گسترش خدمات غیرحضوری بیمه کارگران ساختمانی

سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح تأمین اجتماعی هوشمند در سال ١۴٠١ با هدف ارائه خدمات فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هدف خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به تمامی مخاطبان را دنبال می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، اجرای طرح ٣٠٧٠ به منظور کاهش مراجعات حضوری مردمی شعب و مراکز سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و جلوگیری از ازدحام بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در مراکز سازمانی موجب شده که اکنون تأمین اجتماعی برای ارائه گسترده خدمات متنوع خود به سمت هوشمندسازی خدمات جهت سهولت دسترسی مخاطبان حرکت کند.  

در طرح تأمین اجتماعی هوشمند در واقع با کاهش محدودیت‌های زمانی و مکانی تمامی خدمات مورد نیاز جامعه هدف در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار گرفته که در این مرحله کارگران ساختمانی به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه کار و تولید و جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پوشش بیمه‌ای بیش از ۷۸۱ هزار کارگر ساختمانی در سال گذشته 
از مجموع بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹.۹ درصد بیمه‌شدگان اصلی و ۶۰.۱ درصد را بیمه‌شدگان تبعی تشکیل داده که در حدود ۸۸.۹ درصد این افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بیمه‌شده شاغل هستند.

در این میان بیمه‌شدگان اجباری با آمار ۱۰ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۳۰۸ نفر، بافندگان ۲۵۳ هزار و ۷۶۲ نفر، رانندگان با ۸۶۷ هزار و ۷۴۶ نفر، کارگران ساختمانی با ۷۸۱ هزار و ۴۵۸ نفر، باربران با ۴۰ هزار و ۹۵۵ نفر، خادمان مساجد با ۲۷ هزار و ۱۶۲ نفر، کارفرمایان صنفی با ۱۶۳ هزار و ۲۷ نفر و حرف و مشاغل آزاد با ۸۱۱ هزار و ۱۴۲ نفر در مدت ۹ ماهه ۱۴۰۰ ثبت شدند.

همچنین در بحث مربیان مهدهای کودک نیز یک هزار و ۲۲۰ نفر، اعضای صندوق نظام پزشکی ۳ هزار و ۲۷۲ نفر، اعضای صندوق نظام دامپزشکی با یک هزار و ۵۳۷ نفر، اعضای نماینده بیمه ایران و آسیا با۲ هزار و ۶۸۹ نفر و معلمان حق‌التدریس نیز ۲ هزار و ۲۸۵ نفر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به ۴۵ میلیون بیمه شده و بازنشسته
سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان خدمات غیرحضوری به همه گروه‌های هدف و تحت پوشش دارد که در این دوره پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی نیز به صورت غیرحضوری شده است.

اجرای طرح ۳۰۷۰ فرصتی را فراهم کرده که سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات غیر حضوری به افراد تحت پوشش هر بار برنامه جدیدی داشته باشد که این بار کارگران ساختمانی با توجه به آمار بالای افراد تحت پوشش دیده شده‌اند.

بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده تأمین اجتماعی
براساس آمار و اطلاعات موجود، ‌اکنون تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در کشور فعالیت داشته که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر و در قالب کارهای سخت و طاقت فرسا در اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز، نیازمند بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص سازمان تأمین اجتماعی هستند که این فرصت در این سازمان بیمه‌گر فراهم شده است.

پوشش کامل بیمه‌ای تمامی فعالان و شاغلان حوزه ساختمان در قالب بیمه کارگران ساختمانی نیز در صورت تقبل و پرداخت سهم دولت از منابعی که مجلس شورای اسلامی در طرح اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی دنبال می‌کند محقق خواهد شد و سازمان تأمین اجتماعی نیز آمادگی لازم برای پوشش بیمه‌ای تمامی کارگران ساختمانی کشور را در صورت تحقق منابع لازم اعلام کرده است.

گسترش چتر بیمه‌ای تأمین اجتماعی با بیمه‌ کارگران ساختمانی
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌ اجتماعی پیش از این از دستور کار مجلس در خصوص اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح در سال ۱۴۰۱ گامی اصولی برای توسعه خدمات تأمین‌ اجتماعی به کارگران ساختمانی برداشته خواهد شد.

به گفته محمد محمدی، در دی‌ماه ۱۴۰۰ سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع "حق بیمه سهم کارفرمایی" داشت که محل تأمین اعتبار مربوطه مشخص نبود و به همین دلیل اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوان تمام بیمه‌شدگان را تحت پوشش قرار داد.

فرصت مناسب خدمات غیرحضوری بیمه‌ای برای کارگران ساختمانی
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: با هدف افزایش سطح رضایت‌مندی و تکریم بیمه‌شدگان کارگر ساختمانی و با استفاده از دستاوردهای دانش فناوری اطلاعات، امکان محاسبه و پرداخت حق‌بیمه کارگران ساختمانی در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir به صورت برخط فراهم شده است.

محمد محمدی اظهار داشت: این ظرفیت با توجه به طراحی و پیاده‌سازی سیستم جامع متمرکز کارگران ساختمانی که همه فعالیت‌های مرتبط با امور پذیرش، استعلام، بازرسی، پرداخت حق بیمه و تولید سابقه را به طور متمرکز پوشش می‌دهد، فراهم شده و موجب تسهیل در پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی خواهد شد.

محمدی ادامه داد: کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی می‌توانند در صورت داشتن کارت مهارت فنی معتبر و تائید اشتغال در کارهای ساختمانی، با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان تأمین‌اجتماعی و از طریق منوی «بیمه‌شدگان - کارگران ساختمانی - پرداخت حق بیمه» نسبت به پرداخت حق بیمه ماه جاری، ماه قبل و سه ماه آینده اقدام کنند.

وی افزود: کارگران ساختمانی برای پرداخت برخط حق‌بیمه ابتدا نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی مطابق راهنمای موجود در سایت رسمی سازمان به نشانی www.tamin.ir اقدام کنند. 

وی اظهار داشت: افراد متقاضی باید بدانند که تنها شرایط ایجاد حساب کاربری در سامانه es.tamin.ir داشتن سیم‌کارت همراه به نام شخص بیمه‌شده است.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اینکه ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد برای کاهش مراجعات حضوری و جلوگیری از ازدحام جمعیت بیمه‌شدگان و مستمری بگیران در شعب و کارگزاری‌ها چاره‌ای جز ارائه خدمات به صورت غیرحضوری ندارد که اکنون اجرای تأمین اجتماعی هوشمند به همین منظور برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست.
گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =