کارگاه آموزشی نحوه تعامل با معلولان در کردستان برگزار شد

معاونت امورتوانبخشی بهزیستی کردستان امروز شنبه کارگاه آموزشی یک روزه ای به مناسبت گرامیداشت هفته پاراالمپیک با حضور مشاورامور معلولین استانداری کردستان، مشاورامور معلولین فرمانداری شهرستان سنندج، مدیر و کارشناسان بهزیستی شهرستان سنندج، کارشناسان معاونت امورتوانبخشی بهزیستی استان و معلولین ورزشکار در محل سالن جلسات بهزیستی شهرستان سنندج برگزار کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل ازروابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان، در ابتدای جلسه حبیب اله ابراهیمی؛ مدیر بهزیستی شهرستان سنندج ضمن گرامیداشت هفته پاراالمپیک و روز جهانی عصای سفید اظهار داشت : ورزش در بازتوانی و توانمندسازی، بهداشت روان و سلامت جسمی افراد نقش کلیدی و تعیین کننده ای را ایفا می کند.

مناسب سازی و مطالبه گری

وی افزود : ورزش علاوه بر تأمین سلامت جسمی و روانی افراد، به آنها کمک می کند تا در اجتماع حضور فعال داشته و حرفی برای گفتن داشته باشند و حل مشکلات و موانع بر سر این مسیر مرتفع نخواهد گردید مگر با هم فکری و هم افزایی تک تک افراد دارای معلولیت جامعه خصوصاً معلولین ورزشکار.

سپس نصراله ابراهیمی؛ مشاور امور معلولین استانداری کردستان ضمن تبریک روز جهانی نابینایان به تمام همدلان و کسانیکه جهت شکوفایی نابینایان تلاش می کنند، بیان کرد : یکی از موضوعات مهم و درخور توجه که موجب گردهمایی معلولین و مسئولین می شود؛ مطالبه گری است.

وی ضمن تأکید بر ارتقاء آگاهی افراد و آموزش نحوه تعامل با معلولین گفت : لازم است معلولین در خصوص نحوه مطالبه گری، یک سری قوانین و مقررات را رعایت نمایند. از جمله اینکه :

۱.به دنبال این باشند که چه میخواهند؟

۲. چه زمانی را جهت عملی نمودن خواسته خود در نظر دارند؟

۳.چگونه مطالبه گری کنند؟

۴.آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و اشراف بر قانون جامع حمایت از حقوق معلولین

همچنین در این کارگاه آموزشی امید حسین پناهی؛ کارشناس دبیرخانه مناسب سازی توانبخشی بهزیستی کردستان گفت : معلولیت چند بعدی بوده و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند اختلال ساختاری، محدودیت در حرکت، محدودیت در مشارکت و فعالیت روزمره قرار دارد.

مناسب سازی و مطالبه گری

حسین پناهی تصریح کرد : مهمترین عاملی که موجب محدودیت افراد دارای معلولیت می گردد؛ عوامل محیطی است و مناسب سازی محیط زندگی به عنوان مجموعه ای از اقدامات که در راستای رفع موانع محیطی تلاش میکند؛ بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی در ادامه به بیان اهداف مناسب سازی پرداخت و گفت این اهداف عبارتند از :

۱.افزایش استقلال عملکرد فرد

۲.افزایش مشارکت فرد در خانواده

۳.حضور فعال فرد در اجتماع

درپایان کارگاه، تعدادی از معلولین ورزشکار پیشنهادات، انتقادات و درخواستهای خود را به نمایندگی از سوی هیئت های ورزشی نابینایان و جانبازان مطرح نمودند که مدیر بهزیستی شهرستان سنندج و نادر صادقی؛ کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی کردستان در زمینه پیگیری درخواستها و همفکری و تشکیل جلسات قول مساعدت دادند.

کد خبر: 54403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =