آثار روانی کرونا و نوید اجرای طرح غربالگری رایگان سلامت‌روان

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته جاری با اشاره به تبعات روانی کرونا بر جامعه گفت: دوران همه‌گیری کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی واجتماعی جامعه شد که در افزایش این اختلالات تاثیرگذار بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، علی اسدی تاکید کرد: ۲۳ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روانپزشکی هستند و افسردگی در صدر این اختلالات قرار دارد.

اسدی بیان کرد: بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹ میزان آسیب های روانی، افسردگی، اضطراب و استرسی افراد جامعه افزایش داشته است و هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر) فرصتی است که با اطلاع رسانی و آموزش از طریق شبکه های بهداشتی و درمانی کشور، گروههای سنی مختلف را با مسایلی که در ارتقای سلامت روان موثر هستند، آشنا کرد.

سلامت‌روان افراد همواره تحت تأثیر عوامل مختلفی است. بیماری‌ کرونا یکی از آن عواملی است که از بدو ورود به کشور بر زندگی عادی افراد سایه انداخت. گاه به جهت خاموشی علائم اختلالات ناشی از آن، افراد با بی‌توجهی به‌آن با مشکلات و آسیب‌های بیشتری مواجه شده‌اند، همچنین برخی افراد کارکرد عادی و تمام ابعاد زندگی‌شان تحت تأثیر این مساله قرار گرفته است.

محمدسلگی معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی نیز پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تایید تبعات اقتصادی کرونا بر افزایش اختلالات روانی تصریح کرد: نتایج نظرسنجی «تأثیر کرونا برخانواده‌ها» ایسپا نشان می دهد که حدود ۵۸ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی‌ها از تأثیر تنگناهای اقتصادی ناشی از کرونا بر معیشت‌شان خبر دادند.

سلگی در پاسخ به پرسش آثار روانی کرونا بر جامعه گفت: اضطراب یکی از جدی‌ترین اختلالات روانی- اجتماعی بود که در سطح جامعه بروز پیدا کرد و در مواردی به صورت وحشت‌زدگی و پاینیک در افراد نمایان شد. اختلال دیگر برآمده از کرونا، افسردگی بود که افراد مسن‌تر را بیش از جوانان تحت تأثیر قرار داد که فوبیا (ترس غیر عادی از ابتلا به کرونا)، از دیگر اختلالات این ایام بود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی وحشت از مرگ عزیزان را یکی دیگر از آثار کرونا دانست و افزود: ترس از مرگ عزیزان افراد را دچار وحشت می‌کرد؛ در عین‌حال به جهت مرگ‌های بدون سوگواری خانواده‌ها ناگزیر از تحمل بدترین، تلخ‌ترین و دردناک‌ترین شرایط بودند.

وی با بیان اینکه ترس مرضی آمیخته با وسواس یکی از اختلالات ناشی از کرونا است، گفت: در این ایام اختلال خواب‌وخوردن در بعضی از افراد فوبیا بروز پیدا کرد؛ این اختلال زمانی که با وسواس آمیخته‌می‌شود افراد را به ‌اضطراب شدیدتر دچار می‌کند.

اقدام نویدبخش غربالگری رایگان سلامت روان

به گزارش آتیه‌آنلاین، نه تنها سلگی بلکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی تسریع در جهت بازآرایی شغل‌های از دست‌رفته و ایجاد شغل‌های جدید و کاهش نرخ بیکاری را در کنترل و کاهش مشکلات مختلف از جمله میزان اختلالات‌روانی موثر می‌دانند که اگر حمایت‌های دولت و بخش‌خصوصی در این حوزه پای کار قرار گیرد قطعا موثر خواهد افتاد.

«غربالگری رایگان سلامت‌روان» به عنوان یک خدمت در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور می‌تواند نویدبخش در جهت حفظ سلامت‌روان‌کشور باشد. بنا به اعلام دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این اقدام، افراد از مجرای مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت افراد به صورت رایگان غربالگری شده و پرونده الکترونیک برای افراد تشکیل می‌شود و در صورت وجود اختلالات روانپزشکی توسط پزشکان عمومی آموزش‌دیده درمان‌های دارویی و غیردارویی به آنها ارایه می شود.

کد خبر: 54323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =