تلفات ۴۰۰ میلیارد یورویی در حوزه انرژی

مدیر عامل از تلفات ۴۰۰ میلیارد یورویی در حوزه انرژی و آب کشور خبرداد.

به گزارش آتیه آنلاین، عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا در نشست خبری «رویداد نوآوری باز مپناتک» که امروز در محل این مجموعه برگزار شد، با اشاره به توانایی کشور در حوزه‌های تخصصی برق و سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد: با وجود این نقاط قوت، متاسفانه در تابستان نگرانیم که به خاموشی نخوریم. علت آن است که طی ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته مسئله اقتصاد برق را حل نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: تا این مشکل حل نشود، مسابقه تولید و مصرف برق ادامه می‌یابد و در این میان همیشه مصرف کننده برنده است. زیرا هرچقدر به مردم برای مدیریت مصرف التماس کنیم، عده‌ای هستند که به توصیه‌ها توجهی نمی‌کنند.

مدیر عامل گروه مپنا بیان کرد: توان تولید دو میلیارد کیلووات ساعت در سال، ثروت عظیمی است که می‌تواند یک کشور بزرگ را اداره کند اما متاسفانه با مصرف غیر بهره‌ور به سمتی حرکت می‌کنیم که نمی‌دانم تا کجا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حوزه انرژی و آب کشور نزدیک به ۴۰۰ میلیارد یورو به سمن بخس تلف می‌شود زیرا از آنها به صورت غیر بهره‌ور استفاده می‌شود. این عدد عظیمی است.

به گفته علی آبادی تاکنون احداث ۱۶۷ پروژه در بخش نیروگاه حرارتی به این شرکت ابلاغ شده است که شامل ۵۰۱ واحد نیروگاهی است و ۷۵ درصد ظرفیت شبکه را شامل می‌شود.

وی افزود: از این مقدار ۲۰ هزار و ۴۶۹ مگاوات تحت بهره‌برداری، ۱۳ هزار و ۷۰۷ مگاوات در حال ساخت و سه هزار و ۷۷۶ مگاوات ابلاغ شده است اما هنوز اجرای آن شروع نشده است.

به گفته مدیر عامل گروه مپنا از پیک تابستان سال قبل تاکنون ۴۵ واحد نیروگاهی توسط این مجموعه تعمیرات اساسی شده و بیش از شش هزار ۹۲۹ مگاوات ظرفیت ارتقاء یافته در کشور ایجاد شده است.

وی با تشریح پروژه‌های اجرا شده توسط مپنا در خارج از کشور، درآمد حاصل از صدور این خدمات فنی و مهندسی را حدود دو و نیم میلیارد یورو اعلام کرد.

انجام تحقیقات مناسب در زمینه زباله بیمارستانی

علی آبادی گفت: در زمینه زباله شهری اقداماتی انجام شده است و زباله‌سوزی بومی تولید کرده‌ایم. می‌توانیم زباله را بگیریم و با زباله سوز تولید برق داشته باشیم. البته در این حوزه هنوز پروژه‌ای به ما ابلاغ نشده است اما زیرساخت را آماده کردیم.

وی از اجرای دو پروژه مرتبط با زباله‌سوز به ظرفیت ۱.۲ مگاوات در تهران خبرداد.

مدیر عامل گروه مپنا گفت: تحقیقات گسترده‌ای روی امحای زباله‌های بیمارستانی انجام می‌دهیم که کار بسیار با ارزشی است.

وی با اشاره به توانایی مپنا برای ساخت توربین بادی ۲.۵ مگاواتی، اقدامات این مجموعه در حوزه انرژی تجدیدپذیر را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در میل نادر، آقکند و دروق در حال نصب توربین هستیم. می‌توانیم ادعا کنیم که توربین‌های بادی مقیاس جهانی را عرضه کنیم.

مسابقه فن‌آوری بین شرکت‌های دانش بنیان

علی آبادی درباره رویداد نوآوری باز مپناتک بیان کرد: به دنبال ایجاد یک مسابقه فن‌آوری بین شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های کشور هستیم تا اقدامی را رقم بزنیم که برای آینده کشور دستاوردهای عظیمی داشته باشد. در گام بعدی دستاوردهای ایرانیان خارج از کشور و دیگر دانشمندان را هم استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر در مجموع شرکت مپنا ۹۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر را در دست اجرا دارد.

به گفته مدیر عامل گروه مپنا یکی از ملزومات انرژی تجدیدپذیر همزمانی تولید و مصرف این انرژی است. در ایامی یا ساعاتی که تولید وجود دارد، مصرف نیست بنابراین برای حل این مشکل ضروری است که از روش ذخیره‌سازی استفاده کنیم. روش‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد و ما در این رابطه فعال شده‌ایم.

وی استفاده از روش هیدروژن و باطری را روش‌های مناسب برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر اعلام کرد و افزود: مپنا برای حل مشکل باطری در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است و دستاوردهایمان به زودی رونمایی خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: در حوزه ساخت شارژر در تراز جهانی ظاهر شدیم و این محصول تولید انبوه شده است. در دنیا دو تا سه سازنده بزرگ ایستگاه شارژ برقی بیشتر نداریم. ما امروز از سازندگان برتر دنیا هستیم. می‌خواهیم در تمام شهرها این ایستگاه‌ها را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در برج میلاد یک ایستگاه شارژ برقی داریم اما طبق برنامه تعداد این ایستگاه‌ها را به ۱۰ ایستگاه می‌رسانیم.

مدیر عامل گروه مپنا درباره مالکیت معنوی آثاری که در رویداد این مجموعه موفق به پذیرش می‌شوند، یادآور شد: برگزار کننده این رویداد مپنا است و خودش هم در این رابطه هزینه می‌کند. افراد به مپنا اعتماد می‌کنند و توسط ما حمایت می‌شود، اگر ایده به مرحله تولید ثروت رسید، قراردادی بین صاحب ایده و توسعه دهنده بسته می‌شود.

وی افزود: ایده‌ها را یا به بازار عرضه می‌کنیم که دیگران خریداری کنند یا خودمان می‌خریم. این روش‌ها در سطح جهانی معمول و شناخته شده است. برای اولین بار در سطح کشور می‌خواهیم این روش را تمرین کنیم.

به گفته علی آبادی نصب پنل‌های خورشیدی می‌تواند اثراتی روی محیط داشته باشد که بررسی این اثرات می‌تواند موضوع جشنواره‌های آتی مپنا باشد.

وی افزود: ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی هزینه تولید این انرژی را خیلی افزایش می‌دهد و تولید آن را غیر منطقی می‌کند. در حال حاضر از این انرژی به شکل متصل به شبکه استفاده می‌شود و برای تامین برق در ساعات فاقد تولید انرژی خورشیدی، نیروگاه‌های جایگزین داریم.

مدیر عامل گروه مپنا تاکید کرد: روندها به گونه‌ای است که ما ناگزیریم سهم انرژی فسیلی را به خاطر کمبود منابع فسیلی و ارزش اقتصادی آن کم کنیم و به جای آن در مسیر توسعه انرژی تجدیدپذیر گام برداریم.

وی افزود: با این شیوه از سوختی که در تولید برق استفاده می‌شد، می‌توانیم در جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر استفاده کنیم.

علی آبادی در پاسخ به سئوال آتیه آنلاین درباره اثر تحریم‌ها بر جذب ایده‌های خارج از کشور عنوان کرد: قصد ندارم درباره اثر تحریم‌ها صحبت کنم اما برای گفتگوی علمی و دانشی در دنیا محدودیتی وجود ندارد. دانشمندانی هستند که حاضر به همکاری باشند و با هر کسی که حرف‌های آنها را بشنود، همکاری می‌کنند. منتها بنگاه‌ها این ایده‌ها را می‌گیرند و تبدیل به ثروت می‌کنند. تاثیر این مسئله به صورت غیر مستقیم برای جامعه است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر آتیه آنلاین درباره تصمیم دولت برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و تاثیر دستاوردهای این رویداد بر اجرای سیاست دولت، گفت: ما در راستای برنامه‌های دولت به صورت مستمر حرکت می‌کنیم و تلاش ما فقط در راستای تحقق هدف ۱۰ هزار مگاوات نیست. سعی می‌کنیم این روند ادامه یابد زیرا مرتبا انسان رو به تکامل و توسعه است.

کد خبر: 52069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =