مشکل معامله سهام عدالت تا شهریور حل می‌شود

مدیر عامل اتحادیه سراسری کشوری سهام عدالت از حل مشکل معامله سهام عدالت تا شهریورماه خبرداد.

داریوش پاک‌بین مدیر عامل اتحادیه کشوری سهام عدالت در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: تمام ۴۹ میلیون نفر افرادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت دارند، زیر نظر اتحادیه ما قرار دارند.

وی افزود: جاماندگان سهام عدالت هم پس از ثبت نام، عضو تعاونی ما می‌شوند. افرادی که به مجموعه سهامداران اضافه می‌شوند، سود سهام را مثل بقیه اعضای تعاونی، دریافت خواهند کرد. آنها عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و در سود شرکت‌ها سهیم هستند.

پاک‌بین گفت: سود دریافتی افراد بسته به میزان سهامشان متفاوت است. برخی ۴۳۰ هزار سهم دارند، یک گروه ۵۰۰ هزار سهم و برخی هم یک میلیون سهم دارند. این سهمیه‌ها سودهایشان فرق می‌کند. مبنای تصمیم‌گیری بر اساس قانون بوده است و امکان تجدیدنظر در میزان سهام وجود ندارد.

وی افزود: تخصیص سهم بر اساس رویه‌ها انجام شده است. از آنجایی که یک بخش از سودها مستهلک نشد، سازمان خصوصی سازی در دولت قبل مقداری از سهام افراد را کم کرد.

مدیر عامل اتحادیه کشوری سهام عدالت در تشریح سخن خود عنوان کرد: سهام عدالت هبه دولت به مردم بود. سهامی که به شما تعلق می‌گرفت، طی ۱۰ سال باید اقساط آن را پرداخت می‌کردید. این اقساط از محل وصول سودهای شرکت‌های سرمایه‌پذیر مستهلک می‌شد. این سودها به اندازه نیمی از سهام افراد بود، بنابراین دولت نیمی از سهام را برگرداند.

وی درباره امکان فروش سهام عدالت عنوان کرد: در حال حاضر به خاطر ابهاماتی که وجود داشت، امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود ندارد اما تا آخر شهریور این رویه اصلاح می‌شود و افراد می‌توانند سهمشان را بفروشند.

پاک‌بین یادآور شد: افرادی که سهامشان به روش مستقیم بود، بخشی از سهام خود را فروخته‌اند اما بازار پایین آمده و به صلاح نیست که این سهام را بفروشند. این سهام‌ها ارزشمند است و مردم نباید آنها را بفروشند بلکه باید آن را به عنوان یک پشتوانه برای آینده نگه دارند.

وی افزود: توصیه من به مردم این است که سهام عدالت را نگه دارند زیرا حدود ۴۱ شرکت سودده و بزرگ کشور شامل بانک‌ها و صنایع بزرگ سهامشان واگذار شده و به همین خاطر اگر مردم این سهام را نگه دارند، برای خودشان و آینده خانواده‌شان خوب است.

پیشتر عضو هیات رئیسه سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس بیان کرده بود: بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری عدالت و معاملاتی شدن سهام عدالت بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرایی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حسن فرج‌زاده عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفته بود: روش گذشته باعث شد که مدل‌های مدیریت سهام عدالت تغییر پیدا کند و در حال حاضر آیین نامه اجرایی سهام عدالت توسط کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داده بود: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس این نکته را هم گفته بود که متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زیر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شد و برای حفظ حقوق سهامداران عدالت نماد شرکت‌های استانی بسته شد و کارگروهی برای اصلاح آیین نامه تشکیل شده، گزارش‌های کارگروه به شورای عالی بورس عرضه می‌شود و بنابراین معاملاتی شدن سهام عدالت مستلزم مقدماتی است که باید فراهم شود.

کد خبر: 52318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =