برخورد با ناقضان قانون حمایت از حقوق معلولان خواست بنیادین است

مدیرعامل جامعه معلولین ایران گفت: قوه‌قضاییه می‌تواند پشتوانه حقوقی قابل‌اتکایی در جهت اجرای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باشد و دستگاه‌های ناقض این قانون را تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار دهد.

کامران عاروان در گفت‌و گو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به تاکید رییس قوه قضاییه بر تدوین دستورالعمل اجرای قانون حمایت ازحقوق معلولان در روزهای اخیرعنوان کرد: در حال حاضر که بسیاری ازدستگاه‌ها از ارایه گزارش عملکرد در خصوص اجرای این قانون سرباز می‌زنند را می تواند تحت پیگرد قانونی قرار دهد، در نبود نظارت و پیگیری قانونی قطعا اجرای این قانون با مشکلات جدی‌تر مواجه خواهد شد.

عاوران گفت: در ماده ۲۵ که در خصوص مالیات است تبصره ای مبنی بر اجرای این ماده توسط وزارت اقتصادی و امور دارایی نیز پیش بینی شده، ماده‌های ۲۲ و ۲۳ فصل هشتم در خصوص مسایل حقوقی ومالیاتی است که اصلا به تدوین دستورالعمل یا آیین نامه در آن اشاره نشده است شاید منظور از دستورالعمل در دست تدوین، آیین نامه داخلی قوه قضاییه است.

رییس انجمن معلولان جسمی حرکتی خاطرنشان کرد: امیدوارم رییس قوه قضاییه به این مهم توجه کرده باشند که دوران ریاست آقای رییسی در قوه قضاییه آیین‌نامه داخلی با نظرخواهی از نمایندگان انجمن‌ها تدوین شد و سازمان بهزیستی نیز دیدگاه های خود را اعلام کرد اما مسکوت ماند و اجرا نشد.

عاروان ادامه داد: دومین مساله این است که در این قانون برای نقض هر یک از مواد مجازات‌هایی تعریف شده است. مثلا در تبصره ۳ ماده ۵ تاکید شده که اگر دستگاهی از اجرای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری سرباز بزند باید مجازات شود. در تبصره ۲ ماده ۱۵ در خصوص تخصیص ۳ درصدی استخدام معلولان در دستگاه‌ها پیش‌بینی شده که اگر دستگاهی این ماده را نقض کرد مجازات شود که متاسفانه تاکنون پیگرد قانونی در هیچ زمینه ای صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات عمده معلولان مجازات با ناقضان قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است. انفصال از خدمت باید اجرایی شود چندین سال از تصویب این قانون می گذرد اما هنوز یک مورد از برخورد قانونی با ناقضان ندیده‌ایم.

عاروان گفت: ما از قوه‌قضاییه ورود این قوه به عنوان مدعلی‌العموم در موقعیت های نقض قانون را مطالبه‌ می کنیم. هرجا وموقعیتی که قانون اجرا نشود وتخطی صورت بگیرد باید قوه قضاییه ورود کند و مسئول متخطی را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

وی تصریح کرد: گاهی اتفاق می افتد که معلولی در برخی شهرستان‌ها به مدیری مراجعه می کند و مدیر از ابلاغ این قانون اظهار بی‌اطلاعی می کند. چرا با مسئولان خاطی که به بهانه های مختلف این قانون را اجرا نمی کنند و متاسفانه بعضا به پست‌های بالاتر نیز منصوب می‌شوند به عنوان مدعی‌العموم بازخواست و مجازات نمی‌کنند.

عاروان اضافه کرد: اگر قوه‌قضاییه می‌خواهد به صورت موثر در این حوزه ورود کند باید ضمن حرکت در مسیر نظارت و کنترل اجرای درست مواد قانونی، نقض قوانین را استخراج و با ناقضان برخورد جدی کند.

وی با اشاره به پیگیری متعهدانه نمایندگان سمن‌های حوزه معلولیت و دلسوزان اثرگذار در این حوزه در خصوص اجرای بند بند این قانون گفت: سال‌های زیادی است که اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان توسط افراد مختلف در حال پیگیری است اما هنوز درصد بسیار ناچیزی ازاین سندقانونی اجرایی شده‌است.

رییس انجمن معلولان جسمی حرکتی با اظهار امیدواری از تاثیر ورود قوه قضاییه در تضمین اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: طبق ماده ۳۱، نماینده تام‌الاختیار رییس قوه قضاییه به عنوان نماینده این قوه در کمیته نظارت و هماهنگی بر اجرای این قانون باید حضور داشته باشد و باید از دستگاه‌های مرتبط گزارش در خصوص روند اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را درخواست کند.

به گزارش آتیه آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، چهارشنبه (۲۷ مهر) در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور از تدوین دستورالعمل «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه خبر داد و از افراد دارای معلولیت برای ارایه نقطه‌نظرات و پیشنهادات آنها به منظور گنجاندن در این دستورالعمل دعوت به عمل آورد.

کد خبر: 54573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =