انسان‌ها عامل توسعه هستند، نه نفت و گاز

پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران و استاد تمام دانشگاه با بیان این که توسعه هیچگاه با نفت، گاز و یا پول تولید نمی‌شود، افزود: انسان‌ها سبب تولید توسعه می‌شوند و به همین جهت از انسان به عنوان محور و مدار اصلی توسعه یاد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روزنامه اطلاعات، باقر ساروخانی در همایشی که به مناسبت تجلیل از خدمات وی در دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ایران سرزمینی نخبه پرور و جامعه ای بیدار و وفادار به شمار می‌آید و این مساله همواره و در طول تاریخ به دفعات به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: جوانان بدانند که هرگز زحمات آنها در این سرزمین از بین نمی‌رود؛ چرا که ایران جامعه بیداری است که همواره افراد را به پاس زحمات و فداکاری هایشان به خاطره تاریخی خود می سپارد.


این استاد جامعه شناسی ارتباطات تاکید کرد: بدون شک هر انسانی با ارائه خدمات و کارهای خود می تواند بهترین باشد و یا برخلاف آن می تواند همانند فردی مانند هیتلر به موجود سیاهی تبدیل شود که با دایر کردن زندانی مانند آشویتس، روزانه هزاران نفر را کشتار کرد.


ساروخانی با بیان این که توسعه بدون نخبگان میسر نخواهد شد، ادامه داد: نخبگان در پرتو سه عنصر انسان بودن، محیط پیرامونی و جامعه شکل می گیرند و به همین جهت انسان نباید از شکست بترسد بلکه هنگام مواجهه با هر شکستی با دستانش راه های پیشرفت خود را هموار کند.


وی ادامه داد: انسان نباید در عین حال تصور کند که راه پیشرفت آسان است بلکه به طور حتم در این راه با مشکلات و سختی‌های فراوانی روبرو می‌شود و در این هنگام است که با تبدیل مشکلات به فرصت ها، ضمن پایداری و ثبات، از هر شکست برای رسیدن به پیروزی درس بگیرد. انسان آموزش‌دیده در عین حال باید به خاک خود وفادار بماند و بنده افتخار داشته و دارم که یک ایرانی هستم و تا پای جان هم پای این مساله می ایستم.


پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران ادامه داد: جامعه برای رسیدن به موفقیت باید انسان را بسازد و کارگاه انسان سازی در وهله نخست خانواده، به خصوص مادران هستند، سپس مدرسه و رسانه های جمعی در این بین قرار می گیرند، به همین جهت است که انسان هایی که در پرتو دانش آموزش دیده‌اند باید ابتدا از خانواده ساخته شوند.


ساروخانی با بیان این که مادران با عشق و مهر باید فرزندان خود را پرورش دهند و انگیزه مطالعه را در بین آنان شعله ور کنند، افزود: معلمی در راه انسان ساختن موفق است که بتواند ذوق دانستن و اشتهای مطالعه را در فرد بپروراند. بعد از آن که جامعه موفق شد انسان را بسازد و استعداد و توان لازم را در او ایجاد کند، باید انگیزه را هم در وی ایجاد کند که همچنین جامعه وظیفه دارد از نیروهای خود در راه درست استفاده کند و انگیزه حرکت به فرد را بدهد.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: انسان‌های توانا و جامعه وفادار در کنار هم شکل می گیرند و بستر لازم را برای پیشرفت فراهم می کنند؛ سپس جامعه باید بستر فیزیکی برای تولید نخبگان و ذهن آنان را ایجاد کند تا جوانان با تلاش خود جامعه را به پیشرفت برسانند.

کد خبر: 53389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =