ضریب نفوذ پنج درصدی صندوق بیمه کشاورزی

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی از ضریب نفوذ پنج درصدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در میان مزارع پرورش ماهی خبر داد.

محمود فلاح مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: فعالان حوزه کشاورزی از وضعیت پرداخت خسارات توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی راضی نیستند زیرا این بیمه پوشش حداقلی دارد.

وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی وابسته به بانک کشاورزی است و کار خاصی برای کشاورزان انجام نمی‌دهد. نحوه پرداخت و گزارش گیری‌های این بیمه دچار اشکال است.

فلاح گفت: وقتی مزرعه را بیمه می‌کنیم، صندوق بر مبنای گزارش، به کشاورز خسارت پرداخت می‌کند. ماهانه از ما گزارش می‌خواهند که چقدر محصول فروخته‌اید و چقدر محصول دارید.

وی ادامه داد: مسئله اینجاست که مزارع پرورش ماهی ارکان یک شرکت را ندارند که همه چیز را ثبت و ضبط کنند و به راحتی آمار و اطلاعات را به صندوق بیمه محصولات کشاورزی گزارش کنند.

به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در گذشته حق بیمه مزارع بر مبنای متراژ مزرعه بود اما اکنون بر مبنای موجودی است. ابتدا از موجودی بازدید می‌کنند و پس از آن به صورت ماهانه از تولیدکننده گزارش می‌گیرند تا ببینند موجودی چقدر کم یا زیاد شده است.

وی عنوان کرد: اگر موجودی مزارع پرورشی زیاد شده باشد، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و اگر هم کاهش یافته باشد، حق بیمه کم می‌شود. متقابلا در زمان پرداخت خسارت هم شرایط پرداخت‌ها تغییر می‌کند.

فلاح با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان ماهی آمار ماهانه از موجودی خود ندارند، یادآور شد: ضریب نفوذ بیمه در مزارع پرورش ماهی خیلی کم است و حدود پنج درصد این مزارع بیمه هستند.

وی درباره پرداخت خسارت خشکسالی به مزارع پرورشی بیان کرد: خشکسالی در همه جا نبود. در مازندران، گلستان و خراسان شمالی خشکسالی نداشتیم. در برخی استان‌ها خشکسالی بود و تولید کاهش یافته بود اما عامل مهمی نبود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی، نبود بازار برای محصول را مهمترین مشکل تولیدکنندگان ماهیان سردابی اعلام کرده و از متضرر شدن تولیدکنندگان خبر داد.

فقط ۱۰ درصد مزارع خسارت دیده در سیلاب بیمه بودند

فلاح درباره پرداخت خسارت به مزارع پرورشی در سیلاب اخیر گفت: اگر مزارع بیمه باشند، خسارت دریافت می‌کنند. البته بیمه خسارت ابنیه را نمی‌دهد زیرا ابنیه باید جداگانه بیمه شود.

وی اضافه کرد: مزارعی که بیمه نیستند خسارتی دریافت نمی‌کنند مگر اینکه استانداری برای جبران خسارت اقدامی کند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی عنوان کرد: فقط ۱۰ درصد از مزارعی که در سیل آسیب دیدند، بیمه بودند.

استفاده از تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری‌ها

فلاح وجود بوروکراسی اداری را یکی از مهمترین مشکلات حوزه تولید دانست و افزود: یک عده آدم بیمه‌ای وقتی می‌خواهند قوانین را برای تولیدکننده تنظیم کنند، به مسایل تجاری توجه کرده و قوانینی می‌نویسند که عملیاتی نیست.

وی اضافه کرد: در حالی که تولیدکنند به قوانین عملیاتی و اجرایی نیاز دارد. باید نماینده‌های بخش تولید در تنظیم آیین نامه‌ها و بیمه نامه‌ها حضور داشته باشند. اگر نماینده بخش تولید در جلسات نباشند، موارد تصویب شده کاربردی نخواهد بود. مثل شرایط این روزها که بعد از گذشت ۲۰ سال از تاسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی، فقط پنج درصد از آبزی پرورها تحت پوشش این صندوق قرار گرفته‌اند.

کارفرما در بخش کشاورزی معنا ندارد

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی درباره بیمه افراد شاغل در مزارع پرورش ماهی گفت: سازمان تامین اجتماعی صاحبان مزارع را به‌عنوان کارفرما بیمه می‌کند در حالی که صاحب مزرعه هم مثل بقیه در مزرعه مشغول به کار است.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی خوب است اما برای کارفرمایان سهم بیمه ۳۰ درصدی در نظر می‌گیرد در حالی‌که حق بیمه برای کشاورزان ۱۰ درصدی است.

فلاح تاکید کرد: در بخش کشاورزی کارفرما معنی ندارد و کارفرما خودش در مزرعه شاغل است اما تامین اجتماعی صاحب مزرعه را کارفرما در نظر می‌گیرد.

کد خبر: 53092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =