راهکارهای استفاده از پتانسیل‌های بخش تعاون در حوزه معدن

تعاونی‌ها نقش بسیار مهمی در اقتصاد جوامع دارند. به طور کلی بخش تعاون را بخش سوم اقتصاد می‌دانند. این تشکل‌ها در کشورهای غربی، بخش واسطه‌ای میان بخش دولتی و خصوصی دارد و در کشورهای اروپای شرقی، راهی برای کاهش دخالت دولت در اقتصاد و در جوامع در حال توسعه این تعاونی‌ها راهی برای تامین اقتصادی و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید است. تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف اعم از تولید یا خدمات می‌تواند درآمدهای حاصل را به شکلی عادلانه میان اقشار مختلف البته کم درآمد جامعه تقسیم کند.

به گزارش «آتیه آنلاین»، تعاون در بخش معدن نیز جزء مباحث بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است. اهمیت و موثر بودن بخش تعاون در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم دیده می‌شود. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نظام اقتصادی کشور بر سه پایه بخش دولتی، تعاون و خصوصی استوار است. اما اینکه چگونه می‌توان از پتانسیل بالای تعاون در راستای کشف یا فعال‌سازی معادن و توسعه هرچه بیشتر این بخش استفاده کرد جای بررسی دارد. همکاری شرکت‌های بزرگ در راستای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و همچنین ایجاد یک بخش قدرتمند در حوزه معادن ضروری است.

سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران تنها ۳.۵ درصد

در حالی‌که تعاونی‌ها جزء یکی از سه بخش مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، تنها ۳.۵ درصد از سهم اقتصاد ایران را در اختیار داند و در صورتی‌که آموزش‌های صحیح و مناسبی در این حوزه انجام گیرد تعاونی‌ها بیش از پیش به سمت شکوفایی و توسعه حرکت خواهند کرد.

از سویی تعاونی‌ها یکی از عوامل مهم در تقویت مشورت و هم‌فکری در جامعه شده و با توجه به وضعیت کنونی کشور و دسیسه‌های دشمنان کشور در به‌راه‌انداختن جنگ اقتصادی، رشد و تقویت تعاونی‌ها با افزایش توان تولید داخلی سیلی محکمی به دشمنان انقلاب خواهند زد.

احیای بخش تعاون توسط شستا

طی دهه‌های اخیر به دلیل برخی اقدامات اشتباه افراد و گروه‌ها و همچنین ناآگاهی‌ها، اعتماد به این بخش از بین رفته بود. اما به واسطه اقدامات موثر شستا بخش تعاون در سال‌های اخیر تغییرات مثبتی دیده و به سمت تغییر و احیا حرکت کرده است. ایجاد شفافیت در بخش تعاون و بازیابی اعتماد آسیب‌دیده مردم یکی از اقدامات شستا برای احیای تعاون بوده است. بر این اساس شفافیت و بهره‌وری افزایش پیدا کرده تا شرایط برای بهبود وضعیت این بخش فراهم شود.

ایجاد اشتغال پایدار منطقه‌ای با فعال کردن بخش تعاون

 کشورمان با وجود در اختیار داشتن معادن قابل توجه، نتوانسته آنطور که باید و شاید زمینه اشتغالزایی عمل کند، این درحالیست که با توجه به ظرفیت نظام تعاونی در کشور، می‌توان با سازوکارهایی که در قانون نیز پیش‌بینی آن شده، این معادن را به بخش تعاون کشور واگذار کرد، تا از این طریق بتوان هم معادن را فعال کرد، که از این طریق بحث صادرات نیز می‌تواند محقق شود که نتیجه آن نیز افزایش درآمدهای ارزی برای کشور است و هم اینکه موضوع افزایش اشتغالزایی که راهبردی اصلی دولت سیزدهم است، رقم خواهد خورد.

 در همین زمینه مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی به «آتیه آنلاین» می‌گوید: ایجاد شغل یکی از اهداف اصلی ایجاد بخش تعاون است. معادن بسیاری در کشور وجود دارند که یا نیاز به کشف دارند یا غیرفعال بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری برای فعالیت دوباره دارند. در این بخش به نظر می‌رسد ایجاد تعاونی‌ها می‌تواند سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری کرده و اشتغال پایدار منطقه‌ای را به وجود بیاورد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایجاد شغل درمناطق مرکزی ایران یکی از نیازهای اصلی کشور است در خصوص تاثیر ایجاد تعاونی‌ها برای اقتصاد معادن اظهار کرد: معادن بسیاری در کشور وجود دارد که بنابه دلایلی غیرفعال هستند. ورود شرکت‌های بخش تعاون می‌تواند ضمن جذب نقدینگی بالا از اقتصاد کشور، ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کند و تعاون جای فعالیت‌های کاذب را پرکند.

پتانسیل تعاونی‌ها در جذب شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی

 این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی گفت:کوچک شدن دولت به سود اقتصاد است و سبب کاهش هزینه‌های دولت می‌شود. یکی از شرکت‌هایی که توانایی و پتانسیل جذب شرکت‌های دولتی را دارد شرکت‌های تعاونی است. در حوزه معادن نیز، شاهد وجود شرکت‌های دولتی بسیاری هستیم.

افقه تاکید کرد: راه‌اندازی تعاونی‌ها و حمایت از آن‌ها می‌تواند باعث تغییر ماهیت شرکت‌های دولتی در بخش معدن به تعاونی باشد. شرکت‌های تعاونی به سبب ماهیت آن‌ها یکی از بهترین‌ گزینه‌ها در به دست آوردن مالکیت بنگاه‌های دولتی و نیمه دولتی است.

وی افزود: عرضه معادن دولتی به بخش تعاون سبب می‌شود تا آن معادن با قدرت بیشتری به کار ادامه دهند. چرا که نقدینگی جدیدی به آن بخش تزریق می‌شود. حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تعاونی‌ها سبب حل مشکلات اقتصادی کشور شده و نجات کشور از مسیر حمایت از فعالان بخش خصوصی می‌گذرد و از این رو باید تمامی موانع موجود بر سر راه این موضوع برداشته شود.

کد خبر: 53051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =