داشته باشند.

وی اظهار کرد: رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس‌دار، انواع جوانه‌ها و گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات پروبیوتیک انجام شود.

او همچنین مصرف منظم وعده‌های اصلی غذایی با تاکید بر صرف صبحانه و دریافت کافی میان‌وعده در طی روز را توصیه کرد و گفت: در وعده صبحانه از تخم‌مرغ، شیر  وپنیر کم‌نمک، نان و غلات سبوس‌دار و میوه و سبزی استفاده شود. مصرف منظم صبحانه کامل در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه تامین پروتئین مورد نیاز روزانه به ویژه از طریق تخم‌مرغ، گوشت سفید و حبوبات ضروری است، تصریح کرد: مرغ و تخم‌مرغ، علاوه بر تامین پروتئین مناسب، منبع خوبی از عنصر روی است که در تقویت سیستم ایمنی فرد موثر واقع می‌شود.  

توجه به فعالیت بدنی

سیگارودی داشتن فعالیت بدنی، به ویژه ورزش‌های هوازی را در کنار داشتن تغذیه مناسب در حفظ سلامتی بدن ضروری دانست و ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده از مطالعات علمی، ورزش‌های هوازی باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. هفته‌ای ۵ جلسه و هر جلسه از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش همواره از سوی کارشناسان ورزشی توصیه می‌شود.

توصیه‌های غذایی

وی مصرف سوپ را به منظور دریافت سبزیجات، غلات کامل (مانند جو) و مایعات، ضروری دانست و عنوان کرد: در تهیه سوپ می‌توان از منابع پیش‌ساز ویتامین A (هویج، گوجه‌فرنگی و کدوحلوایی) و همچنین از انواع سبزیجات برگ سبز نظیر تره، جعفری، اسفناج و گشنیز استفاده کرد. علاوه بر آن سبزیجاتی همچون بروکلی و پیاز به علت داشتن ترکیبات گوگردی و جوانه‌ها به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های B و نیز سینه مرغ به دلیل داشتن پروتئین، در سوپ به خاصیت این مواد غذایی افزوده می‌کند.

او افزود: سبزی‌جات مشتمل بر سبزجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز که خوب شسته و ضدعفونی شود، به دلیل داشتن پیش‌ساز ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین C و رنگ‌دانه‌های فراوان سبب ارتقای سیستم ایمنی می‌شود.

سیگارودی مصرف انواع مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموترش و نارنج) را به صورت منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز به دلیل دارا بودن ویتامین C توصیه کرد.

وی اظهار کرد: مصرف غلات کامل (سبوس‌دار) مانند نان‌های سبوس‌دار توصیه می‌شود؛ زیرا غلات کامل حاوی ویتامین‌های گروه B و سلنیوم هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

او مصرف شیر و لبنیات ترجیحا پروبیوتیک به مقدار حداقل دو لیوان در روز را نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری دانست و گفت: این گروه منبع خوبی از ویتامین‌ B۲ هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مصرف انواع ماهی حداقل دو بار در هفته ضروری است؛ این مواد غذایی حاوی چربی‌های امگا ۳ هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه ماهی‌ها منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

سیگارودی استفاده از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون را در پخت غذا و به همراه سالاد توصیه کرد و افزود:‌ این مواد نیز حاوی امگا ۳ هستند؛ اما باید در محدوده انرژی مورد نیاز مصرف شوند. به علاوه، روغن‌های مایع گیاهی حاوی ویتامین E هستند که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.  

کد خبر: 5124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =