بیمه‌پردازان اجباری با بیشترین جامعه آماری تأمین اجتماعی

حدود ۱۱ میلیون نفر بیمه‌پردازان اجباری سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند که به واسطه پایدار بودن بیمه‌پردازی این گروه از شاغلان در بخش‌های اقتصادی، تولیدی و سرمایه‌گذاری بخش اعظمی از منابع مالی و درآمدی این سازمان از محل پرداخت حق‌بیمه آنها تأمین می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی به دلیل پایداری منابع در راستای پرداخت حق‌بیمه از سوی جامعه کارگری و دیگر گروه‌های بیمه‌ای در بخش بیمه اجباری به دنبال ارائه خدمات گسترده به این افراد تحت پوشش است تا بهترین خدمات به این گروه‌ها ارائه شود.
ارائه تعهدات به جامعه تحت پوشش در انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی با هم متفاوت است اما در بخش بیمه‌شدگان اجباری همه تعهدات مشمول این افراد خواهد شد زیرا بیمه‌پردازی این گروه‌ها به صورت مداوم از سوی کارفرمایان انجام می‌شود.
بیمه‌شدگان اجباری از روز اول اشتغال براساس قانون سازمان تأمین اجتماعی باید بیمه شوند تا در صورت بروز هرگونه حادثه امکان پرداخت تعهدات به این گروه‌ها هموار شود.
بنابراین حداقل سابقه موردنیاز برای بیمه‌پردازان اجباری امکان دریافت حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بابت حوادث ناشی از کار را فراهم خواهد کرد و همه بیمه‌شدگان از نخستین روز اشتغال در موسسات یا کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی، در صورت بروز حادثه ناشی از کار، امکان استفاده از حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان را دارند.
سازمان تأمین اجتماعی موظف است چنانچه بیمه‌شده در اثر حوادث ناشی از کار، ازکارافتاده شود(اعم از کلی یا جزیی) یا فوت کند، بدون در نظر گرفتن مدت سابقه پرداخت حق‌بیمه، حسب مورد، مستمری مربوطه را برای او یا بازماندگان واجد شرایط برقرار کند.

حدود ۱۱ میلیون بیمه‌شده اجباری تحت پوشش
بر اساس داده‌های آماری مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌ اجتماعی تا شهریورماه سال‌ جاری ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری از خدمات این سازمان بیمه‌گر بهره‌مند هستند.
همچنین یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کارفرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.
بر اساس آخرین داده‌های آماری حوزه تأمین‌اجتماعی نیز تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذی‌نفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

۸۶ درصد حق بیمه پرداختی با بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان اصلی
در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار بیمه شده اصلی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که این افراد در بخش‌های مختلف تولید، اقتصادی و خدمات حق بیمه خود را به این نهاد بیمه‌گر پرداخت می‌کنند. بیمه‌شدگان اصلی در بخش بیمه اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه فراگیر خانواده ایرانی به تأمین اجتماعی بیمه‌پردازی می‌کنند.
حق‌بیمه‌های پرداختی از سوی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی حدود ۸۶ درصد از میزان درآمدهای این نهاد بیمه‌گر برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در قبال همه افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش را شامل می‌شود که در این راستا جذب تعداد افراد بیمه‌شده جدید در اجرای تعهدات سازمانی نقش جدی دارد.
اکنون با انواع بیمه‌ها برای بیمه‌پردازی افراد شاغل و غیرشاغل در بخش زنان خانه‌دار و دانشجویان در سازمان تأمین‌ اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان ارائه‌دهنده خدمات به جامعه، ۵۳ درصد جمعیت کشور در بخش‌های مختلف بیمه‌ای از جمله بیمه‌های اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دیگر انواع بیمه جذب این سازمان شده‌اند که بخش بیمه‌شدگان اجباری بیشترین افراد بیمه‌پرداز را به خود اختصاص داده‌اند.

فعالیت بیمه‌شدگان در یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی فعال

سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات به گروه‌های بیمه‌شدگان در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی، خدماتی و صنعتی را تحت پوشش دارد. کارفرمایان این کارگاه‌های فعال به صورت ماهانه حق بیمه مربوطه جامعه کارگری و بیمه‌شدگان تحت پوشش در این کارگاه‌ها را به این سازمان بیمه‌گر پرداخت می‌کنند.

همچنین انجام تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش از محل وصول حق بیمه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اجرایی می‌شود تا همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بتوانند خدمات گسترده‌ای از این سازمان دریافت کنند.

سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای پوشش گسترده بیمه‌ای و توسعه خدمات در بخش‌های مختلف هرساله هزینه‌های هنگفتی برای افراد تحت پوشش متقبل می‌شود. براساس داده‌های آماری ور سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات اجرایی این سازمان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است که به طور قطع در سال جاری این هزینه‌ها، رشد چشمگیری در بخش ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را به دنبال خواهد داشت.

این سازمان همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را بدون بودجه دولتی و تنها از طریق دریافت حق بیمه افراد بیمه‌شده تحت پوشش و سرمایه‌گذاری تأمین می‌کند.

کد خبر: 69845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =