آوار گرانی مسکن بر سر زنان سرپرست خانوار

رنج زنان سرپرست خانوار زمانی جانکاه‌تر می‌شود که در سایه فقر و تنگدستی، نداشتن حمایتگر مطمئن، طرد شدگی، بی سرپناهی و مسکن نیز بر سر آنها آوار بشود؛ چنین زنجیره بهم‌بافته مشکلات پیش‌روی آنان قطعا به تشدیدروزافزون آسیب‌های اجتماعی و فساد اخلاقی و به قهقرا و نابودی رفتن نهاد خانواده و اجتماع دامن می زند.

به گزارش آتیه‌آنلاین،  بیش از سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار بر اساس آمارهای رسمی (۵ میلیون زن سرپرست خانواده بر اساس آمارهای غیررسمی) وجود دارند که همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی آنها بحث مسکن و سرپناه است. نداشتن مسکن یا مسکنی با کیفیت مناسب و مستاجر بودن بخش عمده‌ای از آنها گرچه مساله جدیدی نیست اما به مرور و در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر مبلغ اجاره بهاء مشکلات آنها متعدد و پیچیده‌تر شده است.
اجاره مسکن بالا و عدم کفایت حقوق بازنشستگی 
آناهیتا سنقری کارمند بازنشسته در گفت وگو با آتیه‌آنلاین با شکایت از اوضاع نابسامان اجاره مسکن گفت: من با ۳۰ سال خدمت و همسرم نیز بازنشسته یکی از ارگان های دولتی بعد این همه سال خدمت آپارتمان کوچکی از خودمان نداریم. از زمان فوت همسرم از چهارسال پیش یکدفعه‌ای که اجاره‌ها بالا رفت نتوانستم آپارتمانی اجاره کنم و به همراه دختر و پسرم با خروج از تهران، در شهرستان منزلی اجاره کردیم.
این زن سرپرست خانوار اجاره بهاء مسکن در شهرستان را کمتر از تهران خواند و افزود: اوایل که آپارتمانی۷۰متری با ۳۰ میلیون پیش و دو میلیون اجاره کردیم امسال صاحبخانه گفته ۵۰میلیون به پیش اضافه کنم و اجاره را به سه میلیون افزایش داده، راضی نشد کمتر بدهم. چند روزی است بنگاه های مختلف رفتم اما قیمتها وحشتناک شده و نتوانستم موردی متناسب بودجه و شرایط خودمان پیدا کنم.
راضی شدن به اجاره مسکن در محلات جنوبی شهر 
خانمی ۶۸ ساله که خودش را «همتی» معرفی کرد با ابراز نگرانی از افزایش روزافزون اجاره مسکن به آتیه‌آنلاین گفت: ۳۰ سال خدمتگزار یکی از ارگان‌های دولتی بودم و در جوانی شوهرم فوت کرد و ناگزیر به تنهایی زندگی خودم و دخترهایم  را اداره کردم، جهیزیه آبرومندانه در حد توانم تهیه کردم و آنها را به خانه بخت فرستادم اما با درآمد کم نتوانستم پولی پس انداز کنم که خانه ای بخرم و مستاجر شدم.
وی اضافه کردم: چند سال حوالی خیابان امیریه مستاجر بودم و امسال مالک گفت که ۵۰ میلیون به مبلغ ۳۰میلیون پیشم اضافه کنم و چون نداشتم جابه جا شدم.  
همتی اظهار کرد: فکر کردم می‌توانم گزینه خوبی با مبلغ پیشی که دارم اجاره کنم اما نشد و با وام و قرض آپارتمانی کوچکتر از قبلی و چند محله پایین‌تر رهن کامل کردم.  
این زن سرپرست خانوار گفت: از همین الان نگران تمدید قرارداد سال آینده هستم. با این تورم و گرانی پولی هم نمی شود پس انداز کرد.
خبرخوش برای زنان سرپرست خانوار 
نرجس‌خاتون اسعدی سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور اخیرا با اعلام شرایط پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست گفت: این ودیعه به خدمت‌گیرندگان تحت پوشش این دفتر که فاقد مسکن بوده و از دهک‌های درآمدی یک تا سه باشند و در یک سال اخیر کمک هزینه نگرفته باشند، تعلق می‌گیرد.
اسعدی با بیان اینکه برای پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار، گزارش مددکاری ملاک نیازمندی خانواده است، افزود: برای پرداخت ودیعه مسکن به زن سرپرست خانوار، او باید از خانواده پرجمعیت باشد.
وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های مکرر برای تصویب سرانه ودیعه مسکن بانوان سرپرست خانوار به میزان ۱۰۰ میلیون تومان، در دستورالعمل جامع مالی سازمان مبلغ ۲۴ میلیون تومان درج شده است.
اسعدی درباره میزان سود ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: ودیعه مسکن پرداخت‌شده به جامعه هدف دفتر، بلاعوض است و سود بانکی ندارد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، اکنون ۲۵۸ هزار و ۸۰۰ خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشورهستند و ۹۷ درصد از خانواده‌های زن سرپرست تحت پوشش و ثبت‌شده در سامانه این سازمان، از مستمری ماهانه برخوردار هستند و نزدیک ۶ هزار خانوار ثبت‌شده در سامانه پشت‌نوبت دریافت مستمری قرار دارند.  
کد خبر: 53625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =