شناسایی ۳۸۰۰۰ کودک دارای اختلال شنوایی در مدت ۱۷ سال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از ابتدای اجرای طرح غربال گری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند واز این تعداد ۳۸ هزار کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که تحت‌پوشش دریافت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفتند.

افزور صفاری‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین باتاکید بر ضریب پوشش بالای این طرح، گفت: از یک میلیون و ۱۰۶ هزار نفر موالید زنده در سراسر کشور در سال ۱۴۰۰، تعداد یک میلیون و ۱۵ هزار نوزاد غربال‌گری شدند. این آمار نشان‌دهنده ضریب پوشش ۹۲ درصدی طرح غربال‌گری شنوایی در سال گذشته است.

صفاری‌فرد طرح غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی را یکی از برنامه های با ضریب نفوذ بالا، موفق و بلندمدت سازمان بهزیستی عنوان کرد.

وی بااشاره به اینکه  طرح غربال‌گری شنوایی مختص نوزادان وشیرخواران است، افزود: با توجه به اینکه شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد مختص شنوایی است از سال ۱۳۸۴ این طرح جزو فعالیت‌های سازمان بهزیستی قرار گرفت.

صفاری‌فرد ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ واحد غربال‌گری شنوایی در سراسر کشور هستند که عمدتا در زایشگاه‌ها  خدمت را ارایه می‌کنند.

صفاری فرد افزود: هدف از اجرای این طرح ارتقاء سطح شنوایی  نوزادان و شیرخواران است. هراندازه سن تشخیص اختلال شنوایی کمتر باشد نوزادان می‌توانند در زمینه تجویز سمک، کاشت حلزون و تربیت شنیداری مداخلات بهنگام دریافت کنند و به موازات آن پیشگیری از بروز اشکالات گفتاری و شنوایی، از وقوع معلولیت شنوایی ناشی از این اختلالات نیز کاسته می‌شود.

وی در خصوص فرایند اجرای طرح غربال گری شنوایی بیان کرد: در این برنامه نوزادان تا یک ماهگی غربال‌گری شده و نهایت تا ۳ ماهگی باید برای آنها تشخیص گذاشته شود و تا شش ماهگی نیز باید بتوانند مداخلات درمانی را دریافت کنند.

صفاری فرد یکی از ویژگی های عمده این طرح را پیگیری بلند مدت آن دانست وافزود: تا زمان  حصول اطمینان از بهره مندی نوزادان از مداخلات درمانی و توانبخشی، از سوی  سازمان پیگیری‌ها انجام می‌شود.

وی ارایه رایگان این خدمت در مناطق محروم و روستایی را یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح خواند و گفـت: سازمان بهزیستی  با خرید خدمت از مراکز بخش خصوصی در اجرای مراحل غربال، تشخیص و مداخله این طرح از ظرفیت‌های بخش غیردولتی نیز استفاده می‌کند.   

صفاری فرد تاکید کرد: برنامه های غربال گری آمبلیوپی وشنوایی هزینه اثربخشی بسیار خوبی را به خود اختصاص می‌دهند به عبارتی اگر با اجرای این طرح از بروز معلولیت در این کودکان جلوگیری شود به غیر از سایر هزینه‌های مادی و معنوی  برای خانواده‌ها،  از هزینه‌های مربوط  به خدمات توانبخشی به مراتب کاسته می‌شود.

وی افزود: طرح غربال‌گری با هزینه کمتری انجام می شود و در مقابل با جلوگیری از بروز معلولیت در کودکان، هزینه‌های سازمان چندین برابر کاهش پیدا می‌کند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در صورتی که غربال گری انجام نشود و اختلال به موقع تشخیص داده نشود کودک دچار معلولیت می‌شود و باید ماهانه مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خدمات توانبخشی از سازمان دریافت کند.

وی افزود: این کودکان حداقل به مدت ۱۰-۵ سال نیاز به مداخلات و خدمات توانبخشی دارند که با انجام غربال‌گری و مداخلات به موقع از هزینه‌های این مساله در حد قابل‌توجهی کاسته می‌شود.

کد خبر: 51519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =