رشد بازرسی کشفی و پوشش ۲۵۷ هزار کارگاه

رشد ۲۸ درصدی بازرسی‌های کشفی، هدفگذاری توسعه بیمه‌شدگان، پوشش ۲۵۷ هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال، برنامه توسعه بیمه اتباع، تسهیل خلق منابع از طریق هوشمندسازی لیست حق بیمه، برنامه‌ریزی در وصول ۵۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق از کارگاه‌ها و توسعه آموزش نیروی انسانی از اقدامات و برنامه‌های حوزه معاونت منابع بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران محسوب می‌شوند.

«قاسمعلی اصغری» سرپرست معاونت منابع بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ضمن تشریح موارد مذکور، به سئوالات مختلف مرتبط با حوزه فعالیت این اداره‌کل، عملکرد تخصصی حوزه منابع و برنامه‌های سال‌جاری این بخش پاسخ گفته است.



در مجموع چه تعداد بیمه شده به‌ویژه در حوزه بیمه اجباری تحت پوشش اداره کل شرق قرار دارند؟
اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران در مجموع تعداد ۳ میلیون و ۲۳۵ هزار بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش قرار داده است. از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر در قالب بیمه‌شدگان اصلی اجباری از مزایای پوششی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.
بیمه‌شدگان اجباری از طریق لیست‌های ارسالی کارفرمایان و بازرسی‌های انجام شده از کارگاه‌های فعال در حوزه‌های مختلف و نامنویسی افراد شاغل به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش قرار می‌گیرند.



از زمان آغاز به‌کار مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی، افزایش بیمه‌شدگان جدید به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مطرح بوده است؛ به نظر شما چه راهکاری در روند افزایشی بیمه‌شدگان جدید موثر است و در حوزه فعالیت اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران چه اقداماتی در این راستا به‌ویژه در حوزه بیمه‌شدگان اجباری در دستور کار است؟
بر اساس برنامه‌های مصوب و راهبردهای ابلاغی از سوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی مقرر شده نسبت به توسعه و تعمیم پوشش بیمه‌ای به آحاد افراد جامعه اقدام لازم صورت گیرد؛ در همین راستا اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران با تدوین برنامه‌ای منسجم با انجام بازرسی‌های کشفی نسبت به شناسایی بیمه‌شدگان جدید اقدام کرده است. همچنین در ارتباط با بیمه‌شدگان غیر اجباری و در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای جهت تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، کارفرمایان و بیمه‌شدگان اختیاری در حال انجام است.


سال ۱۴۰۲ در حوزه بازرسی‌های کشفی و افزایش بیمه‌شدگان و پوشش‌ کارگاهی چه اقداماتی از سوی اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران پیش‌بینی و صورت گرفت؟
با توجه به اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ اداره کل شرق تهران با رشد ۲۸ درصدی بازرسی‌های کشفی به نسبت برنامه ابلاغی مواجه بوده است. همچنین در سال قبل بر اساس اقدامات انجام شده در حوزه بازرسی کارگاه‌ها تعداد ۳۹ هزار نفر بیمه‌شده جدید شناسایی و به جمع افراد تحت پوشش اداره‌ کل شرق تهران اضافه شدند. با استناد به سیاست‌های کلان سازمان تأمین اجتماعی، در سال جاری نیز شناسایی تعداد ۲۹ هزار کارگاه کشفی و ۹۰ هزار بیمه شده جدید در قالب برنامه ابلاغی به این اداره کل در نظر گرفته شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه عملیاتی و با توجه به ظرفیت‌های موجود، تمام توان خود را در جهت تحقق این مهم به کار می‌بندیم. در واقع در جهت تحقق برنامه مصوب در حوزه بازرسی کشفی و افزایش بیمه‌شدگان جدید، اقدامات مدونی تدارک دیده شده است. همچنین در حوزه آموزش و ارتقاء فرهنگ بیمه‌ای کارفرمایان و تعامل با اتحادیه‌های اصناف و دست‌اندرکاران حوزه کارگری و کارفرمایی در جهت نیل به اهداف مشخص، برنامه‌ریزی خواهد شد.
انجام پلاک‌برداری در راستای شناسایی تمامی کارگاه‌های تازه‌تأسیس و تقویت بازرسی سیستماتیک به لحاظ جلوگیری از تضییع حق شاغلان در کارگاه‌های مشمول قانون کار به لحاظ پوشش بیمه‌ای و التزام کارفرمایان به ارسال لیست حق بیمه منطبق با شغل، روزهای کارکرد و دستمزد واقعی بیمه‌شدگان در دستور کار حوزه بازرسی کارگاه‌های این اداره کل است.
از اقدامات دیگر حوزه بازرسی کارگاه‌ها و به جهت شناسایی حداکثری شاغلان بدون پوشش بیمه‌ای در کارگاه‌هایی که عمده فعالیت آنها در ساعات غیر اداری متمرکز است، انجام بازرسی کارگاهی در بعدازظهر و شب پیش‌بینی شده است.



چه ارتباط معناداری بین بازرسی‌های کشفی کارگاهی و خلق منابع جدید وجود دارد؟
ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای بین فعالیت‌های حوزه بازرسی کشفی کارگاهی در راستای شناسایی بیمه‌شدگان جدید تأمین اجتماعی و خلق منابع جدید از طریق محاسبه حق بیمه آنان وجود دارد.
اقدامات فرهنگی در حوزه بیمه‌ای و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای کارفرمایان و جلب‌نظر آنان به منظور پوشش بیمه‌ای فردی و نیروی کار شاغل در کارگاه را باید از ضروریات مکمل برای بازرسی کارگاه‌ها محسوب کرد. اقدامات فرهنگی، باعث ترغیب کارفرمایان برای ارسال لیست کارگران و کاهش فرار بیمه‌ای شده و این مهم زمینه رشد منابع برای تأمین اجتماعی را موجب می‌شود.


در مجموع تقسیم‌بندی منابع ورودی به سازمان تأمین اجتماعی به چه شکلی است؟ در حوزه اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران چه اقداماتی در حوزه خلق منابع جدید در دستور کار است؟
یکی از انواع منابع ورودی سازمان تأمین اجتماعی، منابع مستمر است که با تنظیم لیست ماهیانه توسط کارفرما به سازمان ارسال می‌شود. البته در بعضی از کارگاه‌ها برای سالیان متمادی جهت پرداخت مبلغ حق بیمه کمتر، لیست با حداقل دستمزد تنظیم و به سازمان ارسال می‌شود که جهت واقعی کردن دستمزد نیازمند بررسی و بازبینی اسناد و مدارک است. دسته دوم منابع و ورودی‌های غیر مستمر را شامل می‌شود که یک دسته از آنها در قالب بازرسی‌های کشفی و سیستماتیک منجربه شناسایی بیمه‌شدگان جدید اجباری وخلق منابع جدید می‌شود.
دسته دوم شامل منابعی است حاصل از وصول حق بیمه‌های کارگران ساختمانی از مالک واحدهای ساختمانی در حال احداث و ساختمان‌های تکمیل شده و جهت دریافت تمام یا بخشی از عوارض ساختمانی مطابق قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی اقدام نکردند. در این ارتباط، برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی با تشکیل تیم کاری وصول ساختمانی در دستور کار اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران قرار دارد و امیدواریم از این طریق بخشی از خلق منابع جدید محقق شود.
بررسی و تعیین اختلاف دستمزدها در تلاش درجهت واقعی کردن دستمزدها نیز امکان خلق و تزریق منابع جدید برای سازمان را به دنبال خواهد داشت. همچنین حسابرسی از دفاتر قانونی شرکت‌ها و محاسبه پرونده‌های حسابرسی شده نیز در راستای خلق منابع و وصولی‌ها بسیار تاثیرگذار است.



چه تعداد کارگاه با تفکیک کارگاه‌های فعال و نیمه‌فعال تحت پوشش اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران قرار دارند؟ برای افزایش کارگاه‌های تحت پوشش چه مصوبی برای سال‌جاری لحاظ می‌شود؟
مجموعاً تعداد ۱۰۶ هزار کارگاه فعال و ۱۵۱هزار کارگاه نیمه‌فعال در محدوده فعالیت اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران قرار دارند. براساس آمارها ۶۹ درصد کارگاه‌های فعال دارای یک تا ۵ نفر کارگر و ۳ درصد این مجموعه نیز بالای ۵۰ نفر بیمه شده را تحت پوشش دارند. ترکیب این مجموعه کارگاه‌های اشاره شده، نشان‌دهنده لزوم فعالیت بیشتر در حوزه وصول منابع است.
در حوزه منابع، اعلام برنامه مصوب کارگاه‌های کشفی برای سال‌جاری در واقع همان مصوب رشد کارگاه‌های تحت پوشش است. اقدامات و اهداف اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران با توجه به مصوبات معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برای وصولی در حوزه مطالبات معوق، وصول حق بیمه جاری و استاندارهای بازرسی برنامه‌ریزی شده است. همچنین با توجه به مدیریت اقتضایی سازمان تأمین اجتماعی امکان افزایش مصوبات مذکور تا پایان سال جود دارد.



در حوزه پوشش بیمه‌ای اتباع چه اقداماتی در اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران مورد توجه قرار دارد؟
اتباع خارجی ساکن در کشور در صورت داشتن کارت اقامت و کارت اشتغال، امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را دارند و در غیر این‌صورت، براساس قانون امکان بیمه شدن ندارند. طبق ماده ۱۲۸ قانون کار، کارفرمایان پیش از به‌کارگیری نیروی کار اتباع خارجی باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. همکاران ما در بخش بازرسی در صورت مواجه شدن با نیروی کار شاغل غیرایرانی، اسامی آنان را ثبت و در صورت نداشتن مدارک اشاره شده اسامی را به نهادهای نظارتی مربوطه اعلام می‌کنند.
بیشترین تمرکز بیمه اتباع در حوزه اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در محدوده شعبه تأمین اجتماعی شهرری قرار دارد. اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران با محوریت شعبه مذکور، برنامه‌هایی در راستای توسعه بیمه‌شدگان اتباع در دستور کار دارد و جهت هماهنگی این مهم نیز جلساتی در فرمانداری شهرری‌ با حضور نهادهای نظارتی برگزار شده است. امیدواریم با عملیاتی شدن مصوبات مربوط به بیمه اتباع به نتایج خوبی برسیم. البته در شعب دیگر نیز در حال حاضر بیمه‌شده اتباع تحت پوشش قرار دارند و امکان توسعه در این بخش نیز وجود دارد.



چه اقداماتی در حوزه هوشمندسازی در فرایندهای وصول و خلق منابع صورت گرفته و اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در این بخش چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟
یکی از سیاست‌های هشت‌گانه تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریتی این سازمان (ابلاغی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی) هوشمندسازی است. هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری به شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر در همه بخش‌ها سرعت و رشد قابل توجهی داشته است. در حوزه خلق منابع نیز، هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه به تأمین منابع سازمان کمک بسیاری می‌کند. در واقع گسترش بهره‌مندی از لیست هوشمند، بسیاری از خلاءهای موجود در حوزه وصول مطالبات جاری را برطرف کرده است.



چه میزان مطالبات معوق از کارفرمایان در حوزه اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران محاسبه شده است؟ برنامه و راهکار وصول مطالبات را تشریح کنید.
در حال حاضر مبلغ ۵۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران از کارفرمایان ثبت شده است.
سرعت بخشیدن به وصول مطالبات معوق و پیشگیری از تأخیر طولانی در فرایند وصول، یکی از راهکارهایی است که اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در دستور کار دارد. همچنین استفاده از ظرفیت کمیته‌های وصول منابع در شعب و اداره کل‌ از برنامه‌های وصول مطالبات معوق است. در این حوزه یکی از راهکارها ارجاع پرونده‌های مطالباتی با مبالغ بالا به اداره‌کل و ارائه سازوکار عملی جهت وصول به شعبه است. وصول مطالبات معوق یک کار تیمی و گروهی است و ما در اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران با جدیت و برنامه‌ریزی پیگیر مطالبات سازمان هستیم.
یکی از چالش‌های سازمان در حوزه وصول منابع، کمبود نیروی انسانی است و انتظار جذب و افزایش نیروی انسانی در این حوزه وجود دارد. البته صرفاً جذب نیرو در این حوزه کفایت نمی‌کند و نگهداشت نیرو نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. مدیران منابع انسانی باید مزایایی قرار دهند تا نیروهای جدید انگیزه کافی برای کار و تعهد و مسئولیت‌پذیری پیدا کنند.
در حوزه آموزش افراد برای اشتغال در بخش‌های تخصصی وصول منابع در سال‌جاری برنامه‌های مناسبی را دنبال می‌کنیم. سال ۱۴۰۳ آموزش‌های کیفی و پرونده‌ای در این حوزه مورد توجه قرار دارد و صِرف بخشنامه‌ها در دوره‌های آموزشی مطرح نیست. در واقع توانمندسازی نیروی انسانی در شعب و اداره‌کل در فعالیت‌های آموزشی مورد توجه قرار دارد. نگهداشت نیروی انسانی را باید یکی از عوامل مهم در افزایش بهره‌وری کارکنان محسوب کرد.

کد خبر: 70217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =