سندملی سالمندی پشتوانه قانونی حقوق سالمندان

«سندملی سالمندان‌کشور» توسط سازمان برنامه‌و بودجه کشور با رویکرد تمرکز بر پدیده سالمندی به عنوان یک فرصت و ظرفیت مناسب برای جامعه در فروردین‌ماه سال۱۴۰۰منتشر شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ماه جاری از آماده‌شدن پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان خبر داد و گفت: بسیاری از نیازهای قانونی سالمندی کشور در این لایحه جامع ارائه شده و منتظر به تصویب رسیدن آن هستیم که برای سال ۱۴۰۲ برنامه اقدام سالمندی را پیش ببریم.

حسام‌الدین علامه اعلام کردکه مقرر شده تا لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان که پیش‌نویس آن آماده شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای ملی سالمندان بررسی شود.

علامه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تدوین قالب برنامه راهبردی اختصاصی سالمندی دستگاه‌های اجرایی کشور را نیازمند عزم ملی خواند و افزود: بر آن هستیم که به گونه‌ای امور را مدیریت کنیم که در نهایت هر دستگاه اجرایی صاحب یک برنامه راهبردی بلندمدت و اختصاصی خود در حوزه سالمندی و مبتنی بر سند ملی سالمندان شود.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: تکریم منزلت سالمندان، توانمندسازی سالمندان، ایجاد شبکه سمن‌های سالمندی و خدمات داوطلبانه، ایجاد محیط دوستدار سالمند و بیمه‌های مراقبت طولانی مدت سالمندان از راهبردهای سیاستی سند هستند که اجرایی شدن آن‌ها نیازمند انجام سلسله مطالعات تطبیقی و مروری به منظور ارزیابی وضعیت موجود است.

علامه گفت: باید با احصاء فهرستی از نیازها و چالش‌های موجود در هر موضوع و رفع خلاء‌های قانونی، بسته سیاستی و راهکارهای اجرایی برای هر حوزه تدوین شود.

وی ادامه داد: مثلا باید کاملا مشخص شود که محیط دوستدار سالمند دارای چه ویژگی‌هایی است، فرآیند رسیدن به آن به چه شکلی است. چه دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رسیدن به محیط دوستدار سالمند ذی‌نفع هستند و طبق چه برنامه فازبندی، بودجه‌بندی و اولویت‌داری امکان پیاده‌سازی را دارد.

معرفی اجمالی شورای ملی سالمندی

- اعضای شورا

سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی‌کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و متخصصین دانشگاهی اعضای شورای ملی سالمندی را تشکیل می‌دهند.

- اهداف ششگانه سند ملی سالمندان

- ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی

- توانمندسازی سالمندان

- حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان

 - ارتقای سرمایه و حمایت های اجتماعی

- توسعه زیرساخت های مورد نیاز امور سالمندی

- امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس آخرین آمار اعلام شده، جمعیت سالمند ایران هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر است.  

کد خبر: 53870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =