ضرورت ترویج فرزندآوری در سایه شیب تند جمعیت سالمندی

سالمندشدن جمعیت در سراسر جهان نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲.۸ درصد آن را سالمندان تشکیل دهند. در کشور ما نیز کارشناسان مدت‌هاست که روند فزاینده سالمندی جمعیت را هشدار می‌دهند. نرخ سالمندی در ایران تا سال جاری به ۲۰ درصد رسیده؛ این در حالی است که رشد جمعیت در نیم قرن اخیر ۴.۲ درصد گزارش شده است.  

به گزارش آتیه‌آنلاین،  دبیر ستاد ملی جمعیت در روزهای اخیر اعلام کرد در حال حاضر جمعیت سالمند کشور ۱۰ درصد است و در صورت حفظ شرایط فعلی در سال ۱۴۲۵ به ۳۰ درصد می‌رسد.  
کاظم فروتن تاکیدکرده که باید در بحث جوانی جمعیت کشور، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا مردم فضا را لمس کنند و بدانند که اگر اقدام به فرزندآوری و فرزندپروری جدی گرفته نشود، در ۲۵ سال آینده مشکلات یک جامعه سالمند به مراتب بیشتر خواهد بود.
جوانی جمعیت و ضرورت فرزندآوری 
مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: فرزندآوری یک ضرورت باشد و نه تنها هیچ حاکمیتی نمی‌تواند این مهم را القاء کند بلکه با ابزار قانون و دستور نیز نمی‌توان این مهم را به افراد فرهیخته در عصر امروز الزام کند.
شکیبا محبی‌تبار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: اگر خانواده‌های امروز فارغ از هیاهوی تبلیغاتی و فضای مجازی خوب وعمیق بیندیشند و نیم‌نگاهی به نسل‌های پیش از خودشان داشته باشند درخواهند یافت که خانواده‌های نسل‌های گذشته با داشتن تعداد مناسب فرزندان تجربه‌های شیرینی از روابط خانوادگی را برای خود و عزیزانشان رقم زدند.
وی در بیان تاثیر ارتباطات خانوادگی بر کاهش مشکلات روی و روانی تاکید کرد: براساس دانش روانشناسی از جمله عوامل سلامت، شادابی روحی و جسمی داشتن روابط انسانی در بستر ارتباطات خانوادگی است. داشتن خواهر، برادر، عمه، خاله، دایی و عمو و قرارگرفتن در این نسبت‌های خویشاوندی از علل ایمن‌بودن از افسردگی و تنهایی و انزواست.
این مشاور امور زنان و خانواده ادامه داد: والدینی که در روزگار سالخوردگی از محبت و حمایت فرزندانشان برخوردارهستند از سطح سلامت روان بسیار بالاتری برخوردار هستند.  تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که وجود فرزند در خانواده مهم‌ترین سرمایه آرامش، لذت و ارضاء حس جاودانگی‌طلبی انسان‌ها است.
این مشاور امور زنان و خانواده بااشاره به اینکه افراد می‌توانند به پشتوانه تامل و تفکربه ضرورت فرزندآوری دست پیدا کنند، افزود: اگرچه تمرکز بر روی مسایل‌اقتصادی (گرانی و چالش‌های شغلی و...)  گاه مانع فرزندآوری می‌شود اما اگرافراد به درک مناسبی از اهمیت فرزندآوری دست پیدا کنند در جهت جلوگیری از تبعات نداشتن فرزند ویا تک فرزندی (تنهایی فرزند، چالش‌های دوران سالمندی خودشان و...)  به فرزندآوری ترغیب می شوند.
محبی‌تبار اضافه کرد: افراد در سایه تفکر و تدبیر قطعا متوجه خواهندشد که داشتن خانواده و فرزند می‌تواند از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل احساس خوشبختی وآرامش باشد.
وی یادآور شد: مطالعات حول محور خانواده نشان می‌دهد ‌هراندازه روابط همسران باهم صمیمی‌تر و بهتر باشد و بیشتر به‌هم عشق بورزند تصمیم به فرزندآوری درآنها سریع و به دفعات بیشتر اتفاق می‌افتد و لذت والدگری را زودتر به خودشان می چشانند. همسران موفق عشق به فرزند را در امتداد محبت و مودت بین خودشان می‌دانند.
مشاور امور زنان  خانواده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه آینده حتمی افراد مجرد و والدین تک فرزند سپری کردن اوقات سالخوردگی در آسایشگاه‌های سالمندان است، درساکنان این مراکزعلیرغم داشتن سطح خوب خدمات رفاهی افسردگی بزرگترین معضل بهداشتی است و به همین جهت به منظور بهره‌مندی‌مان از زندگی روشن و پرمهر باید تعداد اعضای خانواده را کامل کنیم.
کد خبر: 53701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =