برپایی پایگاه‌های مشاوره از کرمانشاه تا کربلا

معاون مشاوره و امور روان شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اعلام برگزاری جلسات مشاوره برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: سفر کربلا یک فرصت معنوی برای مددجویان است بنابراین از مددجویان خواستیم اگر تمایل داشتند و فرصتی برایشان ایجاد شد در اتاق‌های مشاوره سازمان که در محل اسکانشان است حضور پیدا کنند.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در اتاق‌های مشاوره به دنبال ادامه کار درمان زوجین و مددجویانی که مشکلات روانشناختی هستند، بودیم. جلسات مشاوره متعددی به صورت داوطلبانه توسط کاروان "سرزمین امید " سازمان بهزیستی کشور در ایام نزدیک به اربعین برگزار شد.

وحیدنیا افزود: پایگاه های مشاوره فرصت همنشینی و مصاحبت با مددجویانی که دچار تعارض های خانوادگی بودند را فراهم کرد. طبیعتا روش ما این نبوده که دوستان را به اجبار وارد برنامه‌های مشاوره و مصاحبه‌ای کنیم و به تناسب نیاز دوستان مسایل خود را مطرح می‌کردند.

وی بیان کرد: ارایه خدمات مشاوره از کرمانشاه شروع شد و در مدت دو روز استقرار خود در این شهر هفت جلسه مشاوره برگزار شد و پس از آن در مدت اقامت کوتاه خود در نجف و مسیر پیاده‌روی تا کربلا نیز گفت و گو و مشاوره هایی شکل گرفت.

وحیدنیا عنوان کرد: با طرح مساله توسط دوستان عزیز بستر برقراری تعامل و ارایه مشاوره‌های لازم هموار می‌شد به گونه ای که پس از بازگشت از سفر زمینه تداوم ارتباط و مراجعه آنها به مراکز تخصصی مشاوره در استان‌های مقصد نیز فراهم می شد.

معاون مشاوره و امور روان شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: جلسات آموزش و مشاوره گروهی نیز در کربلا برگزار شد و حضور تهسیلگران و روانشناسان به انتقال تجارب و نظرات متقابل و نتیجه‌گیری گروهی و توصیه جمعی کمک شایان توجهی کرد.

وحیدنیا یادآور شد: به نظر می‌رسد وجود فضاهایی که اساسا زوجین به دور از سایر دغدغه‌های خود، با هم و در کنار متخصصان بتوانند ساعاتی را سپری کنند و مسایل‌ شان را مطرح کنند مغتنم است. کما اینکه در خارج از کشور و بعضی کشورها به عنوان رویه معمول مسایل نظیر ازدواج و طلاق دارای یک پروتکل خاصی است که مشاوره بخش اعظمی از آن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در برخی کشورها به این شکل است که قبل از ازدواج زوجین در جایی مستقر می‌شوند و تحت نظارت و یا همراهی یک مشاور خاص قرار می‌گیرند و درباره موضوعات خود در مدت زمان خاصی گفت وگو می‌کنند.

وحیدنیا عنوان کرد: در بعضی از کشورها زوجین قبل از طلاق برای اینکه به تصمیم قطعی برسند با استقرار در مکانی مشخص، روانشناسی با نظارت بر تعارضات شان، امور روزمره آنها را نیز رصد می‌کند. اعتقاد بر این است که هرچقدر ارتباط متخصصان و مشاوران با زوجین و خانواده تقویت شود و به صورت مستمر به خدمات مشاوره‌ای دسترسی داشته باشند احتمال اینکه زوجین مهارت‌های خود را برای مواجه با شرایط خاص توسعه بدهند بیشترخواهد بود.

وی با تاکید بر اثربخشی خدمات روانشناختی در حوزه‌های مختلف گفت: تحقیقات بر موثر بودن خدمات مشاوره و روانشناختی در تمام زمینه ها صحه گذاشتند و کاملا متقن است و باید پذیرفت حوزه روانشناسی و مشاوره به عنوان یک علم، در کنار افراد و جامعه هست و خدمات خود را عرضه می‌کند.

کد خبر: 53928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =