۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 53007
چرایی اصرار بر اشتباه و دروغ

یک کارشناس مسایل انگیزشی و موفقیت گفت: فرق است بین اینکه کسی برای توجیه خودش به دیگران دروغ می‌گوید و بین کسی که برای توجیه اشتباهات خود به خودش دروغ می‌گوید. متاسفانه زمانی که افراد کار اشتباهی انجام می‌دهند در تکرار آن خیلی مصرتر می‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مجتبی شکوری در یک پاکست صوتی «پذیرش اشتباه و دروغ به خود» گفت: ما گاه خود دروغ هایی می‌گوییم که باورش می‌کنیم و خطاها و مسئولیت خود را نیز نمی‌بینیم.
شکوری بیان کرد: کلیشه‌ای در خصوص آدمای بد که کارهای ناپسند و ظلم وجود دارد، آنها در خلوت قهقهه‌های شیطانی سرمی‌زنند که چقدر خوب توانستند دیگران را فریب دهند البته این موضوع در خصوص برخی از آدم‌های بد صدق می‌کند اما راجع به بسیاری از آنها صدق نمی‌کند.
وی اضافه کرد: پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که آدم بدها در خلوت فکر می‌کنند که متاسفانه کار خوبی را انجام داده‌اند و مغز مهربانی دارند که به آنها در انجام این کار کمک می رساند و از این طریق می‌توانند اشتباهات، ظلم‌ها و خطاهایشان را توجیه کنند.
این کارشناس مباحث انگیزشی یادآور شد: در سودان دو قبیله دینکا و نئور رسمی دارند اینکه در ۱۳ یا ۱۴ سالگی شش دندان از فک پایین فرزندان و دو دندان از فک بالایی آنها را می‌کشند پرسش اصلی این است که چرا چنین کاری می‌کنند. این کار در گذشته دلیلی داشته است.
شکوری ادامه داد: در این قبایل کزاز شایع بوده و زمانی که حال فرزندان مبتلا بد می‌شده  فک آنها قفل و نمی‌توانستند به آنها غذا و نوشیدنی بدهند با کشیدن دندانها تلاش داشتند که مجرایی برای خوردن و آشامیدن وجود داشته باشد. حال که از کزاز گذشته است این رسم هنوز ادامه دارد و آدم‌های قبلیه هم نمی‌دانند چرا چنین کاری انجام می‌دهند و در این وانفسا بزرگان قبایل توجیهات دیگری برای این رسم تراشیده‌اند. دلایلی که این رسم مناسکی برای ورود به دنیای متعالی است و یا آدم ها با کشیدن دندان‌شان زیباتر می‌شوند. اینها برای توجیه اشتباه خود در سطح فردی و قبیله ای دلیل تراشی می‌کنند.
شکوری تاکید کرد: خیلی ربطی ندارد که سطح تحصیلات ما چه انداره باشد در واقع ما نسبت به قبول حقیقت خیلی مواقع مقاومت نشان می دهیم. سال ۱۸۴۷ دکتر ایگناتس زملوایس فهمید که ضدعفونی کردن دست‌ها   باعث مرگ و میر کمتر بیماران می‌شود اما  خیلی طول کشید تا پزشکان به این نتیجه برسند که این کار را انجام دهند چرا که شواهد طبیعی باکتری یا ویروس را نمی‌شناختند.
این مشاور تاکید کرد : همه افراد مستقل از جایگاه شغلی و تحصیلی خود نسبت به فهمیدن مقاومت دارند. توجیه باعث می‌شود که اصلا خطاهای خود را نبینیم چه رسد به اینکه بخواهیم آنها را اصلاح کنیم.
وی افزود: اینکه گفته می‌شود انسان ممکن‌الخطا است جمله کاملا درستی است اما بعد از اینکه اشتباه کردیم حق انتخاب داریم که که اشتباه خود را بپذیریم، بفهمیم و تا حدی آن را اصلاح کنیم یا که انتخاب ما اصرار بر تکرار اشتباه است و در اغلب موارد گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم.
شکوری گفت: اینکه چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد وخودمان را توجیه می‌کنیم برآمده از ناهماهنگی ذهنی است. این مفهوم موتور تولید خویشتن و اشتباهات ماست.
وی یادآور شد: ناهماهنگی ذهنی یعنی اینکه من فکر، ایده و برداشتی دارم و بعد اتفاقی می‌افتد که خلاف تفکرات ماست در این موقعیت که باید فکر وایده را تغییر دهیم این کار را انجام نمی‌دهیم و با بروز ناهماهنگی ذهنی تنش درونی در ما بروز پیدا می‌کند. احساس می‌کنیم که هویت ما موردتهدید قرار گرفته است و برای حل تنش غالبا دست به تحریف واقعیت می‌زنیم  و به این شیوه اشتباه خود را ادامه می‌دهیم.   
شکوری بیان کرد:  افراد به دلیل اینکه هزینه‌ای برای انجام کاری پرداخت می‌کنند وقتی متوجه خطای خود می‌شوند نمی‌توانند اشتباه خود را بپذیرند که درصدد اصلاح آن بربیایند و بر تکرار اشتباه اصرار می‌ورزند.
این آموزگار تصریح کرد: فردی که بنیان و چارچوب اخلاقی دارد در یک جا و موقعیتی رشوه بگیرد و عمل غیراخلاقی انجام دهد در چنین موقعیتی دچار ناهماهنگی ذهنی می‌شود چرا که رشوه عمل زشت و ناپسند و با اصول اخلاقی در تضاد است در چنین شرایطی برای حل تنش، تلاش می‌کند که راه‌حلی پیدا کند که واقعیت را تحریف کند مثلا کمک به خیریه ها و انجام کار مفید را در توجیه کار خودش مطرح می‌کند و به نوعی خودش را فریب می‌دهد.
کد خبر: 53007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =