بیش از ۴ هزار نفر در کردستان دارای معلولیت بینائی هستند

مدیرکل بهزیستی کردستان به مناسبت ۲۳ مهرماه؛ روز جهانی نابینایان (عصای سفید) از تعداد ۴۳۴۸ نفر دارای معلولیت بینائی شامل (۱۶۷۹ نفر زن و ۲۶۶۹ نفر مرد) در این استان خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی، حسین رسولی؛ مدیرکل بهزستی کردستان اظهار داشت : در این استان ۴۳۴۸ نفر دارای معلولیت بینایی با شدت های مختلف شناسایی شده اند، که از این تعداد ۱۶۷۹ نفر زن و ۲۶۶۹ نفر مرد، ۱۳۷۳ نفر خفیف، ۱۱۸۴ نفر متوسط، ۱۴۶۰ نفر شدید و ۳۳۱ نفر خیلی شدید می باشند.

وی همچنین افزود : از مجموع نابینایان تعداد ۸۴ نفر کمتر از ۶ سال، ۲۳۶ نفر بین ۶ تا ۱۲ سال، ۲۶۸ نفر بین ۱۲ تا ۱۸ سال، ۳۳۶۴ نفر بین ۱۸ تا ۶۵ سال و ۳۹۶ نفر بالای ۶۵ سال سن دارند.

رسولی ضمن بیان اینکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در سامانه بهزیستی کردستان، در هر ده هزار نفر، ۲۹ نفر دارای معلولیت بینایی هستند، تصریح کرد : از مجموع معلولین بینایی شناسایی شده در استان تعداد ۳۸۴۷ نفر شامل( ۲۳۸۵ نفر مرد و ۱۴۸۹ نفر زن) دارای پرونده فعال بوده که هر یک به نحوی از یکی از خدمات بهزیستی بهره مند می باشند. همچنین ۵۰۱ نفر دارای پرونده غیرفعال هستند که از این تعداد ۷ نفر مددجوی سازمان نبوده و تعداد ۴۴۷ نفر بعلت عدم مراجعه و پیگیری و نداشتن آدرس، در سامانه بهزیستی غیرفعال می باشند.

وی بیان کرد : از ده علت معلولیت بینایی، عمده ترین آنها به ترتیب شامل : مادرزادی با بیش از دو هزار نفر ، بیماری حدود هزار نفر، سوختگی و سوانح حدود پانصد نفر، ژنتیک، درگیری، نزاع، تصادف، حوادث حین کار، سقوط از بلندی، سقوط جسم سنگین و مابقی در قسمت سایر، در سامانه ثبت گردیده اند.

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد : بهزیستی از سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون کمک هزینه های مختلفی همچون : خدمات آموزشی، مستمری، موردی، اشتغال و ... را برابر شیوه نامه ارسالی از سوی بهزیستی کشور به این دسته از مددجویان پرداخت نموده است. همچنین وسایل کمک توانبخشی از جمله دستگاه بهدید، ویس ریکوردر، دستگاه بزرگنمایی دیجیتال، لوح و قلم و عصای نابینایان نیز میان جامعه هدف استان توزیع شده است.

وی اذعان کرد : از تعداد ۴۳۴۸ نفر دارای معلولیت بینایی، تعداد ۳۴۷۵ نفر بیکار، ۳۲۷ نفر شاغل، ۱۹ نفر بازنشسته، ۱۹۹ نفر از کارافتاده و سایرین ۳۲۸ نفر هستند، اما آمار مشخصی از تعداد نابینایان شاغل در ادارات در دسترس نمی باشد.

رسولی افزود : در حال حاضر کردستان دارای سه مؤسسه رفاهی در زمینه بینایی واقع در شهرستانهای (مریوان، سقز، سنندج) بوده و در سایر انجمن های معلولین شهرستانهای استان نیز نابینایان حضور فعال دارند. گفتنی است در مؤسسه رفاهی نابینایان، خدماتی از جمله : توانمندسازی نابینایان، آموزش خط بریل و آموزش مهارتهای زندگی برگزار می گردد.

مدیرکل بهزیستی کردستان در ادامه گفت : عمده ترین مشکلات جامعه نابینایان عبارتند از :، عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، عدم مناسب سازی محیط شهری، کمبود اعتبارات جهت خرید وسایل کمک توانبخشی، نداشتن تسهیلات بانکی، عدم بکارگیری، استخدام و استفاده از قانون ۳ درصد سهمیه استخدام معلولین، مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی؛ همچون ترحم کردن به نابینا و عدم رعایت حقوق آنها.

رسولی همچنین به بیان خلاصه ای از عملکرد آمبلیوپی کردستان در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت : برش تعیین شده توسط سازمان بهزیستی کشور برای استان تعداد ۶۱۰۰۰ نفر و تعداد کودکان غربال شده بالاتر از برش کشوری تعداد ۷۶۳۱۱ نفر می باشد.

وی افزود : علیرغم وضعیت کرونا در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۹۴۳ نفر کودک، بیشتر مورد غربال قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی کردستان از تعداد پایگاه های فعال مستقر در استان جهت غربالگری بینائی کودکان ۳-۶ ساله خبر داد و اظهار داشت : تعداد پایگاههای دائم( ۱۱ پایگاه)، تعداد پایگاههای غیر دائم( ۶ پایگاه) و تعداد مراکز مثبت زندگی( ۴۶ پایگاه) می باشند.

رسولی آماری از تعداد دستگاه های غربالگری، همکاران و مبالغ تخصیصی برای اجرای طرح نیز ارائه داد و تصریح کرد : تعداد دستگاه های غربالگری plus optix در استان (۱۱ دستگاه) است که مشغول غربالگری بوده و خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته در سنوات گذشته و با مشارکت بخش خصوصی، نسبت به خریداری دستگاه برای تمام شهرستانهای استان اقدام گردیده است.

تعداد همکاران برنامه در سطوح یک و دو سه – ۹۲ نفر

اعتبار تخصیصی برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ – ۷/۲۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

تعداد کودکان دریافت کننده کمک هزینه عینک=۷۲۵ نفر

کمک هزینه پرداخت شده به کودکان دریافت کننده عینک - ۲/۱۸۱/۶۰۰/۰۰۰ ریال

تعداد کودکان دریافت کننده کمک هزینه عمل جراحی- ۲۵ نفر

جمع مبلغ پرداخت شده به کودکانی که عمل جراحی انجام داده اند -۶۲۳/۸۷۰/۰۰۰ ریال

تعداد کودکان مشکوک ارجاعی به سطوح تخصصی (بینایی سنج، چشم پزشک) =۴۲۵۱ نفر

تعداد کودکان تشخیص داده شده توسط اپتومتریست بر اساس نوع مشکل :

۱- کودکان دارای آمبلیوپی = ۸۳۰ نفر

۲- دارای سایر اختلالات بینایی= ۲۲۴۴ نفر

وی بیان کرد : خوشبختانه با تلاش همکاران و تیم غربالگران، به صورت تلفنی ۱۰۰% کودکان مشکوک، به سطوح تخصصی ارجاع گردیده اند.

رسولی عملکردی از آمبلیوپی در سال ۱۴۰۱ را نیز ارائه داد و گفت : برش تعیین شده کودکان ۳-۶ ساله بر اساس آمار رسمی ثبت احوال تعداد ۹۵۷۶۳ نفر است که به صورت ۱۰۰% جمعیت کودکان ۳-۶ ساله هستند.

وی ادامه داد : بر اساس دستورالعمل جدید مالی سازمان بهزیستی کشور، کودکان کم برخورداری که نیاز به تجویز عینک داشته باشند، از سوی سازمان مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه خرید عینک دریافت خواهند نمود. همچنین به کودکانی که نیازمند عمل جراحی باشند، بابت هر چشم در صورت محرز شدن نیازمندی مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان به خانواده پرداخت خواهد گردیدکه در مجموع ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می باشد.

رسولی در پایان افزود : در کلیه پایگاه ها جهت معاینه چشم کودکان به دو شیوه معاینه چشم با E چارت و غربالگری با دستگاه به انتخاب خانواده انجام می گیرد که هزینه معاینه با دستگاه مبلغ ۹۵۰۰ تومان و هزینه معاینه با E چارت ۴۵۰۰ تومان می باشد و در صورتی که خانواده مشکل مالی داشته باشد، کودک به صورت رایگان مورد معاینه قرار خواهد گرفت.

کد خبر: 54402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =