تشکیل کارگروه مشترک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایران و تاجیکستان

در نشست مشترک میان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان و معاون اول وزارت کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان ضمن اعلام تشکیل کارگروه مشترک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایران و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، انتقال مهارت‌آموزی، اعزام مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای و برگزاری مسابقات مشترک تأکید شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، کارگروه مشترک همکاری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بررسی راهکارهای انتقال مهارت آموزی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، با هدف گسترش دیپلماسی مهارت، تشکیل شد.

در این نشست «غلامحسین حسینی نیا»، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های مشترک و آغاز فصل جدید همکاری‌ها میان دو کشور، مفاد یادداشت تفاهم همکاری در کمیته قبل را یادآور شد و اظهار کرد: امروز دومین نشست کمیته مشترک برگزار می شود و امیدواریم که تصمیمات خوبی برای اجرایی کردن هرچه سریع‌تر مفاد یادداشت تفاهم جلسه قبل اتخاذ شود.

وی افزود: در سفر قبل وزیر وقت کار به تاجیکستان، یادداشت تفاهمی به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد برنامه اقدام مشترک سه ساله تنظیم شود و ما در اولین نشست کمیته مشترک به صورت مجازی حضور داشتیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به تجارب ایران در بحث آموزش های فنی و حرفه ای به ویژه مهارت های صنعتی و سنتی، گفت: خوشبختانه در حوزه آموزشهای مهارتی جدید و مرتبط با تکنولوژی‌های نوین و روز و علوم یارانه تجارب خوبی کسب کرده‌ایم و در زمینه آموزشهای مهارتی تجربه یکصد ساله‌ای در اختیار داریم که زیرساختهای خوب سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم کرده است.

حسینی نیا با اشاره به وجود ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی بومی گفت: آمادگی داریم که علاوه بر ارائه استانداردهای آموزشی خود، متون آموزشی خاص فنی و حرفه ای را به شکل کتاب صوتی در اختیارتان قرار دهیم.

وی آمادگی برگزاری مسابقات مشترک در زمینه‌های مختلف با جمهوری تاجیکستان را اعلام کرد و تشکیل آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خصوصی و غیر دولتی ایران در تاجیکستان را برای برقراری دوره‌های مهارتی پیشنهاد داد.

معاون وزیر کار همچنین با اعلام آمادگی سازمان متبوع خود برای تبادل مربیان فنی و حرفه‌ای دو کشور و اعزام مربیان ایرانی به تاجیکستان، از اجرای "طرح ایران مهارت" در کشور خبر داده و گفت: به موجب این طرح دانش آموزان و نوجوانان در سنین پایین از آموزشهای مهارتی برخوردار شده و در آینده وارد بازار کار می شوند.

وی همچنین از پیشنهاد برگزاری اردوهای آماده سازی و برگزاری مسابقات مشترک استقبال کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از فعالیت ۶۴۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در سراسر کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: آموزش در این مراکز رایگان است و مهارت آموزان هزینه‌ای نمی پردازند و در کنار آن ۵۴۰۰ کارگاه آموزشی در کشور داریم. در بخش خصوصی هم ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد داریم که در رشته های مختلف آموزش می‌دهند و افراد برای شرکت در دوره‌ها وجهی را می پردازند.

به گفته حسینی‌نیا، به دلیل اهمیت آموزش های مهارتی دولت بودجه‌های خوبی تصویب کرده و اعتبارات قابل توجهی برای تجهیز مراکز آموزش مهارت درنظر گرفته است.

معاون وزیر کار در ادامه دیدار با همتای خود به برگزاری دوره‌های آموزش مشترک با سازمان جهانی کار (ILO) نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد: در حوزه سازمان جهانی کار نیز همکاری‌های مشترک میان تاجیکستان و ایران برقرار شود.

«عبدالغفار رحمان زاده»، معاون اول وزیر محنت، مهاجرت و اشتغال اهالی جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: انتظار داریم جهت اجرایی کردن یادداشت تفاهم همکاری مشترک در مدت کوتاهی اقدام و از تجربیات ایران در بحث کسب ‌آموزی و مهارت افزایی استفاده کنیم.

وی افزود: هنرهای مردمی و به خصوص قالیبافی در تاجیکستان شناخته شده است ولی تجربه کافی وجود ندارد. برای آنکه بتوانیم از تجارب هنرهای مرتبط با صنایع دستی و قالیبافی بهره‌مند شویم، به کمک و حمایت ایران نیاز داریم.

رحمان زاده گفت: در تاجیکستان طرح استاد ـ شاگردی دنبال می‌شود و ما توانستیم هنرهایی که از بین رفته بودند را با همکاری دولت احیا کنیم ولی تجربه شما بیشتر است و انتظار داریم در بحث کسب و کارها و تربیت افراد ماهر ما را یاری کنید.

معاون اول وزیر کار، مهاجرت و اشتغال جمعیت جمهوری تاجیکستان ضمن تبریک موفقیت ایران در کسب مدال طلای مسابقات جهانی مهارت، ‌خاطرنشان کرد: درصددیم که در سال ۲۰۲۳ چنین مسابقاتی را برگزار کنیم و خود را در عرصه مهارتی محک بزنیم. معتقدیم که امکانات همکاری بسیاری داریم و ایران از این نظر به ما نزدیکتر است و اطمینان داریم که در این زمینه می توانیم از تجربیات ایران استفاده کنیم و هنرهای مردمی را در سطح وسیع‌تر گسترش بدهیم.

در پایان این نشست محورهای اصلی پیش نویس کمیته مشترک از سوی علی حسین شهریور - معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، قرائت و ضمن تأکید بر گسترش سطح همکاری‌ها و مناسبات دو جانبه در حوزه روابط کار، اشتغال، کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزشهای مهارتی در رشته‌های جواهرسازی، قنادی، صنایع دستی، فرش و چرم، تبادل تجربیات و اطلاعات از طریق مبادله هیاتهای کارشناسی، کارآموز، کسب آموز، بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و برگزاری اردوهای آمادگی مهارتی و کارگاه‌های آموزش مشترک مطرح شد.

کد خبر: 54472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =