مروری بر اقدامات سازمان بهزیستی کشور در زمینه «طلاق»

سازمان بهزیستی کشور بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در راستای کاهش آمار طلاق و عمل به تکالیف خود، برنامه‌ها و طرح‌هایی را به اجرا درآورده است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، رئیس سازمان بهزیستی کشور روز گذشته ضمن تشریح اقداماتی که این سازمان در راستای اجرای تکالیفی که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برای کاهش آمار طلاق برعهده داشته، گفت: سازمان بهزیستی از طریق سامانه تصمیم به زنجیره برنامه‌ریزی برای کاهش آمار طلاق وارد شده که قوه قضاییه از اطلاعات مندرج در آن استفاده می‌کند.

ایجاد و راه‌اندازی سامانه تصمیم

سازمان بهزیستی براساس ملاحظه خاص و دقت نظری که در حوزه پیشگیری از طلاق دارد، سامانه بسیار مهمی تحت‌عنوان تصمیم را ایجاد کرده که از سال ۱۳۹۵ فعال شده است. اطلاعات مربوط به آمار طلاق و خانواده‌هایی که بعد از شرکت در جلسات مختلف مشاوره اقدام به صلح و سازش می‌کنند در آن ثبت شده و قوه قضاییه از اطلاعات مندرج در آن می‌تواند استفاده ‌کند.

به استناد قوانین موضوعی بند ۱۰۴ قانون ششم توسعه و تبصره ۱۶ قانون حمایت از خانواده، مراکز مشاوره خانواده در تعامل با قوه قضائیه، دعاوی مربوط به طلاق‌های توافقی را مدیریت می‌کنند.

اختصاص ۱۱۷۰ مرکز مشاوره خدمات مشاوره‌ای

سازمان بهزیستی کشور تعداد یک هزار و ۱۷۰ مرکز مشاوره دارای مجوز از این سازمان را در راستای ارایه خدمات مشاوره‌ای به زوجین در آستانه طلاق تعیین کرده و خدمات مشاوره‌ای به این افراد در حال ارایه است.

انجام پیمایش‌ها و مطالعات

دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به دنبال شیوع کرونا و افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله آمار طلاق و خودکشی و...، تلاش کرد که مطالعات و پیمایش‌هایی را در زمینه بسیاری از حوزه آسیب‌های اجتماعی با همکاری استان‌ها انجام دهد تا بتواند به شناخت درستی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور دسترسی پیدا کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سومین نشست شورای عالی صبر اعلام کرد که در برنامه ششم توسعه قرار بود میزان طلاق ۲۰ درصد کاهش یابد اما متاسفانه طبق یک تحلیل آماری چهار درصد و در یک تحلیل مقایسه ای با ازدواج، هشت درصد میزان طلاق افزایش یافته است و این در حالی است که رییس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور نیز سال گذشته اعلام کرد که در سال۱۴۰۰ بالاترین علت طلاق به دلیل نبود مسئولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و بی‌احترامی در رتبه سوم برمی‌گردد.

کد خبر: 54433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =