بهره‌مندی ۷۵ هزار کارگاه از بخشودگی جرایم بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اقدام برای کاهش حوادث ناشی از کار و ایمن‌سازی محیط‌های کاری برای رسیدن به چشم‌انداز صفر در حوادث کار، از بهره‌مندی ۷۵ هزار کارگاه از تسهیلات بخشودگی جرایم بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی روز یکشنبه در جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید استان البرز با اظهار امیدواری درباره اینکه چنین تجلیل‌هایی از نیروهای نخبه و خلاق جامعه کار و تولید استمرار داشته باشد، گفت: ما در تأمین اجتماعی که سازمانی با مأموریت حمایت همزمان از کارفرمایان و کارگران و فعالان عرصه تولید و کسب و کار است، امیدواریم و وظیفه داریم در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های سازمان، کارامدی و توانمندی خود را تا حدی ارتقاء دهیم که بخش مهمی از چالش‌ها را در عرصه تولید، اشتغال و کسب و کار مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به نیابت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جشنواره شرکت کرده، افزود: نظام مقدس اسلامی امروز در مصاف با زیاده‌خواهان، در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد و توفیق در این جنگ، نیازمند داشتن یک اقتصاد قوی و مقتدر است و لازمه داشتن اقتصاد قوی و مقتدر نیز داشتن نیروی انسانی خلاق، مبتکر، نوآور و پای کار ایران است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: داشتن اقتصاد قوی منوط به رونق تولید است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند کارگران عزیز ما ستون فقرات تولید هستند و همه اندیشمندان اقتصادی بر این نکته تأکید دارند که کشوری که می‌خواهد پول ملی قوی داشته و در فضای رقابت حرفی برای گفتن داشته باشد، باید حوزه تولید را تقویت کند و به نیروی کار بها بدهد.

موسوی با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار، گفت: همان‌طور که در خبرها شنیده‌اید، در این دولت بالغ بر ۱۰ هزار کارگاه تولیدی تعطیل یا نیمه راکد به فضای تولید بازگشته است و در بیش از دو سال و نیم فعالیت دولت، وعده تحقق یک میلیون شغل در هر سال به عنوان مقوم و محرک تولید، محقق شده است.

وی افزود: ما در سازمان تأمین اجتماعی امیدواریم در چارچوب راهبردها و رویکردهای کلان دولت سیزدهم، به مأموریت‌های خود نه تنها در قبال زندگی امروز کارگران بلکه در مورد تضمین آینده آنان نیز به شکلی کامل عمل کنیم و برای اجرای این مسئولیت، در این دوره مدیریتی برنامه‌های تحولی متعددی برای تحقق جهش در خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی طراحی شده و در حال اجراست.

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی در بیان بخشی از دستاوردهای این سازمان در دوره اخیر ادامه داد: با همراهی و همکاری همه قوا به‌ویژه دولت و مجلس و با پرداخت بخشی از مطالبات سازمان در این دولت که از نظر ریالی و کیفیت و ارزشمندی سهام و دارایی واگذار شده، بی‌نظیر بوده، تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان بین‌نسلی توانست بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی، منتقل شده از دولت‌های قبل را تسویه کند. این بدهی برای پرداخت حقوق ماهانه بازنشستگان در دوره قبل و در قالب استقراض بی‌رویه از نظام بانکی شکل گرفته و سازمان را به ابربدهکار بانکی تبدیل کرده بود.

وی اضافه کرد: در دوره قبل و چند ماه ابتدای این دوره، برای پرداخت ماهانه حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری، در هر ماه بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع وجود داشت که در قالب استقراض از نظام بانکی تأمین می‌شد اما امروز و به واسطه تدابیر مدیریتی و اقدمات تحولی، نه تنها سازمان تأمین‌اجتماعی در کل سال ۱۴۰۲ برای پرداخت حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری ماهانه، ریالی از نظام بانکی استقراض نکرد بلکه به ابرطلبکار کشور تبدیل شده و در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای استفاده از سرمایه و منابع موجود برای تضمین اجرای تعهدات آتی است.

موسوی ادامه داد: اینکه می‌گوییم ریل حرکت سازمان از "آینده‌سوزی" و "آینده‌خواری" به "آینده‌سازی" چرخش داشته، به این معنا است که در یک سازمان بیمه‌گر و صندوق بازنشستگی، استقراض بی‌رویه برای پرداخت تعهدات جاری، در واقع پیش‌خور کردن و سوزاندن منابع و دارایی‌هایی است که باید برای تعهدات آتی چنین سازمانی ذخیره و سرمایه‌گذاری شود.

او در ادامه بیان کرد: اگر همان روال قبلی آینده‌خواری و آینده‌سوزی در این سازمان ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۲ براساس برآوردها حجم کل کسری منابع سازمان، به رقمی در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما امروز مفتخریم که به کارگران، کارفرمایان، کارآفرینان و بازنشستگان به عنوان شرکای راهبردی سازمان نوید دهیم که به لطف خداوند و همراهی شرکای اجتماعی، قادر به غلبه کردن چالش‌ها و مشکلات هستیم و آینده روشنی پیش روی سازمان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در کنار حمایت از کارگران و توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی، از همراهی و همکاری با فعالان اقتصادی و کارفرمایان هم غافل نبوده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ هزار کارگاه که دچار مشکلات مالی بودند توانستند از تسهیلات تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم استفاده کنند که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷۵ هزار کارگاه رسید. در این دو سال کارفرمایان کارگاه‌های دچار مشکلات مالی از بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بخشودگی جرایم بیمه‌ای توانستند استفاده کنند.

موسوی با اشاره به اینکه در استان البرز ۴ مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در حال طراحی و احداث است، افزود: در استان البرز آمار حوادث ناشی از کار بالا است و این استان در زمره چند استان صدرنشین دارای بیشترین آمار حوادث ناشی از کار است. در این استان و در کل کشور در عین اجرای تعهدات خود در زمینه درمان و بازتوانی بیمه‌شدگان حادثه‌دیده و نیز پرداخت غرامت دستمزد و سایر تعهدات، باید با همکاری کارفرمایان و همه فعالان حوزه کسب و کار و برای صیانت از نیروی کار به عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور، به سمت چشم‌انداز صفر در حوزه حوادث ناشی از کار حرکت کنیم. تحقق این هدف نیازمند ایمن‌سازی محیط کار و تقویت حوزه بهداشت محیط کار و بهداشت حرفه‌ای است.

جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید استان البرز بعدازظهر یکشنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، استاندار البرز، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مدیران‌کل و رؤسای دستگاه‌های اجرایی استان و نیز مدیران، کارفرمایان برگزیده و منتخب استان و کارگران نمونه و گروه‌های نمونه کار و تولید این استان در شرکت ایدکو پرس کرج برگزار شد.

کد خبر: 70240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =