مقابله با فساد و برقراری عدالت باید برای مردم ملموس باشد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان این که فساد با مستندات اثبات می شود ،تصریح کرد: القای حس اجرای عدالت و سلامت به مردم چیزی غیر از وجود خود این موضوعات است و کارکنان باید در رفتار و عملکرد خود این حس را در مردم ایجاد کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان؛ جلسه وحدت رویه کارشناسان روابط  کار و روسای مراجع حل اختلاف با حضور سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، مدیر و کارکنان حوزه روابط کار و روسای مراجع در سالن بانک رفاه استان برگزار شد.
سیاوش آقاجانی در این نشست با تبریک آغاز هفته دولت و با اشاره به شعار دومین روز از این هفته که به فسادستیزی و عدالت نامگذاری شده است گفت: مقابله با فساد و برقراری عدالت باید برای مردم ملموس باشد.
مدیر کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان این که فساد با مستندات اثبات می شود تصریح کرد: القای حس اجرای عدالت و سلامت به مردم چیزی غیر از وجود خود این موضوعات است و کارکنان باید در رفتار و عملکرد خود این حس را در مردم ایجاد کنند.
آقاجانی با بیان این که رویکرد دولت مردمی سیزدهم ارتقای سرمایه های اجتماعی نظام است خاطر نشان کرد: نحوه مواجهه با مردم بسیار مهم است لذا باید با آنان برخوردی محترمانه و در چهار چوب کرامت انسانی داشته باشیم و خصوصا در مراجع حل اختلاف که ماهیت شبه قضایی دارند باید در رفتار خود اعم از میزان احترام و حتی نوع نگاه به طرفین دعوا عادلانه برخورد کنیم.
مدیرکل خطاب به کارکنان حوزه روابط کار یادآور شد: شما جایگاه شبه قضایی دارید و ممکن است بعضا طرفین دعوی به رای صادره معترض باشند از این جهت حساسیت کار شما بسیار بالااست.
وی تصریح کرد: با عملکرد و رفتار اقناعی باید به گونه ای عمل کنید که جامعه هدف بپذیرد این رای بدون حب و بغض و به صورت فنی و براساس قانون صادر شده است.
آقاجانی در ادامه با اشاره به برخی از غفلت ها و رویه هایی که در سال های اخیر در حوزه روابط کار وجود داشت و مشوق ادامه تخلفات بود گفت: برای حفظ اشتغال نباید از قانون و شرع و موضوع صیانت از نیروی کار تخطی کرد.
وی در همین راستا با اشاره به موضوع شمول مرور زمان خاطر نشان کرد: حق با مرور زمان از بین نمی رود و این موضوع هم از نظر شرعی و هم حقوقی یک اصل تغییر ناپذیر است.
آقاجانی افزود: اجرای قانون در این بخش ضمن اجرای عدالت، منجر به کاهش شکایات نیز می شود چرا که کارفرمایان نیز هم در رعایت حقوق قانونی کارگر و هم در مستند نمودن اقدامات خود دقت خواهند کرد و این رویه منجر به کاهش تخلفات و شکایات خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات جدید و تحولی در چند ماه اخیر در حوزه روابط کار گفت: حق و حقوق مردم مطرح است و نباید صرفا با نوشتن چند خط گزارش برای کسی حق ایجاد و یا حقی را ضایع کنیم.
مدیرکل ادامه داد: نگاه ما این است که بازرس کار باید اقدام پیشگیرانه انجام دهد یعنی اولا با هدف کاهش تخلفات  ورود جدی در حوزه روابط کار و ایمنی داشته باشد و ثانیا چنانچه موضوعی به شکایت منجر شد نیاز به تحقیق نداشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر بازرسی ها از قبل دقیق انجام شود و کارگران و کارفرمایان موارد قانونی نظیر داشتن قرارداد کار و دیگر مستندات رعایت شود، حجم زیادی از شکایات و نیاز به ارجاع به تحقیق کاسته می شود.
آقاجانی در همین راستا به بهره گیری از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری برای تحقیق پرونده ها مطابق با آیین دادرسی اشاره کرد و افزود: گزارش کارشناسان ضمن داشتن برکات زیاد برای مراجع بالاتر نظیر دیوان نیز بار حقوقی بالاتری دارند.
وی اضافه کرد: طی جلساتی با کانون کارشناسان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم و کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان قوه قضاییه رایزنی های مکرری انجام داده ایم که در آینده نزدیک در قالب تفاهمنامه موجب تسهیل و تسریع در اجرای فرایند و رعایت حقوق ذینفعان خواهد شد.
گفتنی است بررسی عملکرد مراجع حل اختلاف در سال 1400، بررسی عملکرد مراجع در 5 ماهه نخست سال 1401 و بررسی و تبادل نظر جهت کاهش زمان رسیدگی و اتقات آراء مراجع حل اختلاف از موضوعات مهم این نشست بود.
در پایان نیز از کارشناسان چهار شهرستان که عملکردی مناسب در حوزه روابط کار داشتند تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: 53244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =