توانمندسازی و جامعه‌پذیری فرد معتاد لازمه درمان اعتیاد

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: تمرکز صرف بر فرایند درمان در مواجهه با فرد دارای اعتیاد موفقیت چندانی به دنبال ندارد.

فرهاد اقطار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: بیماری‌اعتیاد جزء بیماری‌های بازگشت‌پذیراست و امکان دارد فرد در طول سال چندین بار در معرض لغزش مکرر قرار گیرد.

وی بر ضرورت ارایه سلسله فعالیت‌های مددکاری فعال در این حوزه تاکید کرد و گفت: به جهت عود پذیری اعتیاد، فرد معتاد و خانواده او باید تحت نظارت یک سیستم فعال مددکاری قرارگیرند و در سایه این سیستم نظارتی تمام عوامل بسترساز عود این بیماری کاهش پیدا می‌کند و فرد به مرور در فرایند جامعه‌پذیری و توانمندسازی قرارمی‌گیرد.

اقطار در بیان تبعات جمع‌آوری صرف معتادان تصریح کرد: حتی اگر برنامه‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر به درست‌ترین شکل خود اجرایی شود اما توانمندسازی و جامعه‌پذیری مغفول بماند نه تنها مکرر و نا به جا اعتباراتی صرف می‌شود بلکه در بیشتر مواقع فرد گرفتار لغزش و عود بیماری می‌شود و در نهایت با کارتن‌خوابی و آوارگی، این آسیب عریان‌تر در سطح جامعه نمایان می‌شود.  

وی بااشاره به تمرکز سازمان بهزیستی بر توانمندسازی معتادان، افزود: این دفتر در سال جاری همت و هدف خودرا بر ایجاد مراکز توانمندسازی، هویت‌بخشی به فرد بهبودیافته، حمایت از خانواده فرد در حین درمان و پس از آن گذاشته است. بهزیستی فرایندهایی طراحی کرده است که در صورت عود بیماری، بلافاصله سیستم مددکاری ورود می‌کند و فرد مجدد پروسه درمان را شروع می ‌کند.

اقطار تاکید کرد: در سیاست‌های سال جاری دفتر برآن هستیم که حداقل درهر استان یک مرکز توانمندسازی مردان بهبود یافته و یک مرکز توانمندسازی زنان بهبودیافته ایجاد کنیم که این مراکز بحث اسکان موقت و درمان های دارویی، جسمی و روانی  افراد بهبودیافته ترخیص شده از مراکز را  پیگیری می‌کنند.

وی صدورکارت شناسایی برای افراد بهبودیافته را یکی از ماموریت های مهم این مراکز خواند و افزود: در گام اول در زمینه هویت بخشی به این افراد و صدورکارت شناسایی برای آنها اقدامات هماهنگی صورت می‌گیرد و در ادامه راه بستر و زمینه بازگشت فرد به خانواده هموار می شود.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: به موازی پیاده سازی پروسه درمانی برای اعتیاد فرد، فرایند حرفه‌آموزی نیز کلید می‌خورد.

اقطار اضافه کرد: در این مسیر هر فرد بهبودیافته تحت نظر یک مددکار قرار می‌گیرد و پروسه درمانی منسجمی  برای او تدوین می شود و تمام مراحل پس از ترخیص از مراکز در آن دیده می شود.

وی افزود: فرایند چگونگی بازگشت فرد به جامعه و محیط کاری با دقت طراحی می‌شود و در این مسیر  با کارفرمای او رایزنی می شود که فرد از لحاظ جسمی و روانی درک شود تا در محیط کار کمتر دچار استرس شود. اگر فرد بهبود یافته نیازمند گرفتن مشاوره در جهت ترمیم روابط خود با خانواده‌اش است این مهم عملیاتی می‌شود و مشاوران سازمان تا به نتیجه‌رساندن این مساله به صورت مستمر پیگیری می کنند.  

اقطار گفت: بعد از مدتی که فرد به کانون خانواده برمی گردد پیگیری‌های مددکاری متوقف نمی شوند و  در صورت عدم بازگشت به خانواده، فرد به خانه‌های گروهی تحت نظارت سازمان تحویل داده می‌شود و اگر نخواهد در این پروسه وارد شود طبیعتا مرتکب جرم شده و با گزارش و معرفی سازمان  تحت پیگرد مراجع قضایی قرار می‌گیرد.

کد خبر: 51658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =