امیدواری برای دسترسی به اطلاعات و آمار آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امیدواریم عقد تفاهم‌نامه مشترک بین دستگاه‌های مرتبط دسترسی به اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی را هموارتر کند.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: بحث تبادل داده و اطلاعات به طور مشخص یکی از مسائل میان دستگاه‌ها محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی اغلب از ارائه داده و آمار خودداری می‌کردند به همین جهت وزارت‌کشور به عنوان دستگاه واسط و سیاست گذار در حوزه مسائل اجتماعی در جهت برقراری ارتباط بین‌بخشی تفاهم‌نامه‌ مشترکی بین سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، قوه‌قضاییه، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط در سال ۱۴۰۰ منعقد کرد.

وی تشکیل‌کارگروه ویژه دستگاه‌های عضو را یکی از دستاوردهای مهم این تفاهم‌نامه خواند و افزود: این کارگروه بستری ایجاد خواهد نمود تا اعضاء بتوانند به داده‌ها و اطلاعات موردنیاز در سطوح تعریف‌شده، دسترسی داشته‌باشند.

ذکایی‌فر تاکید کرد: مشخص‌شدن نوع داده‌های هر دستگاه و میزان وجود ظرفیت‌ها و سامانه‌های هر دستگاه پیش‌نیاز دسترسی به اطلاعات  است. خوشبختانه جلسات این مهم با محوریت سازمان امور اجتماعی در حال انجام و به مراحل خوبی رسیده است.

وی با تاکید بر اقدامات تعریف شده سازمان بهزیستی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: در اقدامات سطح یک پیشگیری در جهت آگاه‌سازی عمومی و اختصاصی طرح‌هایی مانند خودمراقبتی دختران و زنان، پیشگیری از خودکشی، مشارکت اجتماعی نوجوانان، مشارکت اجتماعی زنان، مادر و کودک، طرح مهارت‌های زندگی، آموزش فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد اجتماع‌محور و برنامه‌های اجتماع محور اجرا می شوند.

ذکایی فر برنامه‌های سطح دو را ویژه جمعیت‌های خاص دانست و افزود: این برنامه‌ها در زمینه ارتقاء سوادسلامت، شناسایی و غربالگری به موقع است، همچنین مخاطب برنامه‌های سطح سه پیشگیری‌گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی و در معرض آسیب مانند مراکز مداخله در بحران و سایر مراکز با توجه به موضوعات در سطح کشور ارائه خدمات نگهداری و تخصصی و بازگشت به زندگی سالم هستند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:امیدواریم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده که در سطوح مختلف پیشگیری تعریف شده است بتواند موثر باشد. نکته مهم این است که در خصوص آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تنها دستگاه متولی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف در حوزه مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌ها دارای وظایفی هستند که اگر تمام دستگاه‌ها همگرا، همسو و هماهنگ عمل نکنند مسلما برنامه‌ها اثرگذار و همه‌جانبه نخواهند بود.

کد خبر: 53432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =