۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 53235
عوامل برهم زننده حال خوب زوجین

یک دکترای جامعه‌شناسی گفت: رضایتمندی در زندگی که فراتر از بروز ظاهری احساسات است تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

علی نوری در گفت وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص بعد اجتماعی رضایتمندی زوجین عنوان کرد: رضایتمندی به خندیدن و گریستن نیست و به معنای رضایت و خشنودی درونی است.
مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه «الزاما حال خوب همان رضایتمندی تحت تأثیر عوامل فردی و اجتماعی است»، افزود: رضایت از شغل، تحصیلات، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه در رضایت فرد از زندگی خود تاثیر  دارد.  
نوری تصریح کرد: عواملی از بیرون اجازه زندگی سالم به زوجین را نمی‌دهد و این چالش‌های بیرون باعث می‌شود، روابط فردی تحت تاثیر قرار گیرد.
وی عنوان کرد: ارزش‌ها و هنجارهایی در جامعه وجود دارند که تغییر در آنها باعث می‌شود توقع افراد از زندگی متفاوت شود. مثلا مقایسه فرد در زمینه وضعیت مالی با دیگران اغلب در زندگی‌ها تنش ایجاد می‌کند.  
 نوری با اشاره به گفته ماکس وبر که «با این ذهنیت گفت‌وگو کنیم که در پایان به تفاهم برسیم نه اینکه تضادها و چالش ها را افزایش دهیم»، تاکید کرد: زمانی افراد نقاط ضعف و قوت یکدیگر را بشناسد باعث می‌شود گفت‌وگو مفید و به تفاهم ختم شود.
وی با بیان اینکه «نیاموخته‌ایم که شنونده باشیم»، یادآور شد:  عدم فهم مشترک نه تنها در عرصه زندگی زناشویی بلکه در حوزه اجتماعی و سیاسی نیز در کشور آشکار است. جناح‌های وگروه‌های سیاسی... ی. همه حرف خود را می‌زنند و از موضع خود کوتاه نمی‌آیند.
این مدرس دانشگاه افزود: در مجموع شنوندگی ما به شنیدن حسی تقلیل یافته است و به همین جهت در درک و فهم گفتار طرف مقابل اغلب با مشکل مواجه می‌شویم و در نهایت تفاهمی نیز ایجاد نمی‌شود.  
این مدرس دانشگاه تبیین کرد: امروزه رواج دیدگاه منفعت‌طلبانه و مادی‌گرایانه در جوامع و از جمله جامعه ما شکل گرفته و در حال گسترش است، دیدگاهی که سبب شده امروزه تمام ارزش‌ها در مادیات خلاصه شوند و نبود تعادل در میزان وقت و انرژی که صرف اهداف مادی و غیرمادی می‌شود، نه تنها توازن وتعادل زندگی را برهم می‌زند بلکه به افزایش تعارض در زندگی‌ها منجر می‌شود.
کد خبر: 53235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =