اجرای کشت قراردادی در آن سوی مرزها

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین از اجرای کشت قراردادی در آن سوی مرزها به‌عنوان گام نخست کشت فراسرزمینی خبر داد.

محسن محمدی مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و حرکت کشور به سمت خشکسالی، بیان کرد: مناطق مختلفی از ایران با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند.

وی افزود: این هلدینگ برای تامین علوفه و نهاده‌های مورد نیاز دامپروری علاوه بر نگاه داخلی، نگاه بیرونی هم دارد. یکی از راه‌های پذیرفته شده، استاندارد و متداول در سطح دنیا برای تامین نیازهای هر کشور، کشت فراسرزمینی است.

محمدی گفت: در کشت فراسرزمینی اقلیم‌های مناسب شناسایی می‌شوند و سپس با کشورهای هدف، قراردادهایی منعقد می‌شود. در نهایت ادوات، محصولات و نهاده‌های لازم برای کشت از جمله سم، بذر، ماشین‌آلات مورد نیاز و نیروی متخصص را از ایران به کشور هدف می‌فرستیم تا عملیات کاشت، داشت و برداشت پیگیری شده و پس از برداشت، محصولات به داخل کشور منتقل می‌شود.

مذاکره با اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین بیان کرد: چندین سال است که این عملیات توسط وزارت جهادکشاورزی تشویق شده و بخش خصوصی و دولتی در این حوزه فعال شده‌اند اما به علل مختلف آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند از کشت فراسرزمینی نتیجه بگیرند و با مشکلات متعددی مواجه بودند.

وی افزود: ما در این حوزه با کشورهای اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین مذاکراتی داشتیم. این کشورها اقلیمشان برای تولید محصولاتی که ما مد نظر ماست یعنی ذرت، جو و سویا مناسب است.

به گفته محمدی کشورهای طرف مذاکره هرکدام مزایا، معایب و ریسک‌هایی برای انجام کشت فراسرزمینی دارند.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی با وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه انجام شده است و اگر تفاهم‌نامه‌های اولیه انجام شود و به قرارداد برسیم، حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انجام کشت فراسرزمینی در صورت اثبات حسن نیت

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین گفت: ممکن است در گام‌های اول به صورت کشت قراردادی و نه کشت فراسرزمینی کار کنیم، در ادامه اگر حسن نیت طرف مقابل را شاهد باشیم و حمایت دو کشور وجود داشته باشد، فعالیت خود را به کشت فراسرزمینی توسعه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: سعی کردیم خیلی با احتیاط گام‌های محکم برداریم.

به اعتقاد محمدی، مزیت‌دارترین منطقه برای تولید جو منطقه اوراسیا است و تفاهم‌های خوبی در این رابطه انجام شده است.

وی ادامه داد: به احتمال قریب به یقین در آنجا کار خواهیم کرد. بحث ذرت و سویا را به احتمال خیلی زیاد در آفریقا یا آمریکای لاتین کلید خواهیم زد.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین درباره هزینه‌های حمل عنوان کرد: هزینه حمل از این کشورها بالاست اما با مذاکراتی که با سایر مجموعه‌های حاکمیتی داشتیم، آنها نیز نیاز به نهاده‌ها دارند، شاید این نیازها را با هم تجمیع کنیم تا هزینه‌ها کم شود.

وی افزود: با این همکاری، هم صرفه به مقیاس خوبی ایجاد خواهیم کرد و هم می‌توانیم نهاده‌ها را ارزان‌تر تامین کنیم.

احتمال تشکیل کنسرسیوم برای کشت فراسرزمینی

محمدی بیان کرد: آنچه ما در آن سوی مرزها تولید می‌کنیم، برای تامین نیازهای هلدینگ خودمان است. در حال حاضر نیاز ما به نهاده حدود ۱۰۰ هزار تن است و در سال آینده این رقم به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین ادامه داد: سایر مجموعه‌ها از جمله مجموعه‌های حاکمیتی و نیمه‌دولتی را هم اگر حساب کنیم، شاید هم‌اکنون پنج برابر این میزان نهاده‌ را در کشور نیاز داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین اگر بتوانیم برای تولید نهاده با هم همکاری کنیم و یا یک نفر لیدر شود و در قالب کنسرسیوم کار تولید را انجام داده و بعد از تولید، نهاده را به کشور آورده و هر کس سهم خودش را بردارد، این کار به تامین امنیت خاطر مصرف کننده کمک می‌کند.

محمدی گفت: به این ترتیب مصرف کنندگان نهاده می‌دانند که همواره نیاز آنها به کشور وارد می‌شود، شیر و گوشت مدام تولید می‌شود و به سفره مردم می‌رسد.

وی یادآور شد: البته قرار نیست جای بخش خصوصی را تنگ کنیم، بخش خصوصی هم کار خودش را انجام می‌دهد، ما هم به عنوان نهادی که به دنبال منفعت اقتصادی و انجام ماموریت‌های اجتماعی‌ خود است، کار می‌کنیم.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین بیان کرد: یکی از نکات مثبتی که تامین اجتماعی دارد، این است که کشورهای خارجی و شرکت‌های بین‌المللی شاید به این مجموعه اعتماد مضاعفی می‌کنند. زیرا می‌دانند ما ضابطه‌مند، قانونمند و فارغ از سوداگری رفتار می‌کنیم. ما حاضر نیستیم کیفیت را به قیمت و سود اقتصادی بفروشیم.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند که ما حاضر نیستیم سلامت مردم را فدای سود بیشتر کنیم. لذا خیلی با اطمینان بیشتری به ما مراجعه می‌کنند.

محمدی یادآور شد: البته یکسری محدودیت‌هایی هم داریم. در سیستم شبه‌دولتی و دولتی بوروکراسی زیاد است، نظام اداری سخت است و برای هماهنگی‌ها، سلسله مراتب و زمان زیادی صرف می‌شود.

وی گفت: اگر مسیر این هماهنگی‌ها کوتاه‌تر بود تا به حال کار را انجام داده بودیم. ولی مزایا و معایب را اگر کنار هم بگذاریم، به نظرم نهایتا هلدینگ نتیجه خیلی خوبی از این حوزه خواهد گرفت.

کد خبر: 53510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =